سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

غلامرضا طریقی، شاعر و منتقد ادبی:

شاید همه غزل‌هایی که نوشته می‌شود مطلوب نباشد، اما بخش مهمی از شعر معاصر غزل است

برنامه‌ تلویزیونی شب‌ شعر

سینماپرس: شاعر و منتقد ادبی زنجانی معتقد است: با وجود گسترش شکل‌های جدید شعر هنوز شاهد این هستیم که بخش مهمی از شعر معاصر به شکل غزل نوشته می‌شود و غزل امروز در امتداد همان غزل منزوی است که شاعران نسل جوان پرچمدارش هستند و آن را به پیش خواهند برد.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا طریقی، شاعر و منتقد ادبی در گفتگو با ایبنا ضمن اشاره به برگزاری نخستین جایزه ادبی منزوی گفت: یکی از دغدغه‌های بنده در برگزاری چنین بزرگداشتی، این است که برنامه ادبی باید در خور و شأن منزوی باشد. نفس برگزاری جشنواره دوسالانه منزوی حرکت بسیار خوبی است و امیدواریم با مستقرشدن دبیرخانه و همچنین برطرف‌کردن نواقص آن، شاهد برگزاری هر چه بهتر آن باشیم.

این شاعر زنجانی در ارتباط با جایگاه منزوی در غزل نیز گفت: ظهور حسین منزوی و دیگرانی که با ایشان در توفیق غزل و شعر معاصر همراه بودند و تأثیرگذاری آن‌ها در دهه ۷۰ و تغییر دادن مسیر دوباره شعر و ترغیب شاعران جوانی که الان تأثیرگذار هستند، نشان داد همان‌طور که قبلاً پیش‌بینی شده بود، غزل باید همچنان باقی بماند و با تغییر زمان پیش برود. طریقی با اشاره به اینکه امروزه نیز با وجود گسترش شکل‌های جدید شعر هنوز شاهد این هستیم که بخش مهمی از شعر معاصر به شکل غزل نوشته می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه امروز استقبال خوبی از غزل صورت می‌گیرد، شاید همه غزل‌هایی که نوشته می‌شود مطلوب نباشد، اما بخش مهمی از شعر معاصر غزل است و ما این موضوع را مدیون بزرگانی، چون شهریار و ابتهاج و سیمین و بهمنی و منزوی هستیم. وی با اشاره به اینکه با روند در پیش گرفته شده، غزل بخش اعظمی از شعر معاصر را پوشش می‌دهد و به صورت مستمر به‌روز خواهد شد، اضافه کرد: شاید شاعرانی که امروز در این عرصه فعال هستند، شناخته‌شده نباشند، اما قطعاً وقتی از این دهه بگذریم، چهره‌های موفقی همچون ادوار گذشته خواهیم داشت.

طریقی تصریح کرد: در گذشته ما افرادی همچون منزوی را در غزل داشتیم، امروز هم کسانی را داریم که در این زمینه به صورت جدی فعالیت دارند، اما فعلاً شناخته شده نیستند. این منتقد ادبی در پاسخ به این سؤال که آیا غزل نسبت به دوره منزوی افت کرده است یا خیر؟ گفت: مقایسه دو دوره مختلف اشتباه است و به عقیده بنده غزل افت نکرده بلکه در حال طی مسیر است. یک مسئله نیز این است که این غزل ادامه همان غزل منزوی است و ادامه همان پرچم است و این عزیزان پرچم را به شاعران جوان سپرده‌اند، شاعران این نسل هم، این پرچم را پیش خواهند برد، خواه یک قدم باشد، خواه ۱۰ قدم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.