دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

آشفتگی و شلختگی بین دستگاه‌های فرهنگی داریم/نیازمند بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی هستیم

حجت الاسلام محمد قمی در مراسم تکریم و معارفه رئیس «حوزه هنری»

سینماپرس: سازمان تبلیغات اسلامی حدود ۲۰۰ سینما در اختیار دارد و این حق را دارد که در اکران فیلم‌های در این سینماها مراقبت و صیانت بیشتری را اعمال کند.

به گزارش سینماپرس، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، صبح امروز به مناسبت سومین سال انتصاب در این منصب در نشست خبری با اصحاب رسانه به گفت‌وگو نشست.

قمی با اشاره به آنکه گام دوم نهضت تبلیغات اسلام ناب را با همت، ساعی و کوشا به سمت انجام فعالیت‌های علمی‌تر، عمیق‌تر، مردمی‌تر، اجتماعی‌تر، موثرتر و جوانانه‌تر سوق داده‌اند، اظهار داشت: تصورمان بر آن است که توانسته‌ایم در معرفی اسلام ناب، جوانانه‌تر عمل کنیم و در تمام این حوزه‌ها عملکردمان محسوس بوده است. در زمانه‌ای که می‌توان مظلومیت فرهنگ را فریاد زد، حرف از بازسازی انقلابی به میان آوردیم و سعی ما بر حرکت قدرتمند، رو به جلوی گام دومی است. ما کارمان را جدی گرفته‌ایم و تبلیغات اسلام و نشر خوبی‌ها را سرلوحه خود قرار داده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به آنکه در نشر خوبی‌های مردم و فرهنگ آنها را در نظر گرفته‌اند، یادآور شد: سعی ما بر آن است تا با جدی گرفتن کارمان در سازمان تبلیغات اسلامی خوبی‌ها و فرهنگ مردم را به آنها نشان دهیم و در این راستا جلساتی با بخش‌ها و اقشار مختلف از جمله پزشکان مذهبی و معلمان که مبلغ هستند برگزار کردیم. نشر خوبی‌ها می‌تواند توسط برخی اقشار مانند هنرمندان، شاعران، طلاب و فرهنگیان بیشتر شود. طی ۴۰ سال گذشته زحمات زیادی کشیده شده اما تصور ما آن است که گام دوم سریعتر، دشوارتر و استوارتر خواهد بود. این گام را جوانانه‌تر برداشتیم.

این جلسه با پرسش و پاسخ اهالی رسانه از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه یافت. قمی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه طی سالهای گذشته شاهد فعالیت‌های بسیاری از نهادها و دستگاه‌های مختلف در حوزه تبلیغ اسلام بودیم چنانکه حتی در برخی موارد به دلیل عدم تخصص نهاد یا ارگان مربوطه شاهد تولید محتواهایی که دستمایه رسانه‌های بیگانه بودیم. شاید زمان آن رسیده باشد سازمان تبلیغات اسلامی اصلاحاتی در این خصوص انجام دهد، گفت: دقیقا درست است. ما شاهد آن هستیم که دستگاه‌های فرهنگی متعدد که در زمانی بنا بر ضرورت‌هایی راه افتاده بودند به صورت موازی با نهادهای متولی فعالیت می‌کنند اما اکنون در گام دوم که حرکتی انقلابی خواهد بود، نیازمند بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی هستیم. آشفتگی و شلختگی بین دستگاه‌های فرهنگی داریم و فعالیت‌های فرهنگی در دستگاه‌های غیرفرهنگی هم انجام می‌شود که بعضا غیرکارشناسانه است که این امر باید ساماندهی شود چراکه نیازمند تجمیع در فعالیت‌ها هستیم. زمان بازسازی و بازآرایی ساختار فرهنگ است و باید موازی‌کاریها را کم کنیم. حتی در سازمان خودمان نیز که بسیار عریض و طویل است سعی کردیم جلوی موازی‌کاریها را بگیریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص دستاوردهای این سازمان در تبلیغ امور دین گفت: ما پرچمدار یک گفتمان راوی و پیش‌برنده هستیم و باید در فضای اذهان عمومی، اسلام ناب را تبلیغ کنیم که با فطرت انسان و هویت ایرانی عجین و سازگار است. فرهنگ ایرانی و اسلامی همانند شیر و شکر به هم آمیخته است. مردم ایران فرهیخته و دین‌باور هستند. اسلام برای سعادت جامعه و افراد می‌گوید که باید مراقب یکدیگر باشیم. نشر خوبی‌ها در راستای تبلیغ خوبی دین است. رسانه‌ها ناشران خوبی‌ها هستند و این امر باید در میان مردم فراگیر شود هرچند مردم در زمانه‌ای دشوار به لحاظ اقتصادی قرار دارند اما امید جلوی ناامیدی را می‌گیرد و ترویج خوبی‌ها را سرلوحه قرار می‌دهیم. خانواده‌محوری باید مسئله جامعه ما باشد. سبک زندگی، یکی از مسائل مهم جامعه امروز ما است. خانواده باید جدی گرفته شود هرچند قبول داریم که ارتباط دوسویه ما با خانواده‌ها ضعیف است اما سعی می‌کنیم این امر را تقویت کنیم.

قمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر آنکه اسلام همواره در انجام سفر و آشنایی با فرهنگ و ادیان مختلف تاکید دارد از این رو سازمان تبلیغات اسلامی چه فعالیت‌های در خصوص معرفی ایران فرهنگی و اسلامی به گردشگران در عرصه بین‌الملل انجام داده‌ است، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای اسلام ناب، گردشگری است و یکی از این راه‌ها جذب گردشگران است. در دور گذشته با وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جلساتی را برگزار کردیم اما به هر دلیلی شاید گرفتاریهای ایشان نتوانستیم فعالیت‌هایی داشته باشیم حتی در دور جدید نیز با وزیر فعلی میراث و گردشگری نشست برگزار کردیم؛ ایشان فردی محتمم هستند و امیدواریم بتوانیم در این حوزه عملکرد خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: گردشگری جزئی از زندگی است و البته شاید در مرحله نخست بحث گردشگری مذهبی به ذهن بیاید اما ما معتقدیم در خصوص گردشگری اماکن تاریخی نیز می‌توان تاکید داشت در عین حال تاکید داریم که راویانی که فضاهای تاریخی را تحلیل می‌کنند می‌توانند در نشر خوبی‌ها موثر باشند. چندی پیش به بوشهر سفر کرده بودم و با دیدن آثار آنجا به مسئولان تاکید کردم بهتر است به حوزه گردشگری دفاع مقدس و مقاومت توجه بیشتری داشته باشند و آن را گسترش دهند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه از هنر به عنوان یکی از موضوعات مهم جامعه یاد کرد و در خصوص مدیریت هنری بیان داشت: در بخش مدیریت هنری، جوانگرایی را مد نظر قرار داده‌ایم و شادابی و خسته نشدن را تاکید کردیم. در جوانی برکات زیادی است و از انتصاب مدیر جوان در عرصه هنر ضرر نکرده‌ایم.

قمی در ادامه به برگزاری مراسم ماه محرم و رمضان اشاره کرد و گفت: مسئولیت برگزاری این ماه‌ها بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است اما در خصوص اربعین آمادگی خود را برای بر عهده گرفتن مسئولیت برگزاری این مراسم نیز اعلام می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به پلتفرم‌های مختلفی که در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد، یادآور شد: این مجموعه از سینما گرفته تا انیمیشن و انتشارات و بخش‌های دیگر را اداره می‌کند. سوره مهر توانسته به پرتیراژترین و پرفروش‌ترین انتشار در نمایشگاه کتاب تبدیل شود. بیش از ۹۰ هزار هیات مذهبی در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا می‌کنند و ما معتقد هستیم فراگیرترین نهادهای اجتماعی، هیات‌های مذهبی هستند هرچند اکنون ممکن است اینگونه به نظر آید که بخش‌های دولتی در سطوح مختلف به فارغ‌التحصیلان علمیه داده شده که تخصص‌های مدیریتی ندارند اما در حال انجام فعالیت‌هایی برای گنجاندن تخصص مدیریت در بخش حوزه علمیه خواهران و برادران هستیم تا آنها را برای پذیرش فعالیت‌های اجتماعی آینده آماده کنیم ضمن آنکه معتقدیم مردمی شدن فعالیت‌ها تنها راه حل مسائل فرهنگی است.

وی در ادامه با اعلام آنکه در انتهای ۳ سال فعالیت خود به عنوان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نمره قبولی به خود می‌دهد، تاکید کرد: نمره عالی به خود نمی‌دهم چراکه موانعی از جمله موازی‌کاریها، کم‌توانی نیروها و مسائل دیگر سبب شد تا در سال نخست نمره بالای ۱۰ به خود بدهم. در سال دوم شاهد رشد بودم و اکنون در سال سوم به نمره قبولی رسیده‌ام اما تا گرفتن نمره عالی راه دارم.

قمی همچنین در خصوص تلفیق شورای تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مباحثی در این خصوص مطرح شده اما تصمیم خاصی گرفته نشده است.

وی از بهینه‌تر و درست‌تر اداره شدن سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان دیگر دستاورد فعالیت خود طی ۳ سال گذشته یاد کرد و افزود: انجام تعهدات مالیاتی و بیمه‌ای، انجام حسابرسی‌های دقیق‌تر، انطباق‌های مالی و ثبت همه امور در سامانه‌های رسمی کشور از جمله فعالیت‌هایی است که طی این سالها انجام شد همچنین بر اساس جوانگرایی میانگین سنی مدیریت در سازمان تبلیغات اسلامی ۱۵ سال کاهش یافت. بروزتر شدیم و سعی کردیم تا اتاق فرهنگ را با تصویری واقعی از زیست‌بوم مناطق ترسیم کنیم. معتقدیم تصور بدحجابی از خود بدحجابی در جامعه بیشتر است و سیاست‌زدگی و موازی‌کاری در حوزه فرهنگ داریم در عین حال نقش خانم‌ها در ساحت هنر و عناصر علم غیرقابل حذف است. اگر در بخشی شاهد تغییرات هستیم شاید به لحاظ موقعیتی و زمانی باشد و نمی‌توان آن را به همه جا بسط داد و اتفاقاتی که در یک مقطع می‌افتد طبیعی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص اکران فیلم‌ها در سینماهای مجموعه مطبوع خود نیز گفت: این مجموعه حدود ۲۰۰ سینما در اختیار دارد و معتقدم این حق را دارد که در اکران فیلم‌های در این سینماها مراقبت و صیانت بیشتری را اعمال کند. در این راستا سعی ما بر آن است تا با حوزه هنری و وزارت ارشاد همراهی‌های لازم را در تمام امور فرهنگی و هنری داشته باشیم و در شرایط فعلی نگرانی از بابت ناسازگاری با سایر ارگان‌های دولت وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.