دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰

معاون برون مرزی صداوسیما:

کسی باور نمی‌کند که با این بودجه‌ها بتوان شبکه را سر پا نگه داشت و قطعاً بسیاری از شبکه‌ها با این بودجه‌ها قاعدتاً باید تعطیل شوند

پیمان جبلی

سینماپرس: پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما ضمن اشاره به بودجه اندک شبکه‌های این معاونت در سال گذشته، به تشریح اولویت‌ها و برنامه‌های آتی خود پرداخت.

به گزارش سینماپرس، یکی از بخش‌های مهم صداوسیما معاونت برون مرزی با حدود ۱۴ شبکه تلویزیونی و ۳۲ شبکه رادیویی است؛ شبکه‌هایی که شاید مخاطب ایرانی کمتر پیگیر آنها باشد اما هر یک مخاطبان خود را از کشورهای مختلف دنیا با زبان‌های متفاوت از عربی و انگلیسی تا فرانسوی و… هدف گرفته است و اساساً مخاطبی خارج از مرزهای جغرافیای ایران است.

بر تعداد این شبکه‌ها سال به سال افزوده شده است و برای دورترین نقاط کره زمین دست به تولید محتوا می‌زند. رادیو «بنگلا» و «هوسا تی وی» دو نمونه از همین شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی هستند که سالگرد افتتاح رادیو «بنگلا» به ۲۸ فروردین سال ۶۱ برمی‌گردد. همچنین در چند سال اخیر توسعه شبکه‌های تلویزیونی هم گسترش یافته است. «هوسا تی وی» شبکه‌ای با پتانسیل مخاطب ۲۰۰ میلیونی و شبکه العالم سوریه که برای اولین بار یک شبکه تلویزیونی از طرف جمهوری اسلامی ایران در کشوری دیگر (سوریه) راه اندازی شد هر دو در روزهای پایانی فروردین سال ۹۸ آغاز کردند. غیر از این شبکه‌ها که برای مخاطب غیرایرانی خوراک و محصول تولید می‌کند شبکه‌های دیگری هم در معاونت برون مرزی وجود دارد که برای مخاطب ایرانی آشناتر است شبکه‌هایی مثل آی‌فیلم که با اینکه سریال‌های تأمینی و پخش شده دیگر شبکه‌ها را پخش می‌کنند اما اتفاقاً مخاطب بالایی هم دارند و گاهی آمار بینندگانشان از شبکه‌های اصلی تلویزیون هم بالاتر می‌رود و در رتبه‌های سوم و چهارم پرمخاطب‌ها قرار می‌گیرند.

معاونت برون مرزی صداوسیما در سال‌های اخیر با چالش‌های مختلفی هم دست و پنجه نرم کرده است چالش‌های مالی و مسدود شدن صفحات اجتماعی شبکه‌های مختلف برون مرزی و قطعی‌های مختلف این شبکه‌ها از روی ماهواره‌ها که باعث شد پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما چندین بار به صراحت از این مشکلات بگوید و حتی از ارگان‌ها و نهادها بابت پرداخت هزینه‌های ارزی این شبکه‌ها مطالبه کند.

در این گفتگو که با پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما انجام شد به رویکردها و مأموریت‌های ویژه این معاونت پرداختیم و جبلی به بازخوردها و تأثیر راه‌اندازی این شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در نقاط مختلف جهان اشاره کرد.

بخش نخست این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* جناب آقای جبلی روزهایی را که پشت سر گذاشتیم همزمان بود با سالگرد افتتاح چند شبکه و خبرگزاری در معاونت برون مرزی، در ابتدا توضیحی بفرمائید که در حال حاضر چند شبکه فعال تلویزیونی و رادیویی در معاونت برون مرزی رسانه ملی برای مخاطبان غیر ایرانی برنامه تولید می‌کند؟

شبکه‌های برون مرزی صداوسیما در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران رشد قابل توجهی داشتند و متناسب با فضای بین‌المللی به ترتیب پا به عرصه وجود گذاشتند. ابتدای انقلاب اسلامی فقط تعداد بسیار محدودی رادیو وجود داشت که به زبان خارجی برنامه تولید و پخش می‌کرد که از آن زمان تاکنون مجموعه رسانه‌ای برون مرزی به ۱۴ شبکه تلویزیونی و حدوداً ۳۲ رادیو در حوزه بین‌الملل افزایش یافت. این ۱۴ شبکه تلویزیونی شامل شبکه سحر با چهار کانال که به ترتیب زمان آغاز به کار آن عبارتند از: کانال‌های اردو، آذری، بالکان و کردی. همچنین دو شبکه عربی برای مخاطبان عرب زبان به نام‌های شبکه العالم و شبکه الکوثر.

شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی، شبکه‌های آی‌فیلم به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، شبکه آی‌فیلم ۲ ویژه افغانستان، شبکه اسپانیولی زبان هیسپان تی وی و دو سال پیش نیز شبکه هوسا تی وی برای مخاطبان در آفریقا افتتاح شد که برنامه‌های این شبکه به دو زبان هوسا و انگلیسی برای مردم هوسا زبان در غرب آفریقا است.

در ماه‌های اخیر نیز تلویزیون اینترنتی پرس تی وی پخش آن به زبان فرانسوی به صورت ۲۴ ساعته شد و با احتساب این موارد ۱۲ شبکه به صورت برودکست و سه شبکه تلویزیونی هم به صورت اینترنتی در حال فعالیت هستند. در حال حاضر نیز در حال بررسی هستیم تا شبکه‌های اینترنتی برون مرزی که از قابلیت برخوردارند پخش آنها به صورت برودکست شود که البته با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای کاری بسیار سخت است ولی در حال بررسی هستیم تا امسال این امر محقق شود. خبرگزاری بین‌المللی ایران پرس نیز عضوی از خانواده معاونت برون مرزی رسانه ملی است که در یکی دو سال اخیر فعالیت آن گسترده‌تر شده است. ضرورت ایجاد یک خبرگزاری تصویری مختص خارج از کشور به شدت احساس می‌شد زیرا خبرگزاری‌های داخلی این نیاز را پوشش نمی‌دادند لذا این خبرگزاری تصویری بین‌المللی تأسیس شد تا با ارائه تصاویر، گزارش‌ها و پوشش‌های خبری و مناسبتی و موضوعی، ظرفیت بالای شبکه‌ها در خدمت منافع کشور، فرهنگ، جامعه، تاریخ و اقتصاد و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در دسترس مخاطبان و رسانه‌های جهان قرار دهد.

* ۲ سال پیش شبکه‌ای با نام العالم سوریه در کشور سوریه راه اندازی شد که در واقع برای اولین بار یک شبکه تلویزیونی در خارج از مرزهای ایران شروع به فعالیت می‌کند. آیا بازخوردی از این فعالیت‌ها در ۲ سال گذشته دارید؟

شبکه العالم سوریه اولین تجربه راه اندازی یک شبکه تلویزیونی در خارج از کشور است که تمام عوامل به جز مدیر شبکه از خود کشور سوریه هستند. در واقع اکثر عوامل تهیه و تولید برنامه‌های شبکه العالم سوریه یا از سوریه و یا از لبنان هستند. تولید محتوا و برنامه‌ها بدون استثنا در سوریه و با رویکردهای مورد نظر ساخته می‌شود. این تولیدات با هدف تثبیت دستاوردهای جبهه مقاومت در سوریه شکل می‌گیرد، کشوری که حدود ۹ سال تحت فشار جبهه غربی- عربی- عبری بوده است تا از خط مقاومت خارج شود. با شکل‌گیری گروه‌های مسلح تروریستی مثل داعش و جبهه النصره که هدفشان سرنگونی رژیم و نظام حاکم بر سوریه بود که البته همه این فشارها با ایستادگی مردم و جبهه مقاومت خنثی شد. سوریه کشوری بود که با پایمردی فرزندان محور مقاومت به ویژه با نقش آفرینی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، داعش وجود خارجی خود را در آن به عنوان یک محل حاکمیت از دست داد.

این یکی از مهمترین دستاوردهای بزرگ جبهه مقاومت در عرصه‌های امنیتی، سیاسی، اجتماعی و غیره برای کشور سوریه است که ایران نقش مهمی در آن داشته است. این دستاورد حتی بعد از پایان جنگ و رسیدن سوریه به آرامش نیز باید حفظ شود و یکی از اهداف اصلی راه اندازی این شبکه تلویزیونی زنده نگه داشتن و بازخوانی این دستاورد و نیز نزدیک کردن دو ملت ایران و سوریه به یکدیگر بود.

البته شبکه بین‌المللی العالم هم به فعالیت خود در گستره جهان عرب ادامه می‌دهد شبکه‌ای که اولین تجربه جمهوری اسلامی در راه اندازی یک رسانه بین‌المللی به معنای واقعی در تراز شبکه‌های بین‌المللی معتبر است. اگرچه ما پیش از این شبکه‌ها، شبکه سحر را هم داشتیم که در قامت یک رسانه ایرانی و البته با زبان غیرایرانی فعالیت می‌کرده و می‌کند اما تجربه راه اندازی العالم گامی بلند در راستای حضور رسانه‌ای ِ خبری ِ بین‌المللی ِ کشورمان بوده است. همه این توسعه‌های رسانه‌ای در زمانی اتفاق افتاده و یا در حال رخ دادن است که امکانات مالی و غیره ما با دیگر شبکه‌های بین‌المللی واقعاً قابل مقایسه نیست ولی با همه اینها با توجه به بازخوردهایی که گرفته می‌شود شبکه‌های برون مرزی مورد توجه و زیر ذره بین مخاطبانش است.

شبکه العالم به ویژه در کشورهای اطراف مثل سوریه، لبنان، به ویژه بحرین و یمن برد بسیار خوبی دارد. اگر چه ما امکان نظرسنجی میدانی نداریم ولی نظرسنجی‌های محدود به عمل آمده جایگاه شبکه را به خوبی نشان داده است. معیار اندازه‌گیری و مخاطب سنجی ما عمدتاً میزان توجهی است که در فضای مجازی به شبکه‌های اجتماعی شبکه العالم بر روی سایت و سایر پلتفرم‌های آن می‌شود. شبکه العالم در حال حاضر با ۶ میلیون عضو فیسبوک به نظر می‌رسد در رسانه‌های ایران در داخل و خارج از کشور رقمی قابل توجه و استثنایی است. به یک نکته هم باید توجه داشت که بالا رفتن رنگینگ شبکه‌ها در شبکه‌های اجتماعی یا سوشیال مدیا در این پلتفرم‌ها نیازمند استمرار کار و تداوم فعالیت است.

درواقع نیازمند نوعی ثبات هستیم درحالیکه صفحات اجتماعی شبکه العالم و سایر شبکه‌های برون مرزی بارها مسدود شده و یا در معرض محدودیت قرار گرفته‌اند. بنابراین این آمار و ارقامی که درباره شبکه العالم و دیگر شبکه‌ها وجود دارد با توجه به این عامل «مسدودیت ها» بیشتر باید فرض شود. اگر این مشکلات مربوط به فعالیت روی بسترهای اجتماعی نبود قطعاً این رقم بالاتر می‌رفت.

* تأسیس شبکه العالم سوریه به زمانی برمی‌گردد که هنوز سردار سلیمانی زنده بودند و اتفاقاً نقش مهمی هم در منطقه و سوریه در خنثی سازی داعش داشتند. می‌توانید از مشاوره‌ها و مذاکره‌هایی که برای تولید برنامه با حاج قاسم سلیمانی داشتید نکاتی را بیان کنید؟

یکی از دلایل اصلی راه اندازی شبکه العالم سوریه و یکی از عواملی که انگیزه ما را برای راه اندازی این شبکه چند برابر کرد تأکیدات شهید سردار سلیمانی برای حفظ دستاوردهای جبهه مقاومت بود. تعبیر ایشان این بود که خون فرزندان ما و رزمندگان جبهه مقاومت که برای تثبیت این جبهه و دستاوردها در سوریه، عراق و مناطق دیگر ریخته شده نباید به هدر رود و یا به تعبیر آن شهید بزرگوار ما بر گروه‌های تروریستی و دشمنان محور مقاومت غلبه کردیم و حالا در عرصه افکاری عمومی بقیه نباید روی این موج سوار شوند و بخواهند منطقه را در سمت و سویی مخالف با اهداف مقاومت پیش ببرند.

تاکید شهید سلیمانی همیشه بر این بود که رسانه باید حامی مردمی باشد که برای ایستادگی پای کشور و اعتقاداتش خون داده است * می‌توان مصداقی هم گفت چه توصیه‌هایی داشتند چون ایشان ظرفیت رسانه را به خوبی می‌شناختند و روی آن تاکید داشتند.

ما از راهنمایی‌ها و هدایت‌های ایشان به عنوان فرمانده بزرگی که بر وضعیت میدانی اعم از سیاسی، اجتماعی و امنیتی اشراف کامل دارد، استفاده می‌کردیم و شاید بتوان گفت این شبکه یکی از یادگارهای پربرکت سردار سلیمانی در منطقه است. در سالگرد شهادت سردار سلیمانی، صداوسیما سمیناری تحت عنوان «رسانه و مکتب سلیمانی» برگزار کرد و من آنجا نکاتی را از این راهنمایی‌ها بیان کردم. مأموریت ما به عنوان رسانه‌های برون مرزی نزدیکی زیادی با مأموریت مجاهدان جبهه مقاومت در منطقه دارد. به همین دلیل خیلی در معرض رهنمودهای سردار سلیمانی بودیم.

تاکید شهید سلیمانی همیشه بر این بود که رسانه باید حامی مردمی باشد که برای ایستادگی پای کشور و اعتقاداتش خون داده است. مردم سوریه هم با حمایت‌های ما و مدافعان حرم که از ایران و دیگر مناطق رفته‌اند، جنگیده‌اند و خون شأن به عبارتی با هم آمیخته شده است. این مردم را در برابر حمله‌های فکری، فرهنگی و سیاسی دشمنان نباید تنها گذاشت. این توصیه ایشان همیشه دست مایه کارهای هدفمند و مؤثری قرار گرفته که همواره رسانه‌های آویزه گوش کرده‌اند که اگر رسانه ما قرار است موفق باشد باید در کنار مردم باشد. مردم منطقه باید رسانه‌های ما را همراه خود احساس کنند و به این ترتیب سعی کردیم شبکه‌های فعال ما در منطقه این مأموریت را به درستی اجرا کنند.

* در زمینه معرفی چهره‌های ملی و مخابره خبرهای مرتبط با این چهره‌ها شبکه‌های داخلی معمولاً دچار ملاحظاتی هستند که نمونه اخیر آن ماجرا ترور شهید فخری‌زاده بود که شبکه‌های خبری داخلی را دچار یک شوک و اختلال در خبررسانی کرد. به‌نظر می‌رسد چنین چالش‌هایی در معاونت برون‌مرزی کمتر وجود دارد و به دلیل مشخص بودن جامعه هدف، راحت‌تر اخبار را مخابره می‌کنید.

ما در فضایی متفاوت از رسانه‌های داخلی فعالیت می‌کنیم. ما در ایران هستیم و اگر در زمینه اطلاع‌رسانی درباره اخبار داخل ایران تبدیل به یک مرجع نشویم، به‌خصوص در واکنش به خبرهای لحظه‌ای و فوری، رقبا و حتی دشمنان میدان را از ما خواهند گرفت. وقتی رقیب این میدان را بگیرد و تبدیل به مرجع می‌شود و هر چیز دیگری را هم در مقام اطلاع‌رسانی می‌تواند به خورد مخاطب دهد. به همین دلیل حتی یک لحظه هم نمی‌توانیم در زمینه مخابره خبر تعلل کنیم.

متأسفانه یک نقیصه بزرگ در این زمینه وجود دارد و آن این است که اهمیت و ظرفیت شبکه‌های برون‌مرزی برای نهادهای مختلف کشور هنوز شناخته شده نیست. در این مواقع ما باید در آن و لحظه آخرین دسترسی به اطلاعات را داشته باشیم، اما نداریم. حتی گاهی جلوی ما گرفته می‌شود. در همین ماجرای شهادت شهید فخری‌زاده شبکه‌های برون مرزی ما بودند که اولین اخبار و گزارش‌ها و حتی تصاویر زنده از محل حادثه را به جهان مخابره کردند.

* اتفاقاً اولین تصاویر از محل حادثه هم با لوگوی شبکه‌های برون‌مرزی منتشر شد...

بله. همان تصاویر را همه شبکه‌های بین‌المللی دنیا از ما گرفتند و خودمان هم از آن استفاده کردیم می‌دانیم مدیریت در این مقاطع حساسیت‌هایی دارد اما باید در این زمینه تعاملات بیشتر باشد. در زمینه معرفی چهره‌های ملی و جهانی مانند سردار سلیمانی و شهید فخری‌زاده که در سوال قبلی اشاره‌ای به آن داشتید هم تأکید می‌کنم این یکی از مأموریت‌های مهم ما است. در سال گذشته با وجود مسائل و محدودیت‌هایی که داشتیم، تقریباً هر یک از شبکه‌های ما یک یا دو ویژه برنامه برای معرفی سردار سلیمانی در سالگرد شهادت ایشان تولید کردند که یکی از آن‌ها مستندی محصول شبکه «الکوثر» بود که از زبان مسیحیان ساکن سوریه، درباره شهید سلیمانی صحبت می‌شد. در آن مستند با تاکید بر مستندات و شواهد فراوان به روشنی نشان داده می‌شود که شهید سلیمانی منجی مسیحیان سوریه هم بوده است. حاصل کار هم مستندی بسیار فاخر و ارزشمند بود که مورد استقبال هم قرار گرفت. البته شخصیت سردار سلیمانی و دیگر بزرگان ما به‌قدری ارزشمند و بزرگ هستند که این کارها اصلاً کفایت نمی‌کند و باید بیش از این‌ها در این زمینه کار کنیم.

* در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستیم. معاونت برون‌مرزی برنامه ویژه‌ای در این حوزه دارد؟

بله شبکه‌های برون مرزی نیز ویژه برنامه‌هایی در این زمینه تدارک دیده‌اند که طبیعتاً براساس مأموریت‌هایی متفاوت از مأموریت شبکه‌های داخلی تهیه و پخش می‌شود. مخاطب ما مخاطب داخلی نیست. شبکه‌های عمومی ما برنامه‌های سبک‌تری نسبت به شبکه‌های خبری ما دارند. عمدتاً شبکه العالم، پرس‌تی‌وی و خبرگزاری ایران‌پرس برنامه‌های ویژه انتخاباتی خواهند داشت. بازمعرفی روند مردمسالاری در ایران، تبیین سیر انتخابات و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود از ابتدای انقلاب تا امروز، نگاه به چرخش دموکراتیک قدرت در تاریخ این سال‌ها در دستور کار این شبکه‌ها قرار دارد. ما به صراحت نشان می‌دهیم برخلاف سیاه‌نمایی‌ها، ما در ایران دولت‌هایی با گرایش‌های سیاسی و جناحی بعضاً کاملاً متفاوت و حتی متضاد را در کشور داشته‌ایم و این گردش قدرت میان جناح‌های مختلف سیاسی دستاورد نظام ما است که باید آن را به دنیا نشان دهیم. زنده بودن فضای رقابت در ایران و اینکه ایران کشوری است که به هیچ‌وجه نتیجه انتخابات در آن قابل پیش‌بینی نیست، نکاتی است که در قالب برنامه‌های جذاب به آن‌ها خواهیم پرداخت. پوشش انتخابات در فرآیند برگزاری انتخابات هم مورد دیگری است که در دستور کار ما خواهد بود و سعی می‌کنیم در این زمینه مرجعیت رسانه‌ای در فضای برون مرزی ایجاد کنیم.

کسی باور نمی‌کند که با این بودجه‌ها بتوان شبکه را سر پا نگه داشت و قطعاً بسیاری از شبکه‌ها با این بودجه‌ها قاعدتاً باید تعطیل شوند * سال گذشته بارها از مشکل بودجه گفتید کمی درباره بودجه این شبکه توضیح می‌دهید؟

بحث بودجه مشکل جاری ماست مشکلی که حل نشده است و همچنان چشم امید ما سمت نهادهای مسئول است اعم از مجلس، دولت و خود سازمان صداوسیما که البته می‌دانیم همه دچار محدودیت هستند. بودجه شبکه‌های برون مرزی بودجه ریالی صرف نیست. بسیاری از فعالیت‌های ما در داخل کشور شدنی نیست. اساساً مخاطب ما در خارج از کشور است و کاری که داریم انجام می‌دهیم بخش عمده‌ای از نیازهای مالی آن نیازهای ارزی است که باید تأمین شود. ما کاملاً محدودیت‌های کشور را درک می‌کنیم و همراهی می‌کنیم اگر بودجه راه اندازی شبکه‌های مختلف برون مرزی را که کار را با آن شروع کردیم و بر روی آنتن آنها را در طول سال‌ها تاکنون حفظ کرده‌ایم، بیان شود کسی باور نمی‌کند که با این بودجه‌ها بتوان شبکه را سر پا نگه داشت و قطعاً بسیاری از شبکه‌ها با این بودجه‌ها قاعدتاً باید تعطیل شوند.

مسائل و محدودیت‌های مالی که برای کشور و سازمان پیش آمد ما را به این سمت سوق داد که چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. برخی از مشکلات هزینه‌ای را شناسایی کرده و صرفه‌جویی‌هایی انجام دادیم البته صرفه‌جویی‌هایی که به محتوا و هدف لطمه نزند. به طور مثال برنامه‌هایی را که در ایران قابلیت تولید داشت و نیاز به تولید در خارج از کشور با هزینه‌های ارزی خارج از کشور نبود به داخل کشور منتقل کردیم. البته این کار بسیار سخت بود چون تنوع و تعدد نیروی انسانی متبحر و متخصص مربوط به زبان‌هایی که در شبکه‌ها و رادیوهای برون مرزی برنامه سازی می‌شود در داخل کشور بسیار محدود است. هر چند که ما همه این محدودیت‌ها را تبدیل به فرصت نمودیم.

* با همه این موارد می‌توان گفت سالانه چقدر در بودجه کم می‌آورید؟

به طور مثال ماهواره به ریال از ما دریافتی ندارد بلکه شرکتی بین‌المللی است که اتفاقاً از روش‌های غیرمعمول هم نمی‌پذیرد که پول پرداخت کنیم. باید دقیقاً از شبکه بانکی بین‌المللی پول‌هایشان پرداخت شود. در صورتی که نهادهای ایرانی هیچ گونه پولی را از شبکه بانکی بین‌المللی نمی‌توانند منتقل کنند بنابراین نگه داشتن این ماهواره خیلی کار سختی است.
هزینه‌های ما در سال ترکیبی از هزینه‌های مربوط به پخش ماهواره‌ای است که یکی از هزینه‌های سنگین ماست و سعی کردیم به حداقل برسانیم. ما در حوزه آمریکا و کشورهای اروپایی واقعیت مخاطب را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که خیلی ضرورتی ندارد که چند ماهواره در یک منطقه داشته باشیم و به جای آن شبکه‌هایمان را بر روی سرویس‌های آی پی تی وی قرار دادیم. همچنین بخشی از هزینه‌های مربوط به تولید برنامه است مثل خبرنگارانی که در نقاط مختلف دنیا برای ما در حال فعالیت هستند و همه اینها هزینه‌های ارزی دارند لذا در این زمینه هم با بررسی‌های انجام شده تعداد دفاتر و نفرات را به حداقل رساندیم.

* به طور مشخص می‌توانید رقم بودجه را بگویید؟

کل بودجه برون مرزی ما به اندازه بودجه یک شبکه حرفه‌ای در دنیا نمی‌شود و شاید حتی به اندازه نصف هم نشود. به طور مثال اگر بودجه شبکه الجزیره را در نظر بگیرید معاونت برون مرزی کسر کوچکی از آن است.

* چقدر از این مشکلات بودجه‌ای رفع شده است؟

جا دارد از شخص شما و خبرگزاری شما و همکاران رسانه‌ای شما تشکر کنم که سال گذشته در شرایط سخت به کمک ما آمدید. منعکس کردن مشکلات برون مرزی تأثیر بسیار مهمی در جلب توجه نهادهای مسئول به حوزه برون مرزی داشت و من هر گاه گفت‌وگویی دارم وظیفه اخلاقی خود می‌دانم این تشکر را از همکاران رسانه‌ای خود داشته باشم. بودجه‌هایی هم اکنون به رسانه‌های ما تزریق می‌شود اما درنهایت بخشی از بدهی ما همچنان انباشته است و به آن دائم افزوده می‌شود. البته بخش دیگری از مشکل ما مربوط به دسترسی ما به منابع ارزش در خارج از کشور است.

* یک نکته معمولاً نسبت به فعالیت‌های برون مرزی مورد سوال است و آن بودجه‌هایی است که در این زمینه‌ها صرف می‌شود به طور مثال درباره بودجه شبکه العالم سوریه توضیح می‌دهید که آیا کاملاً از طرف ایران تأمین می‌شود و به همان میزان که هزینه می‌شود بازخورد هم دارد؟

این شبکه در سوریه برد بسیار خوبی پیدا کرده است انتظار ما این بود که در مدت زمان طولانی‌تری به این برد رسانه‌ای برسیم درحالیکه این شبکه در مدت زمان کوتاهتری به اهداف خود نزدیک شد. ما اکنون درخواست‌های بسیار زیادی از شرکت‌های سوری برای پخش آگهی داریم. اخیراً هم مجوز پخش آگهی‌های بازرگانی شرکت‌های سوری را در این شبکه از وزارت اعلام سوریه دریافت کرده‌ایم. فکر می‌کنم این اتفاق منحصر به فرد است و اولین شبکه غیرسوری باشیم که توانستیم این مجوز را از نهادهای رسمی دریافت کنیم. طراحی ما هم این است که بخشی از هزینه این شبکه از محل درآمدهای حاصل از فعالیت‌های درآمد آگهی بازرگانی که در داخل خود سوریه و البته با معرفی ظرفیت‌های کشورمان خواهد بود تأمین شود. پیگیری هم کرده‌ایم که شرکت‌های ایرانی هم برای معرفی خود در سوریه از ظرفیت این شبکه استفاده کنند.

* این شبکه رقیبی هم دارد؟

العالم سوریه تنها شبکه غیرسوری است که در داخل سوریه با مجوز فعالیت می‌کند شبکه‌های دیگر ممکن است دفاتر خبری داشته باشند اما اینگونه نیست که شبکه‌ای از ابتدا تا انتها تولید محصول و محتوا را در داخل سوریه انجام دهد. این شبکه توانسته مخاطب عام و خاص را جذب کند. به طور مثال اخیراً مفتی کل سوریه که شخصیت دینی و ملی کشور است درخواست کرده است که برنامه‌هایش در ماه رمضان توسط شبکه العالم سوریه پخش شود. علاوه بر آن، ارجاعاتی که به اخبار و اطلاعات شبکه العالم سوریه در دستگاه‌ها و حتی شبکه‌های تلویزیونی کشور سوریه هم داده می‌شود نشان دهنده این است که این شبکه مرجعیت و ضریب نفوذ بالایی پیدا کرده است. رنکینگ شبکه العالم سوریه را اخیراً نگرفته‌ام اما می‌دانم از شبکه‌های بسیار محبوب لبنانی که طرفداران بسیاری در سوریه دارد بالاتر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.