پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸

محمد مهدی اسماعیلی:

وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت «اقتصاد هنر» است/ماموریت‌ اصلی «رایزن‌های فرهنگی» توسعه اقتصاد هنر خواهد بود

محمد مهدی اسماعیلی؛ وزارت ارشاد

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با هنرمندان تجسمی، گفت: ایران جزو کشورهای مطرح و دارای جایگاه بالا در تولید آثار هنری است، بنابراین در بخش اقتصاد هنر هم باید به این رتبه برسیم.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی بعد از ظهر چهارشنبه(۳۱ شهریورماه) در دیداری صمیمانه با هنرمندان تجسمی که در تالار وحدت برگزار شد، ضمن قدردانی از هنرمندانی که دغدغه ها و مشکلات حرفه‌ خود را بیان می کنند، اظهار داشت: بنده در درجه اول معلم دانشگاه هستم و همیشه تلاش کرده ام گوش شنوا داشته و در عین حال گفت‌وگو کنم و پاسخ بدهم و فضای صمیمانه را در همه فعالیت های خود ایجاد کنم.

وی یادآور شد: امشب دغدغه‌های هنرمندان را شنیدم و بعضی سوء تفاهم‌های به وجود آمده، موجب احساس نگرانی نزد ایشان شده است. به عنوان فردی که حدود ۲۳ سال در حوزه‌های مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار کرده ام، معتقدم عمده اظهارات عزیزان کاملا دقیق بود. با بعضی از دوستانی ‌که امشب صحبت کردند پیش از این در شورای هنر به عنوان نماینده صدا و سیما از نزدیک جلسه داشتم و با موضوعات مطرح شده بیگانه نیستم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: گفت و گو با اصحاب فرهنگ و هنر و شنیدن دغدغه‌های آن ها ادامه خواهد داشت، در اولین انتصاب های خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای شالویی را که در گذشته مدیرکلی هنرهای تجسمی را در سابقه خود دارند، به عنوان مدیرکل حوزه وزارتی و امین خود انتخاب کردم و هدف من از این انتخاب تجربه ایشان در حوزه های متنوع فرهنگ از جمله هنرهای تجسمی بود.

اسماعیلی یادآور شد: من چهار سال پیش رو را فرصتی برای کار کردن می‌دانم و تلاش می کنیم حوزه فرهنگ و هنر را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.

یکی از اولویت‌های اصلی ما هم کار در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر است، در اصل وظیفه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت اقتصاد هنر استوی با بیان اینکه اولویت اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک به حوزه فرهنگ و هنر به خاطر آسیب‌های ناشی از کرونا است، گفت: خوشبختانه رییس جمهور محترم اعطای تسهیلات ویژه‌ بدون پیچیدگی‌های اداری برای اصحاب فرهنگ و هنر را پذیرفتند. از آن جا که فعالیت‌های هنری اجتماع‌محور است، کرونا موجب تعلیق و رکود بیشتر فعالیت‌های هنری شده است و باید تدابیری برای برون رفت از این شرایط اندیشید. در سال گذشته مجموع رقمی که برای کمک به هنرمندان جذب شده بود چیزی حدود ۱۰ میلیارد تومان بود که در همین دو هفته اخیر و با دستور رییس محترم جمهور و فارغ از برخی فرآیندهای مرسوم کمک خوبی جذب شده است و به زودی به عنوان کمک های بلاعوض با سود بسیار پایین از طریق صندوق اعتباری هنر در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در بحث‌های اقتصاد فرهنگ نظرات‌ خوبی مطرح شد و یکی از اولویت‌های اصلی ما هم کار در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر است، در اصل وظیفه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت اقتصاد هنر است.

اسماعیلی یادآور شد: ما در هنر و اقتصاد هنر ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم و همانطور که می‌دانید جزو کشورهای مطرح و صاحب جایگاه بالا در تولید آثار هنری هستیم و از این رو در بخش اقتصاد هنر هم باید به این رتبه برسیم و تلاش ما براین است که بازارهای بین‌المللی را به دست بیاوریم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از حوزه‌های پر اهمیت برای ما سازمان فرهنگ و ارتباطات است و ما توقع نداریم رایزن‌های فرهنگی ما تنها بنشینند و کارهایی را از دور ‌انجام دهند، ماموریت‌های اصلی آنها توسعه اقتصاد هنر خواهد بود و از این رو کسانی را به عنوان رایزن فرهنگی اعزام خواهیم کرد که صاحب ایده و تجربه در این کار باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کار رایزن‌های فرهنگی را نباید تنها به برگزاری چند نمایشگاه و اجراهای هنری در خارج از کشور تنزل داد، بلکه رایزن‌های فرهنگی باید برای کشور آورده داشته باشند و از این استعداد و ظرفیت بزرگ‌ باید استفاده کرد، این یک مزیت‌ مطلق و نه نسبی برای کشور است به این معنا که باید از این فضا برای ایجاد اشتغال و کار اقتصادی در حوزه هنر بهره برد.

اسماعیلی بیان کرد: در دولت سیزدهم از ابتدا به دنبال این هستیم که به جای وعده دادن که بعضا مردم اطلاعی هم از عملیاتی شدن آن ها ندارند، بیشتر از اقدامات سخن بگوییم و به لطف خدا خواهیم دید که در همه حوزه‌ها اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

ما در هنر و اقتصاد هنر ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم و همانطور که می‌دانید جزو کشورهای مطرح و صاحب جایگاه بالا در تولید آثار هنری هستیم و از این رو در بخش اقتصاد هنر هم باید به این رتبه برسیم و تلاش ما براین است که بازارهای بین‌المللی را به دست بیاوریموی با اشاره به این که در خصوص اقدام برای توسعه فرهنگ ایرانی به صورت ریز برنامه‌ریزی‌های عملیاتی، گروهی زیر نظر وی مشغول بررسی و برنامه ریزی هستند، گفت: با این وجود وظایف حمایتی خود را به صورت کامل دنبال می کنیم و باید یک کار نمونه در اقتصاد هنر را رقم ‌بزنیم.

وی در پایان گفت: همه دغدغده‌هایی که مطرح شد نیازمند پاسخ است و به سمت حل آنها خواهیم رفت. در هر حوزه به صورت تخصصی جلسات و کارهای عملیاتی خواهیم داشت و بنده گوش شنوا برای شما و دست و پایی برای اقدام به این شنیده‌ها خواهم بود. امیدوارم در این فرصت چهارساله بتوانیم خادمان خوبی باشیم.

نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان تجسمی به میزبانی بنیاد رودکی در محوطه تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری، سیدمجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، هادی مظفری مدیرکل امور تجسمی و احسان آقایی مدیرموزه هنرهای معاصر، جمعی از هنرمندان تجسمی به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و نظرات خود پرداختند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ابتدای این نشست به بیان گزارشی از فعالیت‌های این معاونت در حوزه هنرهای تجسمی پرداخت.

وی هنرهای تجسمی را مادر و آفرینشگر هنرها خواند و گفت: هنرهای تجسمی مجموعه بزرگ و نجیب و گسترده ای از هنرهایی به عمر انسان است و هنرمندانی خلاق و اثرگذار دارد.

حسینی گفت: در ابتدای دوره مسئولیتم هنگامی که به اسناد هنرهای مختلف رجوع می کردیم، سندی درباره هنرهای تجسمی نبود که این رویه اصلاح شد و در این چهار سال در تمام متون تنظیم شده، هنرهای تجسمی در مطالعات و برنامه ریزی ها در جایگاه خود معرفی شدند چرا که این هنر مزیت جدی و قابل رقابت کشور ما در عرصه جهانی است.

وی به سهم ۳۹ تا ۴۴ درصدی هنرهای تجسمی کشورمان در بازار منطقه اشاره کرد و گفت: در میان ۱۰ نام هنرمندان پرمخاطب خاورمیانه نیز نام ۴ هنرمند از ایران می‌درخشد.

حسینی در تشریح فعالیت های معاونت امور هنری در دوره مسئولیت به ۸ فصل شامل بهبود ساختارها و روش ها، خدمات هوشمندسازی و بهره برداری از فناوری های نوین، کمک به تولید محتوا، مرمت بناها و ابنیه، توجه به ظرفیت استان‌ها، برگزاری رویدادها و مشارکت در برنامه ها، توسعه کسب و کارهای هنری و اقدامات در قبال کرونا اشاره کرد.

وی همچنین گفت: در این حوزه ۸ دستورالعمل و شیوه نامه تدوین شد و به پاره ای از تکالیفی که مدت ها اجرا نمی شد پرداخته شد. همچنین ۵ سامانه برخط برای خدمات دهی اجرا و بیش از ۵۰ عنوان کتاب در حوزه هنرهای تجسمی تدوین شد. در این دوره ۷۰۰ اثر به موزه هنرهای تجسمی افزوده و ۶۵۰ اثر نیز مرمت و بازسازی شد.

حسینی همچنین به فعالیت های انجام شده در استان ها و تاسیس هنرستان ها پرداخت و به نقش ارزنده هنرمندان هنرهای تجسمی در دوره همه گیری کرونا اشاره کرد.

بهزاد اژدری رئیس انجمن هنرمندان سفالگر، جواد بختیاری هنرمند خوشنویس، طاهر شیخ الحکمایی هنرمند مجسمه ساز، احمد عربانی هنرمند کارتونیست، مرتضی گودرزی دیباج مدرس دانشگاه و پژوهشگر هنر، محمد علی رجبی مدرس دانشگاه و پژوهشگر هنر، محبوبه کاظمی بنیان‌گذار حراج باران، ایرج میرزاعلیخانی هنرمند گرافیست، پریسا پهلوان عضو هیأت مدیره انجمن گالری‌داران، احمد وکیلی مدرس هنر و نقاش، عارف براتی خوشنویس و عباس مشهدی زاده هنرمند نقاش در این دیدار صمیمانه در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.