یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

علی اکبر ثقفی:

اکران آنلاین راه حل مناسبی نیست و باید فکر دیگری برای حال و روز سینما کرد

علی اکبر ثقفی در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: علی اکبر ثقفی درباره وضعیت این روزهای سینما و راهکارهای نجات این هنر از بحران، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، علی اکبر ثقفی، تهیه کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت این روزهای سینما و فیلمسازی در دوران کرونایی گفت: با این روش که فیلم‌ها فقط اکران آنلاین شوند، اتفاق خوبی صورت نخواهد گرفت. علاوه بر این با اکران آنلاین، آینده آثار می‌سوزد. اکران آنلاین راه حل مناسبی نیست و باید فکر دیگری برای حال و روز سینما کرد.

تهیه کننده فیلم سینمایی "مرگ کسب و کار من است" اظهار کرد: راه رهایی از این شرایط بازگشایی سینماهاست و باید حمایتی از طرف وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در این زمینه صورت بگیرد؛ به عنوان مثال این ارگان‌ها درصدی از سرمایه فیلم را شریک شوند و یا از راه‌های کارشناسانه‌ دیگری که نیازمند وقت گذاشتن و همفکری است، بهره ببرند.

ثقفی در ادامه افزود: در حال حاضر هیچ تبلیغی به روش درست انجام نمی‌شود و فیلم‌ها هیچ حمایتی نمی‌شوند.

تهیه کننده فیلم سینمایی "همه چیز برای فروش" بیان کرد: در حال حاضر بیشتر اهالی سینما به سمت سریال‌های نمایش خانگی هجوم بردند و هنرپیشه‌ها تک تک به سمت مجری گری رفته اند. این روزها هنر و سینما به چیزی شبیه شوخی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: اهالی سینما تعامل بیشتری باید باهم داشته باشند و دستمزدهای آنچنانی نگیرند. تصور کنید سیلی آمده است؛ در این شرایط باید جلوی این سیل را گرفت، اما ما آن را رها کرده ایم.

تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی "هلن" گفت: سینما مانند کتاب می‌ماند؛ باید آن را در جامعه گسترش دهیم و به یک جشنواره اکتفا نکنیم. در حال حاضر در سینما عده‌ای فقط به دنبال نام و شهرت هستند و عده‌ای به دنبال فرهنگ و گسترش آن هستند.

وی افزود: به عنوان مثال فیلم سینمایی "دزد دوچرخه" دارای جهانی است که مخاطب را به فکر عمیق می‌برد. رسالت اصلی سینما همین است که انسان را به تفکر وا دارد.

وی با ابراز امیدواری از نسل جدید گفت: گاهی یک فیلم کوتاه ایرانی از این جوانان می‌بینم که ما و دیگر مخاطبان را درگیر می‌کند. این اتفاق نوید آن را می‌دهد که افق جدیدی در فیلمسازی از این جوانان و فیلم هایشان شاهد هستیم.

ثقفی خاطرنشان کرد: سینما یک اقیانوس است که عمق ندارد، هیچکس نمی‌تواند بگوید که دانای کل است. از هر فیلمی جهان تولید می‌شود.

وی درباره رهایی از این بحران گفت: باید ببینیم سینمای حرفه‌ای در دنیا به چه شکل پیش می‌رود. همچنین سینما را به عنوان یک کالای فرهنگی درجه ۱ باید قلمداد کنیم نه آنکه آن را در اولویت‌های دوم و سوم قرار دهیم.

ثقفی در خصوص جشنواره بین المللی و ملی نیز بیان کرد: جشنواره‌هایی که برگزار می‌کنیم باید یک وجه تمایز داشته باشد و یک بودجه شفاف برای اختصاص بیابد. اگر این جشنواره به صورت آنلاین برگزار شود که دیگر اسمش را نمی‌توان جشنواره گذاشت. همچنین در گذشته فیلم‌های بهتری در جشنواره به نمایش گذاشته میشد که مردم برای دیدن این فیلم‌های بین المللی صف می‌بستند، اما در حال حاضر اینگونه نیست.

تهیه کننده فیلم سینمایی " کوچه ژاپنی ها" گفت: در حال حاضر عده‌ای از جوانان فارغ التحصیل رشته فیلمسازی هستند و بیکار هستند. تلویزیون می‌تواند از این جوانان حمایت کند و پروژه‌های مختلفی را به دست آنان بسپارند. هم چنین به نظر من سینما به عنوان مرکز فرهنگی هم به لحاظ معنوی و هم بهداشتی از پارک‌ها سالم‌تر است، چون شیوه‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود.

ثقفی در پایان درباره فیلم سینمایی "کوچه ژاپنی ها" جدیدترین اثری که تهیه کنندگی کرده است با کارگردانی امیرحسین ثقفی بیان کرد: این فیلم هم اکنون مراحل فنی و پس از تولید را سپری می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.