سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

اقدام قابل تامل حوزه هنری؛

«وحید یامین‌پور» چهره هنر انقلاب در سال ۱۳۹۹ شد

وحید یامین پور

سینماپرس: در مراسم پایانی هفته «هنر انقلاب اسلامی»، وحید یامین‌پور به عنوان چهره هنر انقلابی سال ۱۳۹۹ معرفی و تقدیر شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی شامگاه ۲۳ فروردین ماه با حضور حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و تعداد محدودی از مدیران و هنرمندان؛ حجت الاسلام امرودی، محمدمهدی دادمان، محسن مؤمنی شریف، مجدالدین معلمی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، کورش زارعی، پیام فضلی نژاد و کاندیدهای چهره هنر انقلاب اسلامی در محوطه بیرونی حوزه هنری برگزار شد.

اجرای این مراسم را رسالت بوذری برعهده داشت.

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری در سخنانی گفت: سلام من نثار امام خمینی (ره) که نسل من و نسل پدرمان من و نسل فرزندان من، حیثیت و حیات خودشان را مدیون ایشان هستند. سلام من نثار شهدای پرفتوح که با بذل جان‌شان، شجره طیبه انقلاب را آبیاری کردند. سلام من نثار روح شهید سیدمرتضی آوینی و شهدای گمنامی که با حضورشان در حوزه هنری، ما را مفتخر کردند به همسایگی نور. از همه بزرگوارانی که امشب در این محفل کنار هم به نیت برگزاری مراسم اختتامیه هفته هنر دورهم جمع شدیم، تشکر می‌کنم و عذرخواهی می‌کنم که به دلیل محدودیت‌های ناشی از بیماری منحوس کرونا، مجبور به برگزاری محدودتری شدیم.

وی در ادامه بیان کرد: حوزه اندیشه و هنر اسلامی در هویت تاریخی خود یک پاتوق هنری جریان ساز بود. یک کانون اجتماع هنرمندان انقلاب برای خلق نمونه‌های برجسته هنری و محلی برای گفتگو میان اندیشه دردمند و هنر متعهد و بستری برای رشد هنر انقلابی. رشد هنر انقلاب اسلامی مستلزم رشد توأمان ایده خلاق هنری و پرورش هنرمند متعهد است؛ که اگر یک ایده هنری پیشرو در فرم و مضمون امکان رشد یابد سنت‌های هنری انقلابی، اصیل و در عین حال نو متولد می‌شود.

دادمان اظهار کرد: یک ایده هنری نو از آمیختگی فرم و مضمون و از هم آغوشی ذوق و اشراق متولد می‌شود. ایده‌های هنری پخته، رشید و بالغ می‌توانند در قامت یک سنت تازه هنری رخ نمایند، آنگاه که با نوآوری در محتوا یا خرق قالب، یک جریان هنری نوین در عرصه‌ای پدیدار می‌شود.

وی با بیان اینکه باید زایش، رشد و بلوغ هنر و ادبیات پایداری را از این منظر بررسی کنیم، گفت: آنجا که انسان انقلاب اسلامی به مثابه سوژه‌ای بکر مورد توجه قرار گرفته، مفهوم محوری شهادت قلب هنرمند متعهد را از آن خود ساخته و یک سنت زنده و نوی هنری و ادبی تعیّن می‌یابد. ماهیت هنر و فرهنگ ایجاب می‌کند که پرورش هنرمند را در میدان عمل و کنش هنری جستجو کنیم نه در جهان علم و در مدرس و مشغول آموزش. در واقع زیست هنرمند بستر اصلی رشد اوست نه کلاس‌های آموزشی.

رئیس حوزه هنری توضیح داد: رشد اساساً از جنس سلوک است و آموزش در خوش‌بینانه‌ترین تقریر، لوازمی در کوله بار سالک. سالک باید بیش از همه عازم باشد، اهتمام بر مقصد کند، مرشد راهی یابد و پای در مسیر گذارد. هنرمند مکتبی و متعهد نیز در مواجهه هنری حقیقی با مساله واقعی مکتب و نهضت، در میان خلق اثر به قصد اثر بر مخاطب خود و در زیست مجاهدانه و مومنانه‌اش پرورش می‌یابد. بنابراین میوه باغستان حوزه هنری در این تقریر باید هسته هنری و فرهنگی باشد. هسته هنری و فرهنگی یک هویت جمعی رشدیافته و قائم به خویش بوده که هدف خود را در زیست بوم هنر انقلاب شناخته و بدون هضم شدن در ساختارهای بروکراتیک به دنبال تحقق آن است.

وی بیان کرد: هسته هنری خالق، حامل، قوام بخش و رشد دهنده یک سنت هنری اصیل و انقلابی است. هنر انقلاب اسلامی در محیطی آکنده از مضمون رشد کرده و به زایش سنت‌های هنری بدیع و اصیل نائل می‌شود. به تعبیر دقیق‌تر سنت‌های هنری به مضمون گره خورده و در زمین اندیشه ریشه دارند وگرنه که ایده‌ای فرم زده و برآمده از فنّانگی است.

دادمان گفت: مضمون نه آن پیام‌های شعارزده و تهی مغز است که بوقچی‌های این طرفی یا آن طرفی با پژواک پرتکرار آنها گوش فلک را کر کرده و فضای اجتماعی را اشباع؛ و نه آن حرف‌های صد من یک غاز بی خاصیتی است که به رنگ و لعاب فن و مشّاطه قریحه فروشان سرخاب سفیدآب کرده و به نام نامی معنا بر جامعه عرضه می‌شود. مضمون درّ نایابی است که باید آن را در خطوط درگیری یک جامعه انقلابی جست. مضمون، همان آنی است که جان‌ها و ذهن‌های متعهد در مواجهه حقیقی با مساله‌های واقعی جامعه خود و یا در سلوک انسانی خویش ادراک و اشراق می‌نمایند. و اگر این جان مُدرک، اهل فرهنگ و هنر باشد شهود خود را در کالبد اثری فرهنگی یا هنری به بروز و ظهور خواهد رساند.

وی افزود: هنر در مدرسه عشق، نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است.

دادمان بیان کرد: هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا لذت می‌برند. بنابراین رشد در سه‌گانه کنش مجاهدانه هنرمند، تاملات اندیشمندانه و زیست مومنانه رقم می‌خورد.

وی توضیح داد: آن چیزی که تلاش ما بود بتوانیم دنبال کنیم، پیگیری سنت انتخاب چهره هنر انقلاب و همچنین تلاشی برای رقم زدن بستر گفتگو پیرامون انقلاب و خلق مباحثی در این باره بود. آن چیزی که مسیر انتخاب چهره هنر انقلاب است، تمرکز جمعی از خبرگان و موثرین حوزه فرهنگ و هنر به شکل نظرخواهی بود.

رئیس حوزه هنری در پایان از فرهیختگان و هنرمندان درخواست کرد در مسیر معرفی چهره متعهد انقلابی کمک کنند و گفت: خواهشم این است که عزیزان ما را در پیشبرد و طراحی مسیرها و برنامه‌ها و قالب‌هایی که بتوانیم بیش از پیش گفتگو پیرامون هنر متعهد را داشته باشیم، کمک کنند تا بتوانیم این برنامه‌ها را در طول یک سالی که به این هفته گرانقدر منتهی می‌شود، ادامه یابد.

در ادامه مستند پرتره محمدرضا دوست محمدی و وحید یامین پور پخش شد.

وحید یامین پور در سخنانی کوتاه گفت: به نظرم قد جایزه هنر انقلاب خیلی بلند است و قد من خیلی کوتاه؛ اما بودن در کنار این چهره‌ها و اساتید برای من جای مباهات دارد و بر خودم می‌بالم.

سپس، مستند پرتره جلیل سامان که به دلیل فیلمبرداری خارج از تهران بود و افشین علاء پخش شد.

افشین علاء نیز در ادامه گفت: از حوزه هنری و دوستانی که من را به عنوان چهره انقلاب انتخاب کردند، تشکر می‌کنم. چون در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، به جای هر صحبتی غزلی بخوانم که دلیل انتخاب آن بیت آخرش است که با دیدن ابراز مبحت دوستان نسبت به خودم، یاد آن افتادم.

در ادامه مراسم، مستند پرتره علی محمد مؤدب پخش شد. مؤدب در ادامه سخنانش را با قطعه شعری آغاز کرد و گفت: در خیل تو خواستم سواری باشم / در لشگر تو طلایه داری باشم / افسوس که هیچ بودم آنقدر که باد نگذاشت غباری باشم. هر زمان فکر می‌کنم کاری کردم یا در مسیر کارها اذیت می‌شوم و کم می آورم، یاد خاطره شهادت پسرعمویم می افتم که یک روستایی بود و جز تابلوی سر جاده روستا از او چیزی نمانده است. اینکه بگوییم کاری کردیم، واقعاً جلوی کار شهدا کاری نکردیم.

حجت الاسلام والمسلمین قمی نیز در ادامه مراسم با اشاره به سخنان کاندیدهای چهره هنر انقلاب اسلامی، گفت: قدردان تک تک بزرگوارانی هستیم که به عنوان چهره‌های هنر انقلاب در این مراسم حضور دارند که بهانه‌ای شد تا از آنها قدردانی شود نه فقط به دلیل فاخر بودن آثارشان، بلکه به خاطر مجاهدت و هزینه دادن‌شان و آنجایی که باید ثبت شوند و مدنظر باشند، هستند.

وی تصریح کرد: عمده این است که فرمایش آقای مؤدب را دنبال کنم؛ وقتی از جلوی کوچه‌ای که نام شهیدی را دارد، حس ادای دین داریم اما ما ادای دین نسبت به این چهره‌ها داریم و بیش از بقیه مردم باید قدر این چهره‌ها را بدانیم چون هزینه پای آرمان انقلابی شأن داده‌اند.

در پایان مراسم، وحید یامین پور به عنوان چهره سال هنر انقلاب در سال ۱۳۹۹ معرفی و تقدیر شد که با رأی هنرمندان و نخبگان فرهنگی و هنری کشور و آرای مردمی برگزیده شد.

وحید یامین‌پور پس از دریافت تندیس و لوح تقدیر خود، در سخنانی گفت: هم تعبیر هنر انقلاب و این جایزه، برای من بسیار قدش بلند است اما من فریبش را نمی‌خورم و اندازه کوتاه خودم را می‌دانم.

وی تاکید کرد: دنیای پیرامون را دنیایی می‌بینم که دزد انگیزه و الهام پاک و اخلاص است و گران قدرترین چیزی که باید به دست آوریم «انگیزه پرشور و مخلصانه» است که به سختی به دست می‌آید و باید حفظ کرد. این جایزه را به حساب این می‌گذارم که خواستند دلگرمی باشد که با تلاش بیشتر بتوانم اثری را خلق کنیم که شایسته هنر انقلابی باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.