دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱

مسعود ده‌نمکی:

مدیریت فرهنگی انقلابی ما مقصر است که آثاری که مفاهیم انقلابی را مطرح می‌کنند را به شعارزدگی متهم می‌کنند

مسعود ده نمکی در مراسم تشییع پیکر مرحوم «خشایار الوند»

سینماپرس: زمانی برخی از حملات توسط روشنفکران علیه هنرمندان انقلابی صورت می‌گرفت اما متأسفانه در حال حاضر برخی از بچه مسلمان‌های خودمان با تقلید از آنان در نقد و برای اینکه بگویند سینما را می‌فهمند، به فیلمسازان و هنرمندان انقلابی حمله می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما و تلویزیون درباره علل واگرایی میان هنرمندان و انقلاب اسلامی که به تازگی مورد اشاره رهبر انقلاب قرار گرفته است بیان کرد: این مسئله را از دو زاویه می‌توان دید؛ منظر اول این است که متأسفانه، فضای عمومی فرهنگ و هنری کشور و همینطور عرصه نقد و رسانه اینگونه است که هر هنرمندی که بخواهد درباره مفاهیم انقلابی و ارزشی کاری بسازد و حرفی بزند، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. برای همین هنرمندان به مرور زمان، وقتی متوجه این برخورد می‌شوند از فضای انقلابی و دینی فاصله می‌گیرند و به سمت مفاهیم و فضای کم‌خطر و کم‌هزینه می‌روند.

به همین دلیل است که عناوینی مانند هنر برای هنر و جداسازی ایدئولوژی از هنر مطرح می‌شود؛ این در حالی است که در همین اتفاقات اخیر فلسطین مشاهده کردیم که ورزشکاران و هنرمندان بسیاری در جهان موضع‌گیری روشن و شفافی علیه اسرائیل داشتند. اما در فضای داخل تلاش می‌شود تا از مسائل ایدئولوژیک فاصله گرفته شود.

او افزود: در کنار این نگاه، جشنواره‌ها و محافل سینمایی نیز کمتر به هنرمندان این انگیزه را می‌دهند که در مسیر انقلابی و ارزش‌های دینی فعالیت کنند. حتی رسانه‌های رسمی نیز از تولیدات نمایشی و هنری که به صورت نمادشناسانه از ارزش‌های انقلابی صحبت کنند چندان حمایت نمی‌کنند و بیشتر به سمت سرگرمی‌سازی و تولید آثار دم دستی می‌روند.

کارگردان اخراجی‌ها درباره علت دوم واگرایی میان هنرمندان و انقلاب اسلامی بیان کرد: اما در منظر دوم خود مدیریت فرهنگی انقلابی ما مقصر است که آثاری که مفاهیم انقلابی را مطرح می‌کنند و نمادهای انقلابی و دینی را در آثارشان می‌آورند را به شعارزدگی و با تعابیری مانند گل درشت متهم می‌کنند. زمانی برخی از حملات توسط روشنفکران علیه هنرمندان انقلابی صورت می‌گرفت اما متأسفانه در حال حاضر برخی از بچه مسلمان‌های خودمان با تقلید از آنان در نقد و برای اینکه بگویند سینما را می‌فهمند، به فیلمسازان و هنرمندان انقلابی حمله می‌کنند. نتیجه این رویکرد نیز مرعوب شدن هنرمند انقلابی ما از ترسیم نمادها و ارزش‌های دینی و انقلابی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.