سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹

به کارگردانی مهدی جعفری؛

کانون پرورش فکری با «یدو» به «جشنواره فجر» می‌آید

فیلم سینمایی «یدو»

سینماپرس: نسخه نهایی فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری، جدیدترین اثر بلندِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تحویلِ سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر شد.

به گزارش سینماپرس، مهدی جعفری در گفت‌وگو با اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون گفت: دوران کودکی و نوجوانی گنجینه‌ی نابی از مهم‌ترین و به یادماندنی‌ترین خاطرات هر کس به‌شمار می‌آید. ناگفته پیداست که در این مقطع کودکان و نوجوانان باید از آرامش و فراغ بال بیشتری برخوردار باشند و این دوران همواره با نوعی سرخوشی و سرزندگی برای‌شان همراه است اما گاهی جنگ‌ها شرایط دیگری را برای آن‌ها رقم می‌زند شرایطی که گاه به نتایج اندوهناک و اسف‌باری ختم می‌شود.
کارگردان فیلم «یدو» در ادامه اضافه کرد: جای بسی افتخار است که در کشور ما و در دوران ماندگار دفاع مقدس، مردم ایران تلاش کردند تا در عین مظلومیت و با تحمل سخت‌ترین فشارهای اقتصادی و سیاسی و در زیر سایه جنگ به زندگی بیندیشند و با مقاومت مثال‌زدنی خود به بسیاری از این صحنه‌های مصیبت‌بار، روح حماسی ببخشند.
جعفری افزود: از آنجا که خاطرات نوجوانی من در خوزستان با وقایع این دوران گره خورده است همیشه خود را موظف می‌دانستم که اگر کاری از دستم بر می‌آید برای ثبت این واقعیت‌ها و نمایش چهره‌ی نسل جوانی که در آن زمانه زیسته‌اند، انجام دهم. شاید به همین خاطر این بار فیلمی را در این خطه‌ی دوست داشتنی ساخته‌ام.
کارگردان فیلم سینمایی «۲۳ نفر» یادآور شد: بعد از آن‌که یکی از دوستان خوبم «ابراهیم ایرج‌زاد» خواندن داستان کوتاه «زخم شیر» را به من پیشنهاد داد به شدت شیفته آدم‌ها و فضایی شدم که «صمد طاهری» نویسنده این داستان خلق کرده بود. آشنایی من با خاطرات برخی از شهدای نوجوان شهر آبادان و نیز خاطرات خودم از روزهای ابتدایی جنگ در اهواز با آدم‌ها و فضای این داستان کوتاه ترکیب شد و حاصل همکاری من و همسرم مهین عباس‌زاده بعد از حدود یک‌سال کار، فیلم‌نامه فیلم «یدو» شد.
وی درباره‌ی مشکلات ساخت این فیلم خاطرنشان کرد: در شرایطی زندگی می‌کنیم که هر نوع کار عادی که قبلا در هر زمینه‌ای انجام می‌دادیم در دوران کرونا برای‌مان تبدیل به یک چالش و حرکت جدید شده است. ظاهرا ما هم در این دوران ناچاریم تا برخی از آموزه‌های قبلیِ حرفه خود را کنار بگذاریم و با نگاه و روند دیگری فیلم بسازیم.
جعفری گفت: پیش از هر چیز خدا را شاکرم که به ما این توفیق را داد که در سخت‌ترین شرایطی که در تمام طول عمر حرفه‌ای خود تجربه کرده بودم یعنی در گرما و رطوبت بالای تابستان آبادان و در دوران سخت کرونا توانستیم بدون هیچ حادثه یا اتفاق ناگواری فیلم سینمایی «یدو» را به سرانجام برسانیم.
کارگردان فیلم سینمایی «ایستگاه اتمسفر» در ادامه سخنانش تاکید کرد: بی‌تردید این فیلم در این سال سخت ساخته نمی‌شد اگر حمایت و پشتیبانی دو نهاد موثر در سینمای کودک و نوجوان ایران را با خود به همراه نداشت یعنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که فیلم «یدو» در آنجا تهیه شده است و بنیاد سینمایی فارابی که به سهم مساوی در ساخت آن مشارکت کرده است. بنابراین همین جا از همه مدیران و همراهان این دو مجموعه صمیمانه سپاس‌گزارم که در این دوران ملتهب از این فیلم حمایت کردند. و مهم‌تر از همه باید منت‌دار همکاران و عوامل نازنینم باشم که با صبر و سخت‌کوشی و با همدلی و رفاقت تمام بر موانع و شرایط دشوار تولید غلبه کردند تا هیچ چیز از عرق‌ریزان و نفس تنگی‌های پشت صحنه به جلوی دوربین منتقل نشود و نتیجه کارشان درخشان‌تر از کار در شرایط عادی به چشم بیاید. دم همه آن‌ها گرم و سپاس از همراهی مثال زدنی‌شان. امیدوارم که حاصل کار و زحمات همه گروه به دل تماشاگران فیلم بنشیند.
یادآوری می‌شود فیلم سینمایی «یدو» به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و با هنرنمایی ستاره پسیانی در نقشی متفاوت ساخته شده است.  
اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی، ریحانه آریامنش، عبدالحلیم تقلبی، حسین پوریده، رضا نوری، طاهره نیک‌آزاد، مسعود جلالی، معید رامی، مائده رامی، یاسین مسعودی، احمد مسافری و... دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.