سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶

«سعید الهی» در گفتگو با ایسکانیوز:

غفلت از تاثیر فرهنگ بر روحیات جامعه در هر دولتی آسیب زننده است و آقای رئیسی باید در عمل به این موضوع کاملاً واقف باشد

سعید الهی

سینماپرس: یک تهیه کننده و کارشناس سینما انتظار دارد که رونق اقتصاد هنر از مهمترین دغدغه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سید ابراهیم رئیسی باشد.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی، تهیه کننده و کارشناس سینما در گفتگو با ایسکانیوز اظهار کرد: متاسفانه شرایط معیشتی و اقتصادی کشور و فشارهای مستقیم آن در طول این ۸ سال بر زندگی روزمره تمام اقشار مختلف مردم از جمله اصحاب فرهنگ و هنر موجب شده است که هنرمندان کشور بیش از آنکه به خلاقیت آثار هنری بیاندیشند، در فکر تامین نیازهای اولیه خود باشند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: فعالیت های فرهنگی به ویژه هنری از جمله اقدامات درآمدزایی‌ست که در صورت رعایت قواعد آن و البته حمایت ها و رفع محدودیت ها همواره یکی از روش های کسب و کار حلال و بدون حاشیه در کشور است که هم قادر به تامین اقتصادی فعالان آن حوزه است و هم منجر به رشد و ارتقای نگاه زیباشناسانه مردم خواهد شد.

این کارشناس و مدرس رسانه خاطرنشان کرد: در طول دهه های گذشته مقوله اقتصاد هنر و چگونگی با مواجهه با آن در هم اندیشی های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است اما هیچگاه بطور کاربردی تاثیری در زندگی فعالان هنری اعم از سینماگران و یا هنرمندان حوزه تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، صنایع دستی و غیره نداشته است.

انتخاب مدیران دلسوز فرهنگی به استقلال مالی هنرمندان کمک می کند

الهی علت این خلاء بزرگ در فرایند تولیدات هنری کشور را برخوردهای منفعلانه در سیاست‌گذاری و عدم آینده پژوهی مدیران فرهنگی، شتاب زدگی جامعه هنری در رسیدن سریع به نتیجه ونگاه سطحی به اقتصاد هنر و برخی اقدامات در این زمینه دانست و گفت: دولت سیزدهم پیش از آنکه به ریل گذاری های جدید در حوزه های نظری و فکری و هدایت صحیح جریانات فعلی هنری فکر کند می بایست با انتخاب مدیران دلسوز و انقلابی ابتدا در خصوص استقلال مالی هنرمندان و حفظ شانیت و کرامت آنان مانند سایر مردم برنامه داشته باشد.

وی اظهار داشت: بسیاری از هنرمندان در طول این سالها به دلیل ضعف مالی ناشی از بیکاری و یا چرخه معیوب درآمدزایی از حرفه خود به افسردگی های شدید دچار شده اند که این امر بطور طبیعی کاهش رشد انواع تولیدات هنری کشور که نمادی از چرخش بانشاط فرهنگی در جامعه تلقی می شوند را همراه داشته است.

حذف رانت و مافیای هنری جهت مقابله با تهدید شرایط اقتصادی هنرمندان

تهیه کننده مستند هشتادی ها با اشاره به ظرفیت های موجود در عرصه هنری برای برگشت سرمایه و سودآوری تاکید کرد: حذف رانت ها و برخی مافیاهای هنری و در کنار آنها واقع بینی نسبت به فعالیت‌های موجود و اعتباربخشی به هنرمندان مستقل و متعهد می‌تواند محصولات و صنایع هنری را در جایگاه رفیع و حقی قرار دهد تا دیگر مورد تهدید شرایط اقتصادی قرار نگیرند.

وی با اشاره ویژگی‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آینده بیان کرد: وزیر ارشاد باید از جامعیت و مقبولیت در بین اصحاب فرهنگ و هنر برخوردار بوده و بدون شعارزدگی در خدمت این قشر فرهیخته باشد.

این تحلیلگر فرهنگی افزود: آشنایی ضمنی با همه حوزه های هنری و مسائل و انتظارات فعالان حوزه های مختلف و پرهیز از کلی گویی های مرسوم در عرصه مدیریتی و حرکت در مسیر برنامه های راهبردی وزارتخانه و اسناد بالادستی از جمله خصوصیات یک وزیر ارشاد انقلابی و کارآمد است.

الهی در پایان خاطرنشان کرد: غفلت از تاثیر فرهنگ بر روحیات جامعه در هر دولتی آسیب زننده بوده و آقای رئیسی نیز باید در عمل به این موضوع کاملاً واقف باشد تا مبادا در پایان دولت خود با جماعتی از هنرمندان ناامید و مضطرب روبرو شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.