یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن؛

نخل طلا به «تیتان» رسید/«قهرمان» و «اتاقک ۶» به صورت مشترک «جایزه هیأت داوران» را از آن خود کردند

جشنواره کن

سینماپرس: جشنواره فیلم کن از ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران آخرین فرش قرمز خود را پهن کرد تا با حضور عوامل فیلم‌های حاضر در جشنواره به اتفاق داوران بخش اصلی، به معرفی بهترین‌ها بپردازد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کن از ساعت ۷ و ۱۵ به وقت محلی (۹ و نیم به وقت ایران) شروع شد تا به معرفی بهترین‌های این دوره بپردازد.

اصغر فرهادی با فیلم سینمایی «قهرمان» نمایندگی سینمای ایران در بخش رقابتی این رویداد را برعهده دارد.

پنج زن و سه مرد سینماگر به ریاست اسپایک لی، کارگردان نامدار آمریکایی، فیلم‌های بخش مسابقه هفتادوچهارمین جشنواره کن را داوری کردند. این گروه ساعت ۹ و نیم به وقت ایران روی فرش قرمز رفتند تا به تدریج وارد سالن مراسم شوند.

متی یوپ کارگردان فرانسوی-سنگالی، سونگ‌هانگ هو بازیگر کره‌ای، طاهر رحیم بازیگر فرانسوی، مگی جیلنهال بازیگر آمریکایی، کلبر مندونسا فیلیو کارگردان برزیلی، میلن فارمه خواننده و بازیگر فرانسوی، جسیکا هوسنر فیلمساز اتریشی و ملانی لوران بازیگر فرانسوی اعضای گروه داوری جشنوارهٔ کن ۲۰۲۱ را تشکیل دادند.

فیلم برگزیده داوران فیپرشی؛ ماشین من را بران

فدراسیون بین المللی منتقدان سینما (فیپرشی) ساعتی پیش از شروع مراسم اختتامیه برنده سه جایزه امسال خود را معرفی کرد و در بخش اصلی رقابتی فیلم ژاپنی «ماشین من را بران» ساخته ریوسوکه هاماگوچی را برنده خود خواند.

در بخش نوعی نگاه فیلم بلژیکی «زمین بازی» ساخته لورا وندل به عنوان برنده فیپرشی انتخاب شد و در بخش هفته منتقدان هم فیلم مصری «پرها» ساخته عمر الزهیری جایزه فیپرشی را برد. امسال حامد سلیمانزاده از اعضای هیأت داوری فیپرشی جشنواره کن بود.

برنده دوربین طلایی (بهترین فیلم اول) : «مورینا» ساخته آنتونتا آلامات کوزیانوویچ

جوایز بخش فیلم کوتاه

جوایز جشنواره در بخش فیلم کوتاه به شرح زیر اهدا شد؛

نخل طلای فیلم کوتاه: «همه کلاغ‌های جهان» ساخته تانگ یی

تقدیر ویژه در بخش فیلم کوتاه: «آسمان آگوست» ساخته یاسمین تنوچی

نخل طلای افتخاری برای مارکو بلوکیو

در این مراسم مارکو بلوکیو کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و سیاست‌مدار ۸۲ ساله ایتالیایی که از سال ۱۹۶۲ تاکنون مشغول فعالیت هنری بوده دومین نخل طلای افتخاری را دریافت کرد.

اولین نخل طلای افتخاری روز افتتاحیه به جودی فاستر اهدا شده بود.

جوایز بخش اصلی

در ادامه این مراسم براساس آرای هیأت داوران جوایز بخش رقابتی جشنواره کن ۲۰۲۱ به شرح زیر اعلام شد؛

برنده نخل طلا: «تیتان» به کارگردانی ژولیا دوکورنو

جایزه هیأت داوران: «زانوی احد» ساخته ناداو لپید و «خاطرات» ساخته آپیچاتپونگ ویراستاکول

بهترین بازیگر مرد: کلب لندری جونز برای بازی در «نیترام»

بهترین بازیگر زن: رنتا راینسو برای «بدترین فرد در جهان»

بهترین فیلمنامه: «ماشین من را بران» ساخته ریوسوکه هاماگوچی

بهترین کارگردان: لئو کاراکس برای «آنت»

جایزه بزرگ هیأت داوران: به‌صورت مشترک به «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و «اتاقک ۶» ساخته یوهو کوئوسمانن

اصغر فرهادی پس از دریافت جایزه بزرگ این رویداد در سخنان کوتاهی گفت: از هیات داوران، گروهم که با تمام قلبشان با من کار کردند، از خانواده‌ام که همیشه همراهم بودند به ویژه دخترم که من را ترغیب کرد این فیلم را بسازم، تشکر می‌کنم الان که اینجا ایستاده ام یاد ۳۶ سال پیش افتادم که یک بچه ۱۳ ساله بودم و در شهری که به دنیا آمدم با کمترین امکانات اولین فیلم کوتاهم را ساختم.

وی افزود: ۳۶ سال است که به جز نوشتن و فیلم ساختن کار دیگری نکرده‌ام. با همه مشکلات و گرفتاری ها که می‌توانست من را از مسیری که داشتم منصرف کند، این فیلم ها را نسازم و شما نبینید، اما به امید اینکه هر فیلمی که می‌سازم پرسش هایی از شرایط تلخ اجتماعی دور و برم ایجاد کند و آن ها را با تماشاگر به اشتراک بگذارم و با فکر کردن به آنها به راه حلی برسم باز هم ادامه دادم و امیدوارم بتوانم باز با همه مشکلات ادامه بدهم چون ایمان دارم یکی از راه‌های نجات کشورم آگاهی بخشی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.