سه‌شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴

محمودپاک‌نیت:

اگر تحقیق در فیلمنامه صورت پذیرفته باشد، کارگردان و بازیگران هم در حیطه کاری خودشان به سمت تحقیق سوق پیدا می‌کنند

محمود پاک نیت در نشست خبری  فیلم « ترنج» به کارگردانی مجتبی راعی

سینماپرس: بازیگر سریال «یوسف پیامبر (ع)» گفت: من به عنوان یک بازیگر که برای ایفای نقش‌های مختلف اطلاعات زیادی کسب می‌کنم، معتقدم تحقیق درباره یک نقش به بازیگر یا کارگردان و از همه مهمتر فیلمنامه‌نویس جهان‌بینی تازه‌ای می‌دهد و او را با همه ابعاد قصه یا ماجرایی که می‌خواهد روایت کند آشنا می‌کند.

به گزارش سینماپرس، محمودپاک‌نیت در گفت‌وگو با میزان پیرامون اهمیت تحقیق و پژوهش درباره یک نقش در بازیگری گفت: اهمیت موضوع پژوهش در زمینه‌های مختلف در عالم هنر بحثی است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت. یک اثر هنری زمانی می‌تواند به شکل درست و دقیقی خلق شود که ارائه اطلاعاتش به مخاطب مستند و مستدل باشد.

وی در همین راستا ادامه داد: من به عنوان یک بازیگر که برای ایفای نقش‌های مختلف اطلاعات زیادی کسب می‌کنم، معتقدم تحقیق درباره یک نقش به بازیگر یا کارگردان و از همه مهمتر فیلمنامه‌نویس جهان‌بینی تازه‌ای می‌دهد و او را با همه ابعاد قصه یا ماجرایی که می‌خواهد روایت کند آشنا می‌کند.

***بازیگری نیازمند شناخت دقیق و تمرین است

بازیگر سریال «یوسف پیامبر (ع)» با تاکید بر لزوم شناخت دقیق بازیگر از نقشی که می‌خواهد بازی کند ادامه داد: بازیگری که قرار است در یک کار تاریخی بازی کند یا برای مثال نقشی که قرار است در آن با لهجه‌ای خاص حرف بزند، حتما باید خودش هم تحقیقاتی داشته باشد و به توضیحات فیلمنامه‌نویس یا کارگردان بسنده نکند چرا که در نهایت نتیجه کار او برای مخاطب باقی می‌ماند.

وی بازیگری را حاصل تجربه و تمرین خواند و اظهار کرد: به عقیده من حتی یک بازیگر باید از تجربیات مختلف خودش هم در ایفای یک نقش جدید بهره ببرد و خیلی از آن‌ها را به عنوان یک مرجع در کارش مورد استفاده قرار دهد. من شخصا این حساسیت را درباره نقش‌های مختلف به خصوص نقش‌های تاریخی دارم و سعی می‌کنم از منابع مختلف درباره نقش اطلاعات کسب کنم.

***بازیگر باید خودش قدرت تالیف داشته باشد

بازیگر سریال «روزی روزگاری» درباره ضرورت های بازیگری بیان کرد: علاوه بر اینکه برای یک بازیگر لازم و ضروری است که درباره نقشش چه با کارگردان چه از طریق مطالعات و تحقیقات خودش اطلاعات کسب کند، گروه سازنده یک اثر هم باید به این موضوع مهم توجه کند. متن درست در یک اثر به ارائه یک تصویر درست از قصه و شخصیت‌های آن کمک زیادی می‌کند. شاید بهتر باشد بگویم اصل و اساس یک فیلم سینمایی یا سریال فیلمنامه است، پس در قدم اول اگر تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در فیلمنامه صورت پذیرفته باشد، کارگردان و بازیگران هم در حیطه کاری خودشان به سمت تحقیق سوق پیدا می‌کنند.

پاک‌نیت با اشاره به حساسیتش نسبت به فیلمنامه آثاری که به وی پیشنهاد می‌شود اظهار کرد: من به دلیل اهمیتی که به فیلمنامه کارهایی که قرار است در آن‌ها بازی کنم می‌دهم، جزئیات داستان و اتفاقات را با دقت می‌خوانم. برای مثال، در سریال «یوسف پیامبر» با وجود اینکه پیش از بازی در این سریال متن این قصه قرآنی را خوانده بودم، اما باز هم به روش و شیوه خودم تحقیقاتی درباره شخصیت یعقوب پیامبر و این قصه قرآنی داشتم.

بازیگر سریال «پس از باران» خاطرنشان کرد: به عنوان بازیگر برداشت و درک خودم از نقش را به همراه آنچه که فیلمنامه از نقش می‌گوید و البته راهنمایی و هدایت کارگردان جلوی دوربین می‌برم، اما وقتی همه این موارد با یک پیش زمینه ذهنی قوی که تحقیق و پژوهش به من بازیگر داده است همراه می‌شود علاوه بر اینکه اشراف کامل من به نقش را در پی دارد باعث خلق شخصیتی می‌شود که برای مخاطب نیز جای خالی به لحاظ شخصیتی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.