چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶

محسن علی اکبری:

سالهاست که به سمت انحطاط فرهنگی حرکت کرده ایم!

محسن علی اکبری

سینماپرس: علی اکبری گفت: اکثر فیلم‌های ایرانی درون مایه طلاق، عشق‌های سه گانه، مواد مخدر و... دارند که همسو با فرهنگ ما نیستند.

به گزارش سینماپرس، محسن علی اکبری تهیه کننده تلویزیون و سینما درباره نشر خوبی‌ها و نمایش قصه‌های افراد خیر و تاثیرگذار در تولیدات چند ساله‌ی اخیر سینمای ایران ب گفت: سالهاست که به سمت انحطاط فرهنگی حرکت کرده ایم؛ اکثر فیلم‌های ایرانی درون مایه طلاق، عشق‌های سه گانه، مواد مخدر و... دارند که همسو با فرهنگ ما نیست و این مسئله‌ای است که در تئاترها هم دیده می‌شود و اخیرا نمایش خانگی هم به آن دامن زده است.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که دولت جدید باید انجام دهد، فرهنگ سازی درست است یعنی از آثاری حمایت کند که در راستای تحکیم بنیان خانواده باشند. فیلم «خجالت نکش» با هزینه کمی تولید ش، اما فروش خیلی خوبی داشت، همچنین فیلم «لیلی با من است» که موضوع و فروش آن بسیار موفق آمیز بود. در سینمای ایران از این فیلم‌ها کم داریم، نمی‌توانیم بگوییم نسازیم چون مخاطب ندارد بلکه باید بسازیم چون مخاطب دارد.

تهیه کننده فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» با بیان اینکه مخاطب ما در فیلم‌ها چیزی جز سیاهی نمی‌بیند اظهار کرد: باید سعی کنیم تعداد فیلم‌هایی که با فرهنگ ایرانی سازگار هستند و مباحث خوب و شیرین زندگی‌ها را نمایش می‌دهند بیشتر شود.

وی افزود: در حال حاضر قشر عمده‌ای از مردم سینما نمی‌روند، این افراد معمولا کسانی هستند که خانواده دوست می‌باشند و به فرهنگ خودشان افتخار می‌کنند، بابت این فرهنگ هم شهید و جانباز داده اند و نمی‌توانند فیلم‌های بد ببینند.فیلم‌های مذهبی و قرآنی هم مخاطب دارند بنابراین باید آن‌ها را ساخت. مدیران دولت جدید باید روی این مسئله کار کنند به طوریکه هم بودجه و هم امکانات بهتری در اختیار این فیلم‌ها قرار بگیرد.

علی اکبری درباره فروش فیلم‌های فاخر توضیح داد: ما در سال ۷۹، فیلم مریم مقدس را ساختیم، این فیلم با بلیت ۵۰۰ تومانی در سینما ۷۵۰ میلیون تومان فروش داشت که با بلیت ۲۰ هزار تومانی الان، حدود ۱۵ میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین میتوان گفت که فیلم‌های مذهبی و قرآنی هم مخاطب دارند بنابراین باید آن‌ها را ساخت. مدیران دولت جدید باید روی این مسئله کار کنند به طوریکه هم بودجه و هم امکانات بهتری در اختیار این فیلم‌ها قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اساس کار بنیاد سینمایی فارابی به عنوان بازوی اجرایی سازمان سینمایی، حمایت از فیلم‌های فرهنگی است، اگرآنها حداقل ۱۰ تا از ساخته های خود را هدفمند تولید کنند بخشی از مشکلات فعلی حل میشود. خیلی نمیتوان بخش خصوصی را نقد کرد، چون بخش دولتی هم خوب کار نکرده است، الان سالهاست که از این اهداف فاصله گرفته ایم و امیدواریم در دولت جدید این فاصله‌ها کم شود.

تهیه کننده سریال «مریم مقدس» یکی از علت‌های اصلی در عدم تولید فیلم‌هایی با موضوع نمایش خوبی‌ها را ضعف فیلمنامه دانست و گفت: خواهش من از نویسندگان این است که بیشتر در جامعه بگردند، با دایره گسترده‌ای از انسان‌ها ارتباط داشته باشند، مشکلات و حسنات را از نزدیک ببینند. بالاخره در هر جامعه معتاد وجود دارد، قاتل دیده می‌شود و...، اما فرهنگ اصیل ایرانی بسیار مثبت‌تر از تمام فرهنگ‌های رایج در دنیاست؛ در این فرهنگ اگر یک نفر را کنار خیابان ببینیم پول خودمان را به او میدهیم تا یک نان بخرد، اما این واقعیت‌های جامعه در فیلم‌های ما نشان داده نمی‌شود.

وی افزود: حرف نویسندگان این است که کاراکترهای منفی جذابیت تصویری بیشتری دارند، من هم می‌گویم اشکالی ندارد که در یک فیلم قتل توسط یکی از اعضای خانواده نشان داده شود، اما سوال اینجاست که آیا همه خانواده‌های ایرانی قاتل هستند؟ به هیچ وجه اینطور نیست؛ در حال حاضر خانواده‌هایی را می‌بینیم که اعضای خود را اهدا می‌کنند، حاضر میشوند سلامتی خود را به خطر بیندازند تا عضوی از خانواده شفا پیدا کند، در هر خانواده بزرگ ترهایی هستند که جوان‌ها را کمک و راهنمایی می‌کنند، پس چرا این اتفاق‌های خوب را مقابل دوربین نشان نمی‌دهیم؟

تهیه کننده سریال «مردان آنجلس» با بیان اینکه علی رغم تمام پیشنهادات، تاکنون فیلم و سریال با مضمون نمایش بدی‌ها نساخته ام، تصریح کرد: ما چیزی به عنوان رحمانیت الهی در فیلم هایمان نشان نمی‌دهیم. امیدوارم سیاست دولت جدید بر این منوال باشد که فرهنگ سازی کنیم، نقاط قوت را پررنگ‌تر نشان دهیم تا نقاط ضعف از بین بروند. از هنرمندان هم خواهشمندم که با دید بهتری مردم را ببینند و فکر نکنند که نشان دادن خوبی‌ها در فیلم ها، ایراد و اشکال دارد.

وی تاکید کرد: اگر تعداد تولیدات واقعی جامعه را بالا ببریم با مخاطب و تاثیرگذاری بیشتری مواجه خواهیم شد و به مراتب به رشد جامعه کمک خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.