یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش سوم

از فیلم درخشان دیوید فینچر تا فیلمسازانی که منتقدان را غافلگیر کردند

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش سوم

سینماپرس: در سال ۲۰۲۰ و در ماه های نخست سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط اکران و تولید فیلم‌های سینمایی بسیار متفاوت‌تر از هر سال بود و حتی جشنواره معتبری چون کن که هر سال برخی از بهترین آثار سال از بین فیلم‌های منتخب این جشنواره انتخاب می‌شدند نیز برگزار نشد و در واقع علاقه‌مندان به هنر هفتم برای پیدا کردن فیلم‌های مورد علاقه خود نمی‌توانستند به راحتی به آثار منتخب جشنواره‌ها رجوع کنند.

علی ناصری/ به گزارش سینماپرس هر سال پس از برگزاری مراسم آکادمی اسکار به نوعی یک سال سینمایی در جهان به پایان می رسد و با در نظر گرفتن جشن ها، جشنواره ها و امتیاز منتقدان می توان به لیستی از بهترین فیلم های سینمایی سال در جهان دست یافت.

در لیستی که توسط خبرگزاری سینماپرس منتشر می شود ۲۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ که تقریباً مصادف با سال ۱۳۹۹ بوده‌اند معرفی می گردد. لازم به ذکر است اسامی عنوان شده در این لیست بر اساس امتیاز منتقدان و جوایزی است که این فیلم ها توانسته اند کسب کنند و هیچ گونه اعمال سلیقه ای از سوی نگارنده در این لیست وجود ندارد و هیچ گونه نگاه محتوایی و ساختاری از سوی نگارنده بر این فیلم ها در این نوشته اعمال نشده است و فیلم ها به ترتیب خاصی در این یادداشت آورده نشده اند.

گفتنی است در بخش های اول و دوم این مطلب فیلم‌های «مارتین ایدن»، «زمان»، «کالکتیو»، «بینی خونین، جیب‌های خالی»، «اولین گاو»، «دستیار» و «Lover's rock»، «پنج همخون»، «دیک جانسون مرده است»، «شهرداری»، «هرگز، به ندرت، گاهی، همیشه»، «من به فکر پایان دادن به اوضاع هستم»، «Wolfwalkers»، «آرمانشهر آمریکایی» معرفی شده‌اند.

***********************

۱۵- سرزمین آوارگان (Nomadland)

«سرزمین آوارگان» را می‌توان تحسین‌شده‌ترین فیلم سال ۲۰۲۰ دانست که هم توانست نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند و هم از جشنواره‌های مختلف جایزه‌های متعددی دریافت کرد.

کلوئی ژائو که پیش‌تر با فیلم «سوارکار» خود را به عنوان فیلمسازی آینده‌دار معرفی کرده بود امسال توانست با «سرزمین آوارگان» جایزه شیر طلای جشنواره فیلم ونیز و جایزه بهترین فیلم درام گلدن گلاب را از آن خود کند که قطعاً برای فیلمی از سینمای مستقل آمریکا برنده شدن جایزه بهترین فیلم درام گلدن گلاب یک اتفاق تاریخی است. «سرزمین آوارگان» علاوه بر این جوایز معتبر به انتخاب انجمن منتقدان چند منطقه به عنوان بهترین فیلم سال معرفی شد.

اریک کوهن منتقد ایندی وایر در نقد بر «سرزمین آواره‌ها» نوشت: «سرزمین آواره‌ها» لحن پیچیده و دوگانه‌ای دارد و در حالیکه به گرامیداشت چشم‌انداز وسیع آمریکای از یاد رفته می‌پردازد، حسرت‌های درونی مردمی که در این فضا پرسه می‌زنند را هم فراموش نمی‌کند.

پیتر دبروژ منتقد ورایتی نیز در نقدی به تحسین این فیلم سینمایی پرداخته و با اشاره به اینکه فیلمساز از قضاوت کردن فاصله گرفته نوشت: ژائو مخاطبانش را دعوت می‌کند که خود تصمیم بگیرند به چه تفسیری از سبک زندگی «فرن» برسند.

«سرزمین آوارگان» از منتقدان سایت متاکریتیک و راتن توماتوز امتیاز یکسان ۹۴ از ۱۰۰ را دریافت کرده است، منتقدان لترباکسد به این فیلم امتیاز ۴.۱ از ۵ را داده‌اند. کاربران IMDB به جدیدترین فیلم کلوئی ژائو امتیاز ۷.۶ از ۱۰ را داده‌اند.

۱۶- روح (Soul)

انیمیشن «روح» را می‌توان تحسین‌شده‌ترین انیمیشن سال ۲۰۲۰ دانست. پت دکتر کارگردان آثار درخشانی چون «بالا» و «Inside out» سال گذشته باز هم توانست با اثر جدیدش نظر منتقدان و جشنواره‌های مختلف دنیا را به خود جلب کند.

«روح» توانست جایزه بهترین انیمیشن گلدن گلاب را از آن خود کند و همچنین در بسیاری از نظرسنجی‌ها به عنوان بهترین انیمیشن سال شناخته شد.

پیتر برادشاو منتقد گاردین که به این انیمیشن امتیازه کامل ۱۰۰ از ۱۰۰ را داده است در بخشی از نقد خود بر «روح» نوشت: این انیمیشن، یک فیلم واقعا دوست‌داشتنی، خوشحال‌کننده و آرام است.

پیتر تراویس منتقد ای بی اس نیز در نقدی بر «روح» با اشاره به اینکه این فیلم اولین انیمیشن استودیو پیکسار با تیم بازیگرانی است که عمدتاً سیاه‌پوست هستند و کاراکتر اصلی‌اش سیاه‌پوست است با توجه به اینکه «روح» داستانی درباره ریشه‌های موسیقی جاز دارد و به معنای زندگی و مرگ می‌پردازد تأکید کرد که این انیمیشن اوج موفقیت در دنیای انیمیشن است.

«روح» از منتقدان سایت متاکریتیک امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ را دریافت کرد در حالیکه منتقد راتن توماتوز امتیاز ۹۵ از ۱۰۰ را به این انیمیشن سینمایی دادند. منتقدان لترباکسد به این انیمیشن امتیاز ۴.۱ از ۵ را دادند. «روح» سال گذشته از نظر کاربران IMDB یکی از بهترین فیلم‌های سال بود که توانست امتیاز ۸.۱ از ۱۰ را دریافت کند.

«روح»، دربارهٔ جو گاردنر، آموزگار نوازندگی یک گروه موسیقی در دبیرستان است. جو که همیشه سودای اجرای موسیقی جاز بر صحنه را در سر می‌پرورانده، با تحت تأثیر قرار دادن دیگر موسیقی‌دانان جاز، در یک تمرین آزاد در هالف نوت کلاب، این فرصت نصیبش می‌شود و خود را برای دست یافتن به آرزوهایش آماده می‌کند. اما در ادامه حادثه‌ای باعث می‌شود که روح گاردنر از بدنش جدا شود ...

۱۷- میناری (Minari)

یکی از فیلم‌های خارجی محبوب آکادمی‌های آخر سال در سال ۲۰۲۰ «میناری» بود که توانست جوایز متعددی کسب کند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جایزه بهترین فیلم خارجی زبان گلدن گلاب اشاره کرد.

این فیلم کره‌ای آمریکایی به کارگردانی لی ایزاک چانگ ساخته شده است؛ فیلمسازی که پیش‌تر آثار چندان موفقی نساخته و در واقع امسال با «میناری» توانست نام و نشانی برای خود به دست آورد.

گرگوری الوود منتقد پلی‌لیست که به این فیلم امتیاز کامل ۱۰۰ را داده است در نقدی بر «میناری» نوشت: همه عناصر لازم یک داستان به صورت طبیعی و واقعی کنار هم چیده شده‌اند به طوری که به سختی می‌توان حتی یک لحظه مصنوعی در این فیلم پیدا کرد.

بنجامین لی منتقد مطرح گاردین در نقدی بر «میناری» تصویری که نویسنده و کارگردان از یک خانواده ساخته است را بسیار زیبا دانست و نوشت: این خانواده کوچک که از جهاتی بزرگ به نظر می‌آید در تلاش است تا جایگاه خود را در جهان پیدا کند.

«میناری» از منتقدان سایت متاکریتیک امتیاز ۸۸ از ۱۰۰، از منتقدان سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۸ از ۱۰۰، از منتقدان سایت لترباکسد امتیاز ۴.۲ از ۵ را به این فیلم داده‌اند. «میناری» از کاربران سایت IMDB امتیاز ۷.۷ از ۱۰ را گرفته است.

این فیلم داستانی زندگینامه‌ای دربارهٔ یک خانواده کره‌ای آمریکایی است که به آرکانزاس نقل مکان می‌کنند تا یک کار کشاورزی را در دهه ۱۹۸۰ شروع کنند.

۱۸- وعده زن جوان (Promising young woman)

«وعده زن جوان» امسال یکی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره ساندنس بود که توانست به آکادمی‌ها نیز راه پیدا کند و در آکادمی گلدن گلاب هم نامزد جایزه بهترین فیلم درام بود.

«وعده زن جوان» به کارگردان امرالد فنل با بازی خوب کری مولیگان تا امروز توانسته نظر مثبت بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند.

مایک لاسل منتقد سانفرانسیسکو کرونیکل این فیلم را اثری درخشان دانست و امتیاز کامل به آن داد و در نقدی بر این فیلم نوشت: دنیای ساختگی فیلم «وعده زن جوان» بیشتر از اینکه کمدی یا درام باشد احساس نزدیک بودن به واقعیت را به ما می‌دهد.

مالی فریمن منتقد اسکرین رنت نیز به تحسین فیلم امرالد فنل پرداخت و در نقدی بر آن نوشت: این فیلم با داستانی که روایت می‌کند از نگاه متفاوتی به ماجرای تعارض دارد، به طوری که با همه داستان‌های پیش از خود متفاوت است.

جیمز براردینلی نیز فیلم «وعده زن جوان» را آغازی جسورانه برای فنل دانست.

«وعده زن جوان» از منتقدان متاکریتیک امتیاز ۷۲ از ۱۰۰، از منتقدان راتن توماتوز امتیاز ۹۰ از ۱۰۰، از منتقدان لترباکسد امتیاز ۳.۸ از ۵ را گرفته است. کاربران IMDB امتیاز ۷.۵ از ۱۰ را به «وعده زن جوان» داده است.

۱۹- یک دور دیگر (Another round)

توماس وینتربرگ پس از ساخت فیلم «شکار» مدتی نتوانست نظرات چندانی بین منتقدان و جشنواره‌ها به خود جلب کند اما امسال با ساخت «یک دور دیگر» بار دیگر نظرات را به خود جلب کرد و نقدهای مثبتی بر این فیلم نوشته شد.

فیلم «یک دور دیگر» که از فیلم‌های منتخب جشنواره فیلم کن بود،  اولین بار در جشنواره‌ی تورنتو ۲۰۲۰ اکران شد و پس از توانست فیلمِ سال آکادمی اروپا شود. فیلم «یک دور دیگر» در اکثر جشن‌ها و آکادمی‌های پایان سال نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان بود.

اریک کوهن منتقد ورایتی که همکاری دوباره مدس میکلسن و وینتربرگ را اتفاقی هیجان‌انگیز دانسته در نقدی بر این فیلم که آن را کمدی سیاه جذابی می‌داند، نوشته است: «یک دور دیگر» به مفاهیمی فراتر از بحران‌های میانسالی و پیر شدن شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم شخصیت اصلی‌اش را در انتها به دیدگاهی تاریک از واقعیت می‌رساند.

فیلم «یک دور دیگر» از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۱ از ۱۰۰، از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۲ از ۱۰۰ و از سایت لترباکسد امتیاز ۴ از ۵ را دریافت کرده است. همچنین این فیلم سینمایی از کاربران IMDB امتیاز ۷.۸ از ۱۰ را گرفته که می‌توان امتیاز خوبی برای این فیلم دانست.

«یک دور دیگر» روایتگر ماجرای مارتین مرد میانسالی است که در مدرسه‌ای در کپنهاگ به تدریس تاریخ مشغول است و احساس می‌کند زندگیش یکنواخت و خسته‌کننده شده است، دانش‌آموزانش به کلاس او اهمیتی نمی‌دهند و روابط زناشویی او نیز ضعیف و سرد شده است. مارتین روابط صمیمی با سه تن از همکارانش تامی، پیتر و نیکلای دارد و آن‌ها برای فرار از این وضعیت نقشه‌ای می‌کشند.

۲۰- منک «Mank»

دیوید فینچر کارگردان صاحب‌نام سینمای آمریکا در آخرین تجربه کارگردانی‌اش به سراغ فیلمنامه‌ای از پدرش رفته که اثری قابل توجه خلق کرده است، به طوری که بسیاری از منتقدان معتقدند «منک» بهترین فیلم دیوید فینچر در قرن ۲۱ است.

«منک» یکی از جدی‌ترین نامزدهای جشن‌ها و آکادمی‌های پایان سال است که البته معمولاً در رقابت با «سرزمین آواره‌ها» شکست خورده اما با توجه به تحسین منتقدان می‌توان این فیلم را یکی از برترین آثار سینمایی سال دانست. یکی از نکات تحسین‌برانگیر «منک» بازی بسیار خوب گری الدمن است که به همین دلیل توانست جایزه رئیس را از جوایز پالم اسپرینگز دریافت کند.

اوون گلیبرمن منتقد ورایتی معتقد است بازی بازیگران «منک» یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت فیلم است، او در نقدی بر جدیدترین اثر دیوید فینچر نوشته است: برخی بازیگران نقش‌آفرینی‌های ماندگاری از خود بجا گذاشته‌اند. اماندا سایفرد در نقش ماریون دیویس و چارلز دنس در نقش ویلیام رندولف هرست بسیار باورپذیر ظاهر شده‌اند.

کلیتون دیویس منتقد دیگری از ورایتی «منک» را یک کلاس تاریخ فیلم برای علاقه‌مندان به سینما می‌داند. او در تحسین این فیلم نوشته است: «منک» ویژگی‌های تکنیکی بسیار تحسین‌برانگیزی دارد. فیلمبرداری، صدا و موسیقی فیلم از بهترین عناصر آن هستند که می‌توانند در رقابت‌های اسکار شانس بالایی داشته باشند.

«منک» از سایت متاکریتیک امتیاز ۷۹ از ۱۰۰، از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ و از سایت لترباکسد امتیاز ۳.۵ از ۵ را گرفته است. کاربران IMDB به فیلم جدید دیوید فینچر امتیاز ۷ از ۱۰ را داده‌اند.

«منک»  داستان زندگی واقعی هرمن جی منکویتس ملقب به منک، فیلم‌نامه‌نویس فیلم «همشهری کین» را روایت می‌کند و وقایع زندگی او و چالش‌هایی که هنگام نوشتن فیلم‌نامه با اورسن ولز و دیگران داشته را به تصویر می‌کشد.

۲۱- صدای متال (Sound of metal)

«صدای متال» یک فیلم آمریکایی است که در سال ۲۰۱۹ ساخته شد و در جشنواره فیلم تورنتو نیز به نمایش در آمد اما نمایش سراسر این فیلم در سال ۲۰۲۰ بود که توانست نظر منتقدان بسیاری را به خود جلب کند.

«صدای متال» به کارگردانی داریوس ماردر به انتخاب انستیتو منتقدان آمریکا جزو ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ انتخاب شد.

جان دفور منتقد هالیوود ریپورتر در نقدی بر فیلم «صدای متال» با اشاره به اینکه شخصیت‌پردازی در این فیلم یکی از نکات مثبت است نوشته است: «صدای متال» فیلمی است درباره شروع ناگهانی ناشنوایی که با توجه بسیار زیاد به شخصیتش ماجرای خود را روایت می‌کند.

اریک کوهن منتقد ایندی وایر در نقدی با تحسین بازی ریز احمد در این فیلم او را یکی از بازیگرانی دانست که بسیار باورپذیر ایفای نقش می‌کند و در بخش دیگری از نقد خود نوشت: «صدای متال» نوید ظهور فیلمسازی خلاق و بازیگری بسیار خوب را می‌دهد.

«صدای متال» از منتقدان متاکریتیک امتیاز ۸۲ از ۱۰۰ و از منتقدان راتن توماتوز امتیاز ۹۶ از ۱۰۰ را گرفته است. این فیلم از منتقدان سایت لترباکسد امتیاز ۴.۱ از ۵ را گرفته است. همچنین کاربران IMDB به این فیلم امتیاز ۷.۸ از ۱۰ را داده‌اند.

خلاصه داستان فیلم «صدای متال» : روبن شخصیت اصلی داستان، درامری‌ست که چند سالی است با لو که یک خواننده است آشنا شده و او زندگی‌اش را از منجلاب اعتیاد نجات داده است. آنها با ونی به سراسر کشور سفر می‌کنند و با اجرای کنسرت‌های متال و پخش آلبوم‌ امرار معاش می‌کنند. اما یک روز روبن به یکباره قدرت شنوایی‌اش را از دست می‌دهد و دنیایی که او برای خود خلق کرده به یکباره…

***********************

در پایان این مقاله لازم به ذکر است قطعاً در سالی که گذشت تعداد فیلم‌های خوبی که اکران شده‌اند بیشتر از ۲۱ فیلم است که قطعاً در صورت معرفی بیشتر فیلم‌ها می‌شد از آثاری چون «شرلی»، «Saint maud»، «مرد نامرئی»، «متصرف»، «روزها»، «تنت»  و «گستره شب» نیز نام برد.


پایان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.