چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳

سینما و اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی اسلامی - بخش اول

از انتقاد نسبت به احاطه فرهنگ منحط غربی در آثار سینمایی و نمایشی تا تأکید بر خطر بزرگی که فرهنگ و هنر را دچار تهدید کرده است/ مدیران بی رحمانه سنت ها را نادیده می گیرند

صالح علاء-فضل اللهی-فتحعلی بیگی

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی همزمان با نوروز ۱۴۰۰ در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر تأکید کردند: امروزه فرهنگ و هنر کهن و ملی ما در آثار نمایشی و تصویری کمتر دیده می شوند اما در عوض فرهنگ غربی بسیاری از هنرمندان و آثار فرهنگی و هنری را ما را احاطه کرده است و مدیران فرهنگ و هنر که باید دغدغه رشد و توسعه و ترویج فرهنگ را داشته باشند چنین بی رحمانه آیین ها و سنت ها را که بخش مهمی از فرهنگ و تاریخچه ما را تشکیل می دهند نادیده می گیرند.

به گزارش سینماپرس بسیاری از مراسمات علیرغم داشتن ریشه ملّی، در مفاهیم اسلامی مورد تأکید واقع شده و این به دلیل هماهنگی آن سنت ها با مبانی عقلی و کمک به افزایش همبستگی ملی و انسجام است. بی تردید پرداختن به آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر کشور جزو ضروریاتی است که همواره توسط مدیران فرهنگی و سینمایی مورد غفلت واقع شده و کمتر به آن پرداخته شده است. این در حالی است که تولیدات تصویری و نمایشی ایران نیازمند پرداختن به این موضوعات مهم است و باید به جای گسترش ابعاد ابتذال در تولیدات تصویری و نمایشی تدبیری عاجل برای پرداختن به آیین های ایرانی-اسلامی به ویژه برای شناخت بیشتر نسل جوان کشور نسبت به آن ها نمود. محمد صالح علاء، شمسی فضل اللهی و داود فتحعلی بیگی جزو افرادی بودند که در بخش دوم این گفتگو از اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این هنرمندان و کارشناسان فرهنگی در ذیل نقل شده است.

*****************

محمد صالح علاء بازیگر، شاعر، نویسنده و مجری تلویزیون در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر به سینماپرس گفت: پرداختن به آیین ها و سنت ها در آثار نمایشی و تصویری موضوعی بسیار مهم، عمیق و ضروری است که هرگز نباید به فراموشی سپرده شود.

وی خاطرنشان کرد: بی شک شما که این سوأل مهم را همزمان با ایام نوروز مطرح کرده اید نشریه بسیار وزین و خلاقی هستید که دغدغه اعتلا و رشد فرهنگ و هنر این مرز و بوم را دارید.

صالح علاء متذکر شد: آنقدر پرداختن به موضوعات کهن ضروری است که باید تنها مسأله مدیران فرهنگی و اهالی فرهنگ و هنر باشد به نحوی که می توان اصلاً چیزهای دیگر را ندید و نگفت اما به این قبیل موضوعات باید به صورت جدی پرداخته شود چرا که این موضوعات بخشی از هویت ملی و زندگی ما است و نباید نابخردانه از کنار آن عبور کنیم.

شمسی فضل اللهی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور نیز در این باره به سینماپرس گفت: همه ما به خوبی می دانیم که باید از تاریخ، تمدن، فرهنگ و هنرمان به خوبی حفظ و حراست کنیم؛ پرداختن به آیین ها و سنت های ایرانی اسلامی در سینما، تلویزیون و سایر هنرهای نمایشی مسأله ای بسیار حیاتی و حائز اهمیت است که متأسفانه طی سال های اخیر به شدت نادیده گرفته شده و کمتر به آن توجهی صورت می گیرد.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا دست اندرکاران کمتر به این موضوعات بها می دهند اظهار داشت: این سوألی است که شما باید از مدیران و سیاست گذاران کلان فرهنگی و همینطور برنامه سازان، تهیه کنندگان، فیلمنامه نویسان، نمایشنامه نویسان و... بپرسید. آن ها باید پاسخگوی این همه بی توجهی به فرهنگ و هنر کهن مان باشند.

فضل اللهی تأکید کرد: من بسیار متأسفم که مدیران فرهنگ و هنر که باید دغدغه رشد و توسعه و ترویج فرهنگ را داشته باشند چنین بی رحمانه آیین ها و سنت ها را که بخش مهمی از فرهنگ و تاریخچه ما را تشکیل می دهند نادیده می گیرند. این اتفاقات بسیار تلخ و متأثرکننده است و امیدوارم روزی برسد که شاهد پرداختن به این مسائل مهم باشیم.

داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره نمایش های آیینی سنتی همزمان با نوروز ۱۴۰۰ به سینماپرس گفت: باعث تأسف است که امروزه فرهنگ و هنر کهن و ملی ما در آثار نمایشی و تصویری کمتر دیده می شوند اما در عوض فرهنگ غربی بسیاری از هنرمندان و آثار فرهنگی و هنری را ما را احاطه کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم اینکه هنوز تعداد اندکی افراد دغدغه مند برای پرداختن به این موضوعات مهم در سینما و عرصه هنرهای نمایشی وجود دارند از آنجا که مدیران فرهنگی اهتمامی برای توجه به آیین های ایرانی-اسلامی ندارند و اصلاً پرداختن به این موضوعات را حائز اهمیت نمی دانند ما نتوانسته ایم شاهد تولید آثار درخور برای پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی باشیم.

فتحعلی بیگی خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی در تمامی عرصه ها از سینما گرفته تا تلویزیون و تئاتر باید بدانند آیین های سنتی ایرانی-اسلامی در صورتی زنده می مانند که از اجرای آنها به در قالب های هنری مختلف حمایت شود و آثار هنری مربوط به این آیین ها به صورت مداوم تولید شوند.

وی در پایان اظهاراتش تأکید کرد: امروزه خطر بزرگی فرهنگ و هنر غنی ما را تهدید می کند اما افسوس که ما نمی توانیم برای این درد درمانی داشته باشیم و کسانی که باید درمانگر درد باشند نیز اصلاً خود را به ندیدن و نشنیدن زده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.