یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

سینما و اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی اسلامی - بخش سوم

درخواست از هنرمندان در خصوص بازشناسی آیین ها و سنت های ایرانی-اسلامی در سینما و تلویزیون/فضای سینما و هنرهای نمایشی تلخ است!

مسافرآستانه-لواسانی-مهرجویی

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی همزمان با نوروز ۱۴۰۰ در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر تأکید کردند: از آنجایی که در سال های اخیر به شدت تحت تبلیغاتی بودیم که ما را به زندگی روزمره وابسته کرده و فرهنگ غربی جایگزین فرهنگ ملی ما شده شاهد اتفاقات تلخی هستیم. امروزه یک رویکرد جدید در عرصه سینما تلویزیون و تئاتر نیاز است که آیین ها را بازشناسی کنیم.

به گزارش سینماپرس بسیاری از مراسمات علیرغم داشتن ریشه ملّی، در مفاهیم اسلامی مورد تأکید واقع شده و این به دلیل هماهنگی آن سنت ها با مبانی عقلی و کمک به افزایش همبستگی ملی و انسجام است. بی تردید پرداختن به آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر کشور جزو ضروریاتی است که همواره توسط مدیران فرهنگی و سینمایی مورد غفلت واقع شده و کمتر به آن پرداخته شده است. این در حالی است که تولیدات تصویری و نمایشی ایران نیازمند پرداختن به این موضوعات مهم است و باید به جای گسترش ابعاد ابتذال در تولیدات تصویری و نمایشی تدبیری عاجل برای پرداختن به آیین های ایرانی-اسلامی به ویژه برای شناخت بیشتر نسل جوان کشور نسبت به آن ها نمود. حسین مسافرآستانه، مژده لواسانی و داریوش مهرجویی جزو افرادی بودند که در بخش سوم این گفتگو از اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این هنرمندان و کارشناسان فرهنگی در ذیل نقل شده است.

*****************

حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر و کارشناس فرهنگی درباره اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر به سینماپرس گفت: هویت هر ملتی ریشه در آیین های آن ملت دارد و اینکه امروز چگونه فکر می کنیم و برنامه ریزی انجام می دهیم وابسته به این است که چقدر به آیین های مان آشنایی داریم.

وی با تأکید بر اینکه اگر بی توجهی به آیین ها صورت گیرد باعث می شود هویت ملی مان از دست برود اظهار داشت: هر آنچه فعالیت فرهنگی محسوب می شود از فعالیت مکتوب گرفته تا فعالیت های نمایشی و رادیویی باید همگی در شناخت ریشه های آیینی ملت قدم بردارند.

مسافرآستانه خاطرنشان کرد: از آنجایی که در سال های اخیر به شدت تحت تبلیغاتی بودیم که ما را به زندگی روزمره وابسته کرده و فرهنگ غربی جایگزین فرهنگ ملی ما شده شاهد اتفاقات تلخی هستیم. مسائل زندگی روزمره به شدت ما را مشغول کرده و عن قریب است که ما شناخت مان را نسبت به ریشه های فرهنگی مان از دست بدهیم.

وی تأکید کرد: امروزه یک رویکرد جهادگونه در عرصه سینما تلویزیون و تئاتر نیاز است که آیین ها را بازشناسی کنیم؛ ما باید به مردم بیاموزیم اینکه به ظاهر عنوان می کنند آیین ها ریشه خرافی دارند امری اشتباه است که ما را فریب می دهد. شناخت آیین ها و ریشه آیین ها شناخت حقایقی از فرهنگ گذشته ما است که امروزه به شدت به آن نیاز داریم.

وی متذکر شد: ما باید به خاطر داشته باشیم که منظور از رویکرد آیین ها صرفاً ظاهری نیست بلکه از نظر مفهومی است که مفاهیم مربوط به آیین ها را بشناسیم و شکلش را بر اساس نیاز امروز تنظیم کنیم. همچنین نباید فراموش کنیم که شناخت آیین ها به معنای درجا زدن در آیین ها نیست به معنای بهره گیری از مفاهیم برای شکل امروز زندگی است.

مژده لواسانی فعال رسانه ای و مجری شناخته شده نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: پرداختن به آیین ها و سنت های ایرانی اسلامی در فضای هنرهای نمایشی و تصویری طی سال های اخیر نه کمرنگ که به طور کامل گم شده است!

وی ادامه داد: اتفاقی که ما شاهد آن هستیم بسیار بد است چرا که ما در سال های دور آثاری را در سینما و تلویزیون کشور داشتیم که به وضوح به آیین ها و سنت های ایرانی-اسلامی می پرداختند به نحوی که تا مدت ها در ذهن مردم می ماندند و حتی برخی از سکانس های آن ها بعد از گذشت سالیان ماندگار شده است. این اتفاق بیشتر در فیلم هایی که فضای خانوادگی و صمیمی تر داشت شکل می گرفت و شادمانی در پیشواز برخی سنت ها در این آثار دیده می شد.

لواسانی تأکید کرد: اما امروزه فضای سینما و تلویزیون و هنرهای نمایشی ما تلخ شده است. تأثیر هنر به مفهوم عام بر کسی پوشیده نیست؛ همه به خوبی واقفند که هنر چقدر می تواند ارزش ها و آیین ها را زنده نگه دارد. در همه کشورهای دنیا دولت ها بسیار حافظ سنت و فرهنگ شان هستند و نقش هنرمند در پاسداشت این آیین ها و سنت ها که دیرینه است بسیار مهم است و تنها در کشور ما این چنین نادیده گرفته می شود.

داریوش مهرجویی کارگردان برجسته و پیشکسوت سینما نیز در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر به سینماپرس گفت: پرداختن به آیین های قدیمی و ارزشمند نیازمند داشتن دغدغه از سمت خود هنرمندان است.

وی ادامه داد: بنده در تمامی سال های فعالیتم در سینما هیچ گاه ندیده و نشینده ام که مدیران فرهنگی و سینمایی جلوی ترویج و پرداختن به آیین ها را بگیرند پس اگر امروزه در این خصوص شاهد کم کاری هستیم به علت بی دغدغگی هنرمندان است.

مهرجویی در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: پرداختن به سنت ها و آیین های کهن مسأله ای بسیار حائز اهمیت و ضروری است و ما نباید این مسأله مهم را فراموش کنیم. من امیدوارم بتوانیم با دغدغه مندی مدیران و هنرمندان شاهد رشد و توسعه آثار مرتبط با سنت ها و آیین ها باشیم.

نظرات

  • ایمانی ۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۲۲:۱۴
    0 0
    مصاحبه با استاد مهرجویی عالی بود. خداقوت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.