دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵

بهرام بهبهانی:

تماشاچی با دیدن قیمت بلیط از تماشای تئاتر منصرف و در نتیجه چرخه اقتصاد در تئاتر متوقف می‌شود

بهرام بهبهانی

سینماپرس: بهبهانی گفت: بسیاری از بچه‌ها به دلیل نبود هزینه برای اجاره سالن خوب، آثار خود را در سالن‌های گمنام روی صحنه می‌برند.

به گزارش سینماپرس، بهرام بهبهانی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر که چهره او با سریال‌هایی مانند «جابر ابن حیان» و «پول کثیف» برای بینندگان تلویزیون هم آشناست، درباره وضعیت فعلی هنر تئاتر به خبرنگاران جوان، گفت: اتفاق‌هایی که در دو سال اخیر رخ داد، همه هنرها به ویژه هنر تئاتر را که یک همگانی است تحت تاثیر قرار داد. بخاطر بیماری کرونا همه بچه‌های تئاتر بیکار شدند به طوری که اصلا حال و روز خوبی ندارند و حمایت خوبی هم از آن‌ها صورت نگرفته است. افرادی که در این هنر تحصیل کردند، زحمت کشیدند و خاک صحنه خوردند تا هنری را به نمایش بگذارند، در این دو سال هیچ منبع درآمدی نداشتند.

وی با بیان اینکه ریشه اصلی مشکلات تئاتر گرانی است، افزود: این گرانی در قسمت‌های مختلف تئاتر رسوخ کرده است. چرا هنری که نیاز یک جامعه و هنر فرهیختگان است، باید انقدر گران باشد؟ انگار دولت خودش را کنار کشیده و یکسری سالن خصوصی در اختیار تئاتری‌ها قرار داده تا هر شخصی که خواست نمایش روی صحنه ببرد، در این سالن‌ها اجرای خود را انجام دهد. به این موضوع فکر نمی‌کند که یک دانشجوی تئاتر چطور شبی ۲ یا ۳ میلیون هزینه اجاره سالن بپردازد؟ مجبور است که قیمت بلیط‌ها را بالا ببرد، در این صورت هم تماشاچی با دیدن قیمت بلیط از تماشای تئاتر منصرف و در نتیجه چرخه اقتصاد در تئاتر متوقف می‌شود.

بازیگر سریال «پول کثیف» درباره استفاده از ظرفیت‌های تئاتری در تولیدات تلویزیون و سینما، بیان کرد: خوشبختانه در این سال‌های اخیر کارگردان‌های سینما و تلویزیون اقبال بیشتری به تئاتر داشتند و بیشتر بچه‌های تئاتری را برای بازی در کارهایشان انتخاب کردند به طوریکه تعدادی از سوپراستارهای فعلی سینما از دل تئاتر رشد کرده اند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر نحوه آموزش در دانشگاه و آموزشگاه‌ها بسیار پیشرفت کرده است، اساتیدی روی کار هستند که دغدغه این هنر را دارند و دانشجوهای خود را با عشق پرورش می‌دهند. وقتی یک استعداد تحت تدریس استاد خوب و همچنین حمایت قرار بگیرد مطمئنا بازیگر خوبی می‌شود. خوشبختانه در این چند سال ظرفیت‌های خیلی خوبی را به تئاتر تزریق کردیم که برای شکوفایی آن‌ها لازم است هم در تئاتر و هم سینما مورد حمایت قرار بگیرند، این استعدادها باید شناخته و استفاده شوند؛ بزرگان تئاتر، تهیه کننده‌های سینما و تلویزیون هنرنمایی این بازیگران را ببینند و در کارهایشان از آن‌ها استفاده کنند. بسیاری از بچه‌ها به دلیل نبود هزینه برای اجاره سالن خوب، آثار خود را در سالن‌های گمنام روی صحنه می‌برند، بنابراین در همان تئاترهای گمنام هم میتوان حداقل یک یا دو بازی خوب و آینده دار پیدا کرد.

کارگردان نمایش «بانو آئویی» با بیان اینکه در این دوسال تولیدات تصویری کار خود را ادامه دادند، اظهار کرد: در این ایام کاش بچه‌های سینما دست بچه‌های تئاتر را بیشتر می‌گرفتند و به نظرم الان وقتش رسیده که دین خود را به تئاتری‌ها ادا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در حال حاضر مخاطبان تئاتر قشر خاصی از جامعه هستند، گفت: میتوان تئاتر را همانند ادبیات برای فرهیختگان یک جامعه دانست، اول باید بدانیم که چرا مردم ما کتاب نمی‌خوانند؟ یا میزان مطالعه آن‌ها کم است؟ در اینصورت میتوان درباره کم بودن مخاطبان تئاتر هم نظر داد؛ البته مردم تا حد زیادی حق دارند، زیرا قیمت بلیط تئاترها بالاست و تخفیفی هم در نظر گرفته نمی‌شود. از طرفی در شهر تهران تئاترها در یک نقطه متمرکز هستند به طوری که اگر یک نفر بخواهد یک نمایش ببیند، علاوه بر هزینه حدود ۴ ساعت از وقت او در ترافیک مسیر تلف می‌شود.

بیشتر بخوانید؛

دلایلی که تئاتر را به هنر قشر خاص جامعه تبدیل کرده است+ فیلم

بهبانی تشریح کرد: سنت تئاتر دیدن در جوامع خارجی بسیار مهم است به طوری که بلیط یک تئاتر را از چند ماه قبل رزرو می‌کنند، اما این سنت و آئین در کشور ما خیلی به چشم نمی‌آید. باید محوریت جشنواره‌ها از تهران گرفته و به شهرهای مختلف واگذار شود. ما با استفاده از تئاتر می‌توانیم حتی برای شهرهای کوچک هم جاذبه توریستی ایجاد کنیم. برای تحقق این هدف لازم است که همه نهادها از تئاتر حمایت کنند.

وی افزود: در این دو سال من متوجه هیچگونه حمایتی از سوی مرکز هنرهای نمایشی نسبت به اهالی تئاتر نشدم. این نهاد که متولی امور نمایشی در کشور است، صرفا به برگزاری جشنواره‌ها اکتفا کرده است. باید دولت کاری کند که بلیط تئاتر جزو سبد یک خانوار قرار بگیرد. همچنین در گذشته تله تئاترهای زیادی در تلویزیون داشتیم که در این دو سال تعداد آن‌ها هم کم شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.