شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

در شرایط ولنگاری مدیریتی؛

آزمون و خطا مدیران «شبکه سه سیما» با بودجه‌ بیت المال و سرمایه ملت!

علی فروغی و آذرپندار

سینماپرس: دو سال پس از انتقادهای صریح روزنامه جوان از همکاری صداوسیما با سعید نعمت‌الله در مقام نویسنده اکنون شبکه ۳ سیما به این نتیجه رسیده که کار نعمت‌الله ضعیف است و کارگردانی او دچار ضعف‌ها و مشکلات جدی است!

به گزارش سینماپرس، دو سال پس از انتقادهای صریح روزنامه جوان از همکاری صداوسیما با سعید نعمت‌الله در مقام نویسنده اکنون شبکه ۳ سیما به این نتیجه رسیده که کار نعمت‌الله ضعیف است و کارگردانی او دچار ضعف‌ها و مشکلات جدی است!

از اشتباهات بزرگ صداوسیما همکاری با افرادی است که در تخصص خود به کار گرفته نشده‌اند، چه استفاده از سلبریتی‌ها به عنوان مجری و چه به کارگیری نویسنده‌ها به عنوان کارگردان! این اشتباهی است که سال‌هاست در حال تکرار است.
کنار کشیدن نعمت‌الله!
انتشار ویدئوی کوتاهی از نعمت‌الله که در آن با حمله به مهدی آذرپندار، مدیر فیلم و سریال شبکه ۳ و گلایه از دخالت‌های او در تولید سریال «حکم رشد» همراه بود، خبر بروز مشکل در تولید یکی از مجموعه‌های نمایشی شبکه ۳ را رسانه‌ای کرد.
در این ویدئو که خبرگزاری دولتی «برنا» آن را با تیتر «افشاگری نویسنده نازک نارنجی» منتشر کرده است، نعمت‌الله با اشاره به اینکه ۱۷، ۱۸ روز از کلید خوردن سریال گذشته، تأکید می‌کند به خاطر دخالت‌های انجام شده، از کار کناره‌گیری کرده است.
مصاحبه مدیر شبکه ۳
در پی نام بردن نعمت‌الله از مهدی آذرپندار به عنوان کسی که دخالت‌های بیجا در کار تولید سریال انجام می‌داد، مهر در گفت و گویی با این مدیر شبکه ۳، ابعاد دیگری از پشت پرده کنار کشیدن کارگردان «حکم رشد» را روشن کرد. آذرپندار در آن مصاحبه می‌گوید: «طبق قول و قرار اولیه، پس از حدود ۱۷، ۱۸ روز از شروع کار، من همراه تهیه‌کننده به باکس مونتاژ رفتم و بعد از دیدن راش‌ها، متوجه شدم کار مشکلات جدی دکوپاژی دارد.
از جمله اینکه قاب‌ها بسیار بسته، فضا بیش از حد همیشگی غلوشده و دکوپاژها عمدتاً نادرست بود. آقای فرجی هم در مقام تهیه‌کننده همین نگرانی‌ها را داشت، بنابراین طی صحبت با تهیه‌کننده، بنا شد همان شب، نکات به سعید نعمت‌الله منتقل شود. اما نعمت‌الله هم این اشکالات را قبول نداشت و معتقد بود کار از کیفیت بالایی برخوردار است و اشکال از سلیقه ماست، در نتیجه استعفای خود را تقدیم تهیه‌کننده کرد.»
مدیر فیلم و سریال شبکه ۳، پیرامون ویدئوی نعمت‌الله نیز توضیح داد: «برخلاف فضایی که سعی شده در پیام سعید نعمت‌الله منتقل شود که انگار ماجرا به یک اختلاف محتوایی یا اعمال خرده فرمایشات سازمانی برمی‌گردد، باید بگویم ما اتفاقاً در مورد این سریال و هم در مورد «زمین گرم» و «برادر جان» با آقای نعمت‌الله هیچ گاه به اختلاف جدی برنخوردیم و ایشان برخلاف تصویر بیرونی‌شان، همیشه با حرفه‌ای‌گری مثال‌زدنی، اصلاحات احتمالی گروه و سازمان را پذیرفته و اعمال کرده است و به همین جهت، معمولاً سریال‌هایش از جمله همین دو سریال مذکور، هیچ ممیزی‌ای ندارد، اما ماجرای کیفیت کارگردانی مسئله‌ای مجزاست و مستقیماً به مسئولیت ما در برابر بیت‌المال و هزینه‌ای که برای سریال شده برمی‌گردد.»
آذرپندار در پایان می‌گوید: «آقای نعمت‌الله نویسنده بسیار خوب و چیره‌دستی است و سال‌هاست مردم از آثار او خاطرات خوبی دارند. امیدوارم در ادامه مسیر کاری‌اش نیز همچنان آثار درخشانی خلق کند و موفق باشد.»
آزمون و خطا با سرمایه ملت!
همان طور که در سینما، متولیان تولید فیلم با بودجه دولتی مانند «بنیاد سینمایی فارابی» یا «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» حق ندارند بودجه در اختیار خود را صرف آزمون و خطای فیلمسازان نابلد کنند، در صداوسیما نیز که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کند و تولیداتش بسیار بیشتر از سینما جلوی چشم مردم است، حیف و میل بودجه کاری نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.
نعمت‌الله نویسنده پرکار مجموعه‌های تلویزیونی بود؛ نویسنده‌ای که سریال‌هایش معمولاً در زمان پخش سر و صدا می‌کرد و به واسطه موقعیت مناسبی که در تلویزیون داشت، جزو حلقه هنرمندان پرکار صداوسیما به شمار می‌رفت. این نویسنده در مصاحبه‌ای جنجالی گفت: «دوست دارم یک روزی قصه عشق عروسی به پدر شوهرش را بنویسم! اگر سوئیس بودم حتماً می‌نوشتم!» این طرز تفکر نویسنده محبوب مدیران صداوسیما نقدهای زیادی را در پی داشت ولی با کمال تعجب و تأسف، دوباره صداوسیما با وی همکاری جدیدی را آغاز کرد و حتی بدون در نظر گرفتن اینکه نعمت‌الله اصولاً کارگردان نیست، پروژه بزرگ تلویزیونی را به او سپرد.
پس از آنکه اعلام شد شبکه ۳ با پیشنهاد ساخت سریال «زمین گرم» نعمت‌الله را در جرگه کارگردانان مجموعه‌های تلویزیونی قرار داده است، روزنامه «جوان» در مطلبی انتقادی نوشت: «سؤال این است که اگر تلویزیون قرار است سریال بسازد چرا فقط روی چند چهره خاص تمرکز کرده است و عده زیادی از نویسنده‌ها نمی‌توانند در آن فعالیت کنند. در مقابل پول بیت‌المال در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که اگر چه پرکار هستند ولی پرونده کاری‌شان کار قابل دفاعی از نظر محتوا ندارد!»
اکنون گویا شبکه ۳ به نقطه‌ای بازگشته است که «جوان» دو سال پیش آن را تذکر داده بود. ‌ای کاش مدیران صداوسیما به گردش نخبگان علاقه داشتند و به جای آنکه در یک حلقه تنگ به دنبال همکاری با چند اسم معدود و محدود باشند، نگاه وسیع‌تری داشتند تا حداقل نویسندگانی که به واسطه پرکاری امثال نعمت‌الله هیچ گاه فرصت عرض‌اندام در تلویزیون را پیدا نمی‌کردند، کارشان دیده می‌شد و هم کارگردانان حرفه‌ای و حتی جوانانی که کارگردانی را در خود صداوسیما آموخته‌اند، می‌توانستند آموخته‌های خود را در تولید مجموعه نمایشی به بوته محک بسپارند.
کنار رفتن نعمت‌الله از کارگردانی «حکم رشد» قطعاً با خسارت‌های مادی و معنوی به صداوسیما همراه است که می‌شد از ابتدا با یک تدبیر ساده از آن جلوگیری کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.