شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵

لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم/۳

میرشکاری: اهالی سینما سال ها است مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند/ خانه سینما هیچ کاری برای بهبود اوضاع معیشتی اعضایش نکرده است

جهانگیر میرشکاری در نشیت خبری فیلم سینمایی اسرافیل

سینماپرس: جهانگیر میرشکاری صدابردار پیشکسوت سینما در خصوص لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم گفت: اهالی سینما سال ها است مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند و از این رو فکر نمی کنم واقعاً مدیری دغدغه اش رفع معضلات و مشکلات متعدد زندگی سینماگران باشد چرا که اگر این گونه بود در این همه وقت کسی به فریاد ما می رسید؛ هزاران نفر از اعضای خانه سینما با معضلات جدی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و این اتفاق تنها مربوط به یکی دو صنف نمی شود!

صدابردار فیلم های سینمایی «سگ کشی» و «دست های آلوده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از بازیگران گرفته تا تدارکات چی های سینما همگی اوضاع زندگی شان خراب است. مسئولان نباید تنها عده انگشت شمار افرادی را مورد توجه قرار دهند که دستمزدهای آنچنانی می گیرند و زندگی های لوکس دارند. آنچه مهم است اینکه قاطبه اهالی سینما با معضلات جدی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و هیچ امیدی به آینده ندارند.

وی ادامه داد: بی شک اگر مدیری متعهد و دلسوز روی کار بیاید اولین کارش باید ساماندهی صنوف سینمایی باشد اما آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟ مدیران سینمایی باید بدانند یک هنرمند وقتی سن و سالش بالا می رود دیگر دستش به جایی بند نیست! نه حقوق بازنشستگی دارند که بتوانند با آب باریکه آن زندگی شان را بگذرانند نه کسی است که به فریادشان برسد.

این سینماگر سپس با انتقاد شدید از مدیران و مسئولانی که همواره شعار می دهند اما هیچ گونه عملگرایی ندارند اظهار داشت: واقعاً تاکنون کدامیک از شعارهای مدیران به نتیجه رسیده است؟ رسماً هیچ کدام! پس ما مدیری می خواهیم که به جای اینکه اهل شعار دادن های زیبا باشد اهل عمل کردن باشد و به فریاد ما برسد.

میرشکاری تصریح کرد: خانه سینما استقلال ندارد و هیچ کاری برای بهبود اوضاع معیشتی اعضایش نکرده است. صنف به معنای واقعی در سینمای ما وجود ندارد چرا که اگر صنف به شکل مرسوم سایر کشورها وجود داشت باید به اعضای صنوف کمک های مادی معیشتی می شد.

وی یادآور شد: از موقعی که تهیه کنندگان حرفه ای رفتند سینما دیگر حرمتی ندارد و بی هویت شده است. سینما در دهه ۶۰ و ۷۰ حرمت داشت. سینماگران با یک کارت صنفی هرجا می خواستند می رفتند و فیلم می دیدند و در تمامی سینماها همیشه به رویشان باز بود. اما حالا هیچ! حتی کارت جشنواره هم به بسیاری از سینماگران تعلق نمی گیرد!

صدابردار فیلم های سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» تأکید کرد: البته دیگر دیدن این فیلم ها که اغلب کپی شده از روی هم هستند هم هیچ جذابیتی ندارد. سینما دیگر هویت ندارد و تا سیاست گذاری مناسب برای سینما وجود نداشته باشد ما با همین اوضاع و احوال بحرانی روبرو خواهیم بود.

وی در پایان این گفتگو افزود: یکی از کارهای مهمی که مدیر سینمایی جدید می تواند برای صنوف انجام دهد اجرایی کردن قراردادهای تیپ است. این اتفاق می تواند کمک شایانی به زندگی سینماگران کند تا حق هیچ یک از آن ها زائل نشود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.