سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶

نظرات هنرمندان در زمینه سریال های نوروزی/۵

یثربی: کنار گذاشتن هنرمندان کاربلد، اعمال سلیقه مدیران و عدم توجه به ذائقه مخاطب و استانداردهای روز سریال سازی دلیل بی توجهی مردم به برنامه های تلویزیونی است

چیستا یثربی

سینماپرس: چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان تئاتر پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۴۰۰ گفت: بزرگترین معضل تلویزیون طی سال های اخیر مدیریت ناکارآمد است؛ متأسفانه تجربه ثابت کرده که برخی از مدیران صدا و سیما از امکانات و بودجه های خوبی که در اختیار دارند به درستی بهره گیری نمی کنند؛ در نهایت می توان به این جمع بندی رسید که کنار گذاشتن هنرمندان کاربلد، اعمال سلیقه مدیران و عدم توجه به ذائقه مخاطب و استانداردهای روز سریال سازی دلیل بی توجهی مردم به برنامه های تلویزیونی به ویژه سریال های مناسبتی است.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «دعوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در سال های نه چندان دور که امکانات و بودجه سازمان صدا و سیما بسیار کمتر از حالا بود ما شاهد تولید سریال های خوب، جذاب و اثرگذار زیادی بودیم و انتظار می رفت بعد از پیشرفت های چشمگیر از نظر بروزرسانی امکانات فنی و افزایش بودجه صدا و سیما و... تولید این قبیل سریال ها افزایش پیدا کند اما متأسفانه نتیجه معکوسی را شاهد بودیم!

وی ادامه داد: واقعا کجا هستند سریال هایی که باعث خلوتی خیابان ها می شدند و عامه مردم با آن ها ارتباط تنگاتنگ برقرار می کردند؟ امثال «سربداران»، «روزگار قریب»، «کمال الملک»، «امام علی (ع)»، «پس از باران»، «صاحبدلان» و یا بسیاری از آثار مناسبتی طنز ماه مبارک رمضان کجا هستند؟ چرا از سازندگان این آثار در تلویزیون دیگر چندان خبری نیست؟ چرا دیگر شاهد فیلمنامه ها و قصه های جذاب و تأثیرگذار در تولیدات نمایشی رسانه ملی نیستیم؟

یثربی یادآور شد: در سال های نه چندان دور عوامل سریال ها حداقل دستمزدها را می گرفتند اما بیشترین تأثیرگذاری را داشتند و در جذب حداکثری مخاطب کوشا بودند اما امروزه همه چیز برعکس شده و این اتفاق بسیار تلخ است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بی تردید یکی از دلایل مهم این اتفاق آن است که در آن روزگاران مدیرانی اهل مطالعه و خردمند در سازمان صدا و سیما حضور داشتند و هیچ وقت سعی نمی کردند با ممیزی های بی جا و اعمال سلیقه های شخصی شان هنرمندان را محدود کنند و همین باعث می شد فیلمسازان و تهیه کنندگان گرایش بالایی برای تولید در تلویزیون داشته باشند.

این دارنده مدرک دکترای روانشناسی تربیتی از کانادا متذکر شد: وضعیت بخش عمده ای از تولیدات صدا و سیما امروز آنقدر فاجعه بار شده که باید فریاد بکشیم دیگر بس است، بیش از این بودجه های بیت المال را هدر ندهید! واقعا این همه بریز و بپاش در سازمان صدا و سیما برای چیست؟ چرا پول های هنگفتی از بیت المال صرف تولید کارهایی می شوند که اصلا نمی توانند با مردم ارتباط برقرار کنند و مردم از آن ها استقبال نمی کنند؟

یثربی تصریح کرد: وقتی هیچ خلاقیت، نوآوری و استانداردی در تولیدات وجود ندارد مشخص است که مردم از رسانه ملی دور می شوند!‌ متأسفانه اکثریت آثار به نمایش درآمده در رسانه ملی نه جنبه سرگرمی دارند و نه آگاهی بخش هستند و حتی تأسف بارتر آنکه بسیاری از آن ها کپی های نازل و دست چندم از تلویزیون های سایر کشورهای جهانند!

وی با بیان اینکه تولیدات تلویزیونی با زندگی عادی عموم مردم فاصله جدی دارند تأکید کرد: وقتی مردم این فاصله را مشاهده می کنند دیگر میلی برای تماشای برنامه های تلویزیون نخواهند داشت؛ تلویزیون باید نیازهای روحی و روانی مردم را ارضا کند به خصوص امروزه که به دلیل بحران کرونا مردم به شدت دچار اضطراب اجتماعی شده اند و حتی از ارتباطات ساده هراس دارند و خانه نشینی آن ها را منزوی کرده است رسانه ملی وظیفه دارد تا فرهنگ زندگی با کرونا را برای مردم جا بیندازد و آن ها را روی پا و استوار کند و امید را به دل های شان بازگرداند.

کارگردان نمایش های «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» و «زنی که تابستان گذشته رسید» ادامه داد: تولیدات تلویزیونی جوانان را دلزده و نسل میانی را به شدت از خود رانده است. امروزه شاید تنها مخاطبان رسانه ملی افرادی در روستاها باشند که به دلیل عدم دسترسی به سایر شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و... برنامه های تلویزیون را تماشا می کنند.

یثربی در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: نسل جدید مدیران سازمان صدا و سیما بدون پشتوانه تجربی و دانش وارد این حیطه شده اند و تا می توانند فقط بریز و بپاش می کنند و ماحصل و نتیجه کار اصلاً برای شان مهم نیست و همین اتفاق باعث تولید چنین فجایعی می شود که امروزه در تلویزیون شاهد آن هستیم. ما سوژه های ناب کم نداریم فقط نیاز به مدیرانی داریم که از هنرمندان اصیل و متعهد برای ساخت این قبیل سوژه ها حمایت کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.