سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷

در اثری با عنوان «خائن کشی»؛

قرائت دراماتیک «مسعود کیمیایی» از ماجرای ملی شدن صنعت در مسیر تدوین

مهران مدیری در فیلم «خائن کشی»

سینماپرس: فیلم سینمایی «خائن کشی» ساخته مسعود کیمیایی با ترکیب بازیگران متفاوت برای حضور در جشنواره فجر امسال آماده شده است.

به گزارش سینماپرس، در حالی که آخرین ساخته مسعود کیمیایی با عنوان «خون شد» هنوز اکران نشده بود این کارگردان نام‌آشنا به سراغ ساخت فیلم «خائن کشی» رفت. فیلمبرداری فیلم «خائن کشی» به تهیه‌کنندگی علی اوجی شنبه ۲۷ دی‌ماه در لوکیشن شهرک سینمایی غزالی آغاز شد و پس از ۷۰ جلسه فیلمبرداری همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت با ضبط صحنه‌های مربوط به مصدق و روزهای پس از ملی شدن صنعت نفت به پایان رسید. تدوین فیلم توسط سپیده عبدالوهاب انجام و در مراحل فیلمبرداری هیچکدام از عوامل به کرونا مبتلا نشدند.

داستان فیلم «خائن کشی» درباره رفاقت و مردمداری است که ماجرای ملی شدن صنعت نفت را نیز در مسیر داستان خود دارد. همزمان با ۲۹ اسفند و روز ملی شدن صنعت نفت، سکانس‌های مربوط به این رخداد تاریخی فیلمبرداری و به پایان رسید. داستان فیلم در دهه ۳۰ میگذرد و روایتگر ماجرایی از یک دزد است که تیر خورده و به دام پلیس افتاده، اما پیش از رفتن به زندان تمام دارایی‌اش را به دوست صمیمی اش می‌سپارد، اما رفیقش خیانت کرده و امانت‌دار خوبی نیست و همین ماجرا سبب می‌شود تا برای محاکمه رفیق خائنش از زندان فرار کند و این آغاز ماجرایی تازه است.

فهرست بازیگران سی‌امین فیلم کیمیایی ترکیب عجیبی دارد که در نگاه اول نقش علی اوجی به عنوان تهیه‌کننده را در این مورد نمی‌توان بی‌تاثیر دانست. فرهاد آئیش، امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، مهران مدیری، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، الهام حمیدی، نرگس محمدی، نسیم ادبی، فریبا نادری و شکیب شجره در «خائن کشی» بازی کرده‌اند.

مهران مدیری اخیرا بازیگری را جدی‌تر از قبل دنبال می‌کند و بعد از همکاری با محمدحسین مهدویان در «درخت گردو» حالا با مسعود کیمیایی در «خائن کشی» با گریمی متفاوت ظاهر شده است. این اولین همکاری مدیری با کیمیایی است و پیش از این مدیری قرار بود در فیلم «ضیافت» و بعدها هم در «جرم» با مسعود کیمیایی کار کند، ولی هر کدام بنا به دلایلی پیش نیامد تا طلسم همکاری در «خائن کشی» شکسته شود.

فرهاد آئیش در این فیلم برای سومین بار در نقش محمد مصدق ظاهر شده است. وی همین نقش را در فیلم «تختی» بهرام توکلی ایفا کرد. آییش برای سومین بار متوالی در «خائن کشی» مقابل دوربین کیمیایی در همین نقش ظاهر شد. این بازیگر پیشکسوت بزرگ‌ترین چالش خود برای بازی در نقش محمد مصدق را نزدیکی به این مرد و شناخت او می‌داند.

رضا یزدانی بعد از همکاری در فیلم‌های «حکم»، «رئیس»، «متروپل» و «محاکمه در خیابان» که به عنوان خواننده حضور داشته است در «خائن کشی» برای اولین بار مقابل دوربین کیمیایی رفت.

ترکیب بازیگران «خائن کشی» وسوسه برانگیز و جذاب است، اما تنها با دیدن محصول نهایی می‌توان درباره آن قضاوت کرد. از تصاویر منتشر شده می‌توان حدس زد قهرمان این فیلم کیمیایی هم مانند کارهای قبلی او آدمی عبوس، جسور و با صفاتی مناسب با دنیای آرمانی کارگردان است. این قهرمان قرار است با پوشش گانگستری (کلاه شاپو و پالتو) در این فیلم و در خیابان‌های تهران دنبال پیدا کردن نشانی برای حل موضوعی جنایی باشد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: این فیلم زندگی مهدی بلیغ مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی را به تصویر می‌کشد. بلیغ معروف‌ترین خلاف کار تهران بود؛ خلاف کاری که قصه‌هایش مشهور است و دست کم دو قصه او را تهرونی‌های قدیمی خیلی خوب می‌دانند. یکی از کلاهبردارانی که حتی کاخ دادگستری را هم فروخت!

لیست عوامل فیلم «خائن کشی» به شرح زیر است:

مدیر فیلمبرداری:مسعود سلامی، مدیر صدابرداری: اسحاق خانزادی، طراح صحنه: سهیل دانش اشراقی، تدوین: سپیده عبدالوهاب، طراح چهره پرداری: محسن دارسنج، طراح لباس: مارال جیرانی، مدیرتولید: محمد حیدرقلی، مدیر برنامه ریزی: مسعود حقی، منشی صحنه: شهرزاد مطلق، جلوه‌های ویژه میدانی:آرش اقا بیک، جلوه‌های ویژه کامپیوتری:محمد برادران، طراحی و ترکیب صدا:علیرضا علویان، عکاس: احمدرضا شجاعی، ساخت فیلم پشت صحنه: شهیار کبیری، عکاس: احمدرضا شجاعی، طراح بدلکاری: ارشا اقدسی، جانشین تولید: عماد طاهری، مدیر تدارکات: هادی غفارلو و مدیر روابط عمومی: سپیده حیدرآبادی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.