چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳

مجید شاه‌حسینی مطرح کرد؛

«سعاد باقری» جهادگر هنر و اندیشه اسلامی بود

مجید شاه حسینی

سینماپرس: دکتر مجید شاه‌حسینی مدرس دانشگاه و پژوهشگر عرصه هنر درباره مرحومه سعاده باقری گفت: وی با وجود بیماری با روحیه جهادی در برنامه‌ها حضور می‌یافت و کسی بود که به سادگی جایش پر نمی‌شود و پرورش چنین افراد آشنا به مبانی هنر دینی و نگاه رسانه‌ای سال‌ها زمان نیاز دارد.

به گزارش سینماپرس، مجید شاه‌حسینی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر عرصه هنر در گفت‌وگو با ایکنا درباره سعاد باقری که هشتم تیر بر اثر بیماری درگذشت، گفت: سعاد باقری از هنرجویانی بود که از اوایل دهه ۹۰ در حوزه هنر و اندیشه اسلامی فعالیت می‌کرد و سلسله دوره‌های معرفت‌شناسی هنر دینی را با وی و هم‌دوره‌ای‌هایش شروع کردیم.

وی افزود: از میان چند هزار هنرجو، وی چند ویژگی برجسته داشت که در ذهنم باقی مانده و او را به یک چهره ماندگار در ذهنم تبدیل کرده است و آن این بود که بسیار متواضع و عاطفی بود و به شدت در مورد آحاد جامعه، مستضعفان و کودکان احساس مسئولیت داشت.

شاه‌حسینی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که خانم باقری به صورت تخصصی پیگیری می‌کرد، هنر و ادبیات کودک بود و اینکه چه کاری را می‌شود برای کودکان در عرصه رسانه انجام داد. ذهنی بسیار فراگیر و در آموختن مطالب هنری و تألیف پژوهش‌های جدید در عرصه هنر و رسانه توانایی بالایی داشت. از اولین افرادی بود که به بحث تاریخ معاصر غرب ورود جدی کرد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: سلسله برنامه‌های معرفت‌شناسی دوران که در نیمه دهه ۹۰ مطالعات آن شروع شد و کار آن بازشناسی انقلاب‌های معاصر بود، خانم باقری از افراد مؤثر و کلیدی در این پروژه بود و شب اول برنامه نیز بحث انقلاب صنعتی را با حضور وی آغاز کردیم و وی خط‌شکن برنامه معرفت‌شناسی دوران بود.

وی با بیان اینکه ذهن توانا و خلاق و روحیه تشکیلاتی و البته تواضع فراوان داشت، گفت: از همان ایام شنیدیم که مبتلا به بیماری بدخیم صعب العلاجی است اما همچنان با روحیه جهادی در برنامه‌ها حضور می‌یافت تا اینکه بیماری توانش را گرفت و به استراحت در منزل انجامید. با این حال در منزل هم کارهایش را دنبال می‌کرد و ارتباط‌ها ادامه داشت.

شاه‌حسینی ادامه داد: همانطور که حضورش برای ما در حوزه هنری، حوزه هنر و اندیشه اسلامی مغتنم بود، فراق و فقدانش نیز برای ما بسیار سخت است و به این سادگی جای ایشان پر نمی‌شود. پرورش و رشد فردی در اندازه‌های وی برای اینکه با مبانی هنر دینی و نگاه رسانه‌ای و مقوله هنر آشنا شود، سال‌ها زمان نیاز دارد.

وی درباره اینکه چرا شخصیت وی چندان شناخته شده نیست، بیان کرد: افرادی مانند ایشان زیاد داریم. چون دنبال نام نیستند و پژوهشگر و طلبه هستند، نامی ندارند و شناخته شده نیستند. اکنون آدم‌ها در فضای مجازی، دنبال فالوور و نام و نشان هستند. اما اگر می‌خواهید سلسله فضل و کمالات وی را دریابید در سایت برنامه دوران می‌توانید به این مباحث دسترسی پیدا کنید.

وی یادآور شد: هنوز اثر مکتوبی از وی منتشر نشده است و امیدواریم پژوهش‌های وی در حوزه ادبیات کودک و هنر و اندیشه اسلامی منتشر شود. زیرا در ژانر کودک کار مبنایی هم در ادبیات و هم سینما داشت و یکی از ارائه‌های جدی وی در جشنواره تولیدات محتوامحور حوزه هنری همین ژانر کودک بود و می‌توان از ابتکارات و یافته‌ها و پژوهش‌های بهره برد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.