سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶

فقدان خدمات صنفی به سینماگران در دولت تدبیر و امید/۱

رضا: مدیران خانه سینما با رفتار دیکتاتورمآبانه حدود اختیارات صنوف را سلب کرده و این نهاد را به ویرانه بدل کرده اند/ چرا هیچ صدایی به دادخواهی اهالی سینما بلند نمی شود؟

زینت رضا

سینماپرس: زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه در خصوص ۸ سال فقدان خدمات صنفی به سینماگران در دولت تدبیر و امید که با شوآف بازگشایی خانه سینما در سال ۱۳۹۲ همراه بود گفت: در این ۸ سال آنقدر بدی و تلخی در خانه سینما زیاد بود که نمی توان تنها به چند مورد خاص اشاره کرد! تمامی سینماگرانی که با اشتیاق در انتظار بازگشایی خانه سینما بودند امروز از بازگشایی این نهاد پشیمان شده اند و با خود می گویند کاش هرگز این خانه بازگشایی نمی شد چرا که مدیران خانه سینما با رفتار دیکتاتورمآبانه حدود اختیارات صنوف را سلب کرده و این نهاد را به ویرانه بدل کرده اند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خانه سینما نهادی نابود شده است. این خانه امروزه ضعیف تر و بی هویت تر و بی ارزش تر از هر زمانی شده و طی ۸ سال گذشته هرگز نتوانست به جایگاهی که پیش از این داشت دست پیدا کند.

رضا ادامه داد: در این سال ها تنها کسانی که در سطوح بالای مدیریتی خانه سینما بودند از همه مواهب برخوردار شدند؛ آن ها قدرت گرفتند، جایگاه صنوف را به شدت تضعیف کردند و هیچ کار مفیدی برای اهالی سینما انجام ندادند؛ حضور این افراد باعث شد هویت اصلی یک کانون گرم خانواده سینما از بین برود و تشتت و اختلافات دامنه دار در این نهاد صنفی به شدت افزایش پیدا کند.

این سینماگر با بیان اینکه برخی اتفاقات و تصمیم گیری های عجیب از سوی مدیران خانه سینما در این سال ها باعث شد حتی اصول اساسنامه ای خانه سینما نیز زیر پا گذاشته شود تصریح کرد: مدیران ندانم کار در این سال ها در حالی خانه سینما را به سمت و سوی وزارت کار کشیدند که این نهاد صنفی هیچ ارتباطی با وزارت کار نداشته و ندارد! در این سال ها نه تنها مشکل اساسنامه خانه سینما برطرف نشد بلکه چیزهایی در کنار آن زائیده شد که ماهیت حقوقی نداشت.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اینکه تشکلات صنفی نمی توانند در ماهیت حقوقی خانواده سینما قرار بگیرند یکی از این معضلات بود! یکی دیگر از اتفاقات تلخ این ۸ سال این بود که مدیران خانه سینما سینماگران را به دو دسته خودی و غیر خودی تقسیم کردند و باعث شدند برخی صنوف از مواهب بی حد و حصری برخوردار شوند و برخی صنوف دیگر دست شان خالی تر از همیشه بماند.

رضا متذکر شد: در این سال ها برخی روسای صنوف که جزو نورچشمی های مدیران خانه سینما بودند در کارهای صنفی مداخلات زیادی انجام دادند. امروز آنقدر پرسش های پاسخ نداده در ذهن ما وجود دارد که تمامی ندارد! در این سال ها پول های عیدی صنوف معلوم نیست چه شد؟ هنوز مبلغ ۳۰ میلیون تومان که قرار بود به صنف منشیان صحنه اختصاص داده شود گم شده است و هیچ کس پاسخگوی مطالبه ما در خصوص شفاف سازی این اتفاقات مسموم نیست.

رئیس انجمن منشیان صحنه با طرح این سوأل که معلوم نیست بازرس خانه سینما چه می کند گفت: من نمی دانم چرا هیچ صدایی به دادخواهی اهالی سینما بلند نمی شود؟ تا چه زمانی ما باید شاهد این همه اجحاف در حق سینماگران باشیم؟ چرا هیچ کس در این نهاد به اصطلاح صنفی خود را ملزم به پاسخگو بودن نمی داند؟

رضا خطاب به مدیران این نهاد صنفی گفت: شما به چه حقی خودتان را برتر از دیگران می دانید؟ فراموش کرده اید که این ما هستیم که به خانه سینما هویت داده ایم؟ اگر صنوف نباشند خانه سینمایی وجود نخواهد داشت که امثال شما بتوانند در آن جولان بدهند و دست به رفتار دور از عدالت بزنند.

وی متذکر شد: من خوشحالم که مدتی است بخش اعظمی از مسائل صنفی ما به دست صندوق اعتباری هنر افتاده؛ این اتفاق بیشتر به نفع سینماگران است چرا که همه چیز در صندوق اعتباری هنر شفاف است اما در خانه سینما هیچ شفاف سازی و روراستی دیده نمی شود و هیچ کس پاسخگو نیست!

رضا در خاتمه این گفتگو ضمن ابراز تشکر از دغدغه مندی «سینماپرس» گفت: «سینماپرس» تنها رسانه منعکس کننده صدای مظلومان سینما است!؛ من از یکایک دست اندرکاران این رسانه متعهد، دغدغه مند و وزین قدردانی می کنم که همیشه صدای حق را فریاد زده اند و به داد دل ما رسیده اند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.