شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش سوم

از تأکید بر گسترش باندبازی در سینما در دولت های یازدهم و دوازدهم تا انتقاد از انفعال مدیران سینمایی

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید-افشارزاده-ساداتیان-شریف-اقباشاوی

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت به شدت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند: از زمان شروع ریاست جمهوری آقای روحانی تنها عده ای خاص که در دسته و باندهای خاص بودند توانستند با بودجه و رانت های دولتی در سینما فعالیت داشته باشند و امکان کار و فعالیت برای فیلمسازان مستقل و غیردولتی به سختی فراهم شد؛ ای کاش مدیران سینمایی به جای اینکه مرتب در مورد فرهنگ و تاریخ و افتخارات گذشته سینمای ایران حرف بزنند بیایند و در این بحران کرونا به فریاد هنرمندان درمانده برسند که زندگی شان با بحران های عجیب روبرو شده است!

به گزارش سینماپرس مدت های مدیدی است که مشکلات متعدد و دامنه دار سینمای کشور را دچار بحران هایی عجیب کرده؛ مدیریت ناکارآمد، ایجاد گعده های خودمانی بین سیاست گذاران، بی توجهی به بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران، گسترش ابعاد فاجعه بار ابتذال در سینمای کشور و... از جمله این مشکلات است و این مسائل باعث شده تا صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده شود؛ همزمان با سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ مهشید افشارزاده، سیدجمال ساداتیان، رویا شریف و دانش اقباشاوی جزو افرادی بودند که در بخش سوم این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

از زمان شروع ریاست جمهوری آقای روحانی تنها عده ای خاص توانستند با بودجه و رانت های دولتی در سینما فعالیت داشته باشند

مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان سینما با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی سینمای کشور اظهار داشت: از زمان شروع ریاست جمهوری آقای روحانی تنها عده ای خاص که در دسته و باندهای خاص بودند توانستند با بودجه و رانت های دولتی در سینما فعالیت داشته باشند و امکان کار و فعالیت برای فیلمسازان مستقل و غیردولتی به سختی فراهم شد.

وی در گفتگو با سینماپرس افزود: کسانی که پول و رانت های انبوه دولتی در اختیار داشتند با صرف این بودجه ها دستمزد بازیگران را به شدت بالا بردند و باعث شدند تا فیلمسازان بخش خصوصی که توان پرداخت این دستمزدهای هنگفت را نداشتند رسما بیکار و خانه نشین شوند. در واقع افراد پیشکسوت و خبره و کاربلد در این سال ها خانه نشین شدند و در عوض ما شاهد جولان دادن کسانی در سینما بودیم که بعضا حتی سواد اندک سینمایی نداشتند و در عمرشان حتی یک فیلم درست حسابی هم ندیده بودند!

این سینماگر تأکید کرد: اگر نیم نگاهی به تیتراژ فیلم ها و سریال ها در سال های اخیر بیندازیم به خوبی متوجه می شویم که چه کسانی مرتب از این پروژه به آن پروژه رفتند و در عوض چه بزرگانی بیکار بودند و در خانه های شان کنج عزلت گزیده بودند. این اتفاقات نه معنای عدالت می دهد و نه شعار تأمین امنیت شغلی برخی مدیران سینمایی با این رفتار سنخیتی دارد.

افشارزاده با تأکید بر اینکه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی باید لیستی از هنرمندان در رشته های مختلف سینمایی را فراهم آورده و اجازه ندهد برخی افراد با رابطه های شان جای ضوابط را بگیرند اظهار داشت: ما نباید اجازه دهیم برخی افراد بدون هیچ تجربه و دانش و سواد و مهارتی یک شبه به واسطه پول ههای فراوانی که وارد سینما می کنند و یا زدوبندهایی که دارند وارد عرصه شبکه نمایش خانگی یا سینما شوند.

وی تصریح کرد: وضعیت امروز سینمای ایران درست مانند وضعیت حوزه موسیقی به شدت بی سر و سامان شده و درست همانطور که عده ای با بدترین صدای ممکن به جرگه خوانندگان کشور می پیوندند ما شاهد کسانی هستیم که کمترین سواد سینمایی ندارند و یک شبه در سینما سلبریتی و مشهور می شوند و نقش های کلیدی و دستمزدهای نجومی می گیرند!

کارگردان فیلم سینمایی «پنج ستاره» متذکر شد: مدیران وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید فراموش کنند که ورود برخی افراد به حیطه فرهنگ و هنر از اساس اشتباه است و باعث بدآموزی است! برخی افراد الگوهای بسیار بدی برای جامعه و به ویژه نسل جوان هستند و با حاشیه های احمقانه ای که در زندگی شان دارند نباید اجازه حضور در سینما به آن ها داده شود. متأسفانه این اتفاقات دردآور و متحیرکننده سینمای ایران را به شدت رو به افول و نزول برده و باعث شده تا ما هیچ امیدی به آینده نداشته باشیم.

دولت برای استمرار و حرکت چرخه سینما هیچ تلاشی نکرد

سیدجمال ساداتیان تهیه کننده مطرح سینما نیز به سینماپرس گفت: یکی از مهمترین معضلات سینما در سال ۱۳۹۹ مسأله شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن های سینما در سراسر کشور بود. سینما در سال ۹۹ لطمات اقتصادی جدی را شاهد بود و همه ما چشم انتظار آن هستیم تا با تدبیر مدیران سینمایی در سال جدید شرایط بهتری در سینما حاکم شود.

وی سپس با بین اینکه دولت برای استمرار و حرکت چرخه سینما هیچ تلاشی نکرد تصریح کرد: دولت باید در زمان درد کشیدن سینما با تزریق مسکن کمی باعث التیام این هنر۰صنعت می شد اما خوب متأسفانه مسئولان دولت این کار را نکردند و سینما رسما به حال خود رها شده بود.

ساداتیان در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات امروز سینمای ما عدم تولید فیلم هایی بر اساس ذائقه مخاطب امروزی و نیاز جامعه است. مسئولان باید شرایطی را فراهم آورند که فیلم های دلخواه مردم ساخته شود تا ما بتوانیم شاهد استقبال مردم از سینماها و گیشه های پررونق باشیم. بنده معتقدم حتی در بحران کرونا هم اگر فیلمی بر اساس خواسته و سلیقه مردم تولید شود می تواند خیل انبوه مخاطبان را به سالن های سینما کشانده و باعث رونق این هنر-صنعت شود.

این تهیه کننده در پایان اظهارات خود افزود: من امیدوارم مسئولان بسترسازی لازم جهت بهبود اوضاع و استقبال مخاطبان از سینما را فراهم آورند تا بتوانیم شاهد رونق گرفتن سالن های سینما در سال ۱۴۰۰ باشیم.

مگر معضلات سینمای ایران یکی و دو تا است؟!

رویا شریف دیگر تهیه کننده سینما نیز در پاسخ به سوأل سینماپرس گفت: مگر معضلات سینمای ایران یکی و دو تا است که بتوانیم نام ببریم؟ متأسفانه سراپای سینمای ایران امروزه سرشار از معضلات مهمی است که برطرف شدن این معضلات نیاز به حضور مدیران دغدغه مند، متعهد و دلسوز دارد و تا زمانی که ما شاهد حضور چنین مدیرانی در سینمای کشور نباشیم نمی توان هیچ چشم انداز روشنی از آینده سینمای ایران متصور شد.

نه تولید می خواهیم، نه جشنواره، فقط بگذارید زنده بمانیم!

دانش اقباشاوی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی سینمای کشور اظهار داشت: آقایان! ما فقط می خواهیم زنده بمانیم!‌ مرحمت کنید و جلوی نفس کشیدن مان را نگیرید!

وی سپس با تأکید بر اینکه از مدیران سینمایی هیچ چیزی جز این نمی خواهیم!‌ ما دیگر جانی در بدن نداریم و نایی برای نفس کشیدن مان باقی نمانده!‌ ای کاش مدیران سینمایی به جای اینکه مرتب در مورد فرهنگ و تاریخ و افتخارات گذشته سینمای ایران حرف بزنند بیایند و در این بحران کرونا به فریاد هنرمندان درمانده برسند که زندگی شان با بحران های عجیب روبرو شده است.

اقباشاوی خاطرنشان کرد: امروزه سینماگران بیکار و درمانده حتی نمی توانند هزینه های درمان خود را از بیمه ناکارآمدی که صندوق اعتباری هنر برایشان در نظر گرفته بگیرند. سینماگران در سال ۹۹ کم غم و زجر نکشیدند. ما در سال ۹۹ همواره سوگوار بودیم و دیگر سزاوار نیست که بیش از این آزرده خاطر شویم. چرا شما هزینه درمان بیماران سرطانی و صعب العلاج را پرداخت نمی کنید؟ به والله این پول ها خوردن ندارد و روزی باید در قیامت پاسخگوی کارهای تان باشید!

این سینماگر تصریح کرد: ما تنها انتظاری که از آقایان مدیر و مسئول در سینما داریم این است که دیگر صحبتی از تولید فیلم و برگزاری جشنواره و افتخارات بین المللی سینمای ایران نکند. از ایشان می خواهیم به طور کل بی خیال سینما شوند و اول جازه بدهند سینماگران زنده بمانند. امروزه ما به شدت گرفتار و دردمند هستیم نیاز به حمایت و پشتوانه داریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.