یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳

سینماگران تأکید کردند:

بحران مدیریتی در حوزه سینما باعث شده تا هیچ راهکاری برای برون رفت سینما از کما در دوران کرونا اندیشه نشود

شایان فر-تهامی-ناجی-پوراحمد-دهقان نسب-زندگانی-الماسی-کیمیایی-فلاح پور-سالور-مزدآبادی-یشایایی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی کشور با انتقاد شدید از متولیان فرهنگی کشور به ویژه مدیران سینمایی تأکید کردند: بحران مدیریتی در حوزه سینما باعث شده تا هیچ راهکاری برای برون رفت سینما از کما در دوران کرونا اندیشه نشود؛ این دسته از سینماگران از تصمیم گیری های نابخردانه مدیران سینمایی ابراز تعجب نموده و متذکر شدند: با برگزاری جشنواره فجر نباید جان خبرنگاران و هنرمندان را به خطر بیندازیم؛ این هنرمندان افزودند: فرهنگ و هنر برای دولتمردان و مدیران سینمایی هیچ اولویتی ندارد و آن ها دوست دارند سینما دیگر نفس نکشد!

به گزارش سینماپرس طی یک سالی که از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور می گذرد و بسیاری از حرفه ها و مشاغل با بحران جدی روبرو شده اند، سینماگران نیز به دلیل کاهش تولیدات، تعطیلی سالن ها و... با مشکلات مضاعفی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. برخی سینماگران در این مدت یا مجبور به تغییر شغل شده اند و به کارهایی نظیر رانندگی در تاکسی های اینترنتی، دستفروشی و... روی آورده اند یا به فکر مهاجرت و جلای وطن هستند و یا اینکه غمگین و افسرده چشم انتظار اندک کمکی از سوی مدیران سینمایی اند!

اما متولیان فرهنگی و هنری کشور و به ویژه مسئولان سازمان سینمایی در این مدت هیچ گونه کمک شایان توجهی به اهالی سینما به خصوص صنوف ضعیف تر انجام نداده اند و تنها با وعده های شیرین و شعارهای فریبنده سعی داشتند کمی از آتش خشم سینماگران بکاهند!

کمک یک و نیم میلیون تومانی صندوق اعتباری هنر هم هیچ دردی از سینماگران که با هزینه های نجومی برای گذران زندگی روبرو هستند درمان نکرد؛ خانه سینما نیز در این بحران ناکارآمدی خود را بیش از پیش به اثبات رساند و هیچ اقدام موثری برای رفع بحران معیشتی از زندگی هنرمندان صورت نداد.

نکته قابل تأمل آنجا است که مدیران سینمایی که به بریز و بپاش بودجه های بیت المال عادت کرده اند به جای کمک به بهبود وضعیت معیشتی سینماگران در این یک سال اقدام به برگزاری برخی جشنواره ها کردند که موجی از انتقادات سینماگران را در پی داشت. سینماپرس در همین رابطه با ۱۲ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: محسن شایان فر، کوروش تهامی، رضا ناجی، کیومرث پوراحمد، حبیب دهقان نسب، امین زندگانی، جهانگیر الماسی، پولاد کیمیایی، اسماعیل فلاح پور، ساسان سالور، جواد مزدآبادی و هارون یشایی گفتگو کرد که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محسن شایان فر تهیه کننده سینما با انتقاد از متولیان فرهنگی کشور در خصوص ارائه راهکار برای برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا گفت: مدیران سینمایی به جای صرف بودجه های هنگفت برای جشنواره های بی خاصیت، سالن های سینما را به دستگاه های هواساز مجهز کنند؛ من واقعاً نمی دانم با کدامین درایت و تدبیر تمام دل مشغولی این روزهای مدیران سینمایی برگزاری جشنواره هایی شده که اغلب هیچ مخاطب و دستاوردی برای سینمای ایران ندارند و تنها بودجه های هنگفتی از بیت المال را هدر می دهند! بنده معتقدم حکام فرهنگی کشور مانند کوفیانی هستند که پشت حضرت مسلم (ع) را خالی کردند!؛ آن ها رفتار خوبی با هنر و هنرمندان ندارند و از زمان بحران کرونا به شدت پشت هنرمندان را خالی کرده اند و هیچ حمایت شایسته ای از آن ها ندارند.

کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از متولیان فرهنگی کشور در خصوص ارائه راهکار برای برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا گفت: بنده زمانی که شنیدم قرار است جشنواره فیلم فجر در بازه زمانی سال های پیشین برگزار شود بسیار متعجب شدم؛ ما این روزها شاهد آن هستیم که معتبرترین جشنواره های سینمایی جهان یک به یک تعطیل می شوند و این اتفاق به آن علت است که جان و سلامت انسان ها در دیگر کشورها برای مسئولان بسیار مهم است اما گویا این مسائل مورد توجه مسئولان ما نیست و به همین علت چنین تصمیم گیری هایی می کنند در هر صورت حتی اگر قرار باشد جشنواره به شکل کوچک تر هم برگزار شود ما نباید جان خبرنگاران و هنرمندان را به خطر بیندازیم و این ریسکی بسیار بزرگ و خطرناک خواهد بود. این جشنواره که همه ساله در ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود بسیار مهم است. اما به راحتی می توان فقط به شکلی نمادین و بدون حضور هیچ هنرمند، خبرنگار و... آن را برگزار نمود که سینما هم ادای دین خود را به سالگرد پیروزی انقلاب انجام داده باشد.

رضا ناجی بازیگر سینما با انتقاد از متولیان فرهنگی کشور در خصوص ارائه راهکار برای برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا گفت: سر پروژه های سینمایی افراد زیادی حضور دارند و بازیگران هم مجبور هستند بدون ماسک جلوی دوربین بروند و همین باعث می شود میزان ابتلا به کرونا در بین اهالی سینما بسیار زیاد شود. تا زمانی که کرونا از بین نرفته و واکسن آن وارد کشور نشده باشد بازگشایی سینماها و ادامه تولیدات فیلم ها به ضرر یکایک اهالی سینما است.

کیومرث پوراحمد کارگردان سینما با انتقاد از متولیان فرهنگی کشور در خصوص ارائه راهکار برای برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا گفت: متولیان فرهنگی می خواهند سر به تن ما نباشد! نمونه اش اینکه بنده در ۱۰ سال گذشته تنها ۳ فیلم ساختم این به آن معنا است که نهایتاً بنده فقط ۳ سال از ۱۰ سال اخیر عمرم را کار کرده ام و بقیه سال ها بیکار بوده ام! این ها همه به دلیل اهمیت هنرمندان برای متولیان و مسئولان است، این اتفاقات و بیکاری ما نشانگر احترام ویژه ای است که آن ها برای ما قائل هستند! برای بنده و امثال بنده که سال ها است بیکار و خانه نشین هستیم بود و نبود کرونا چندان تفاوتی ندارد. الآن نزدیک به یک سال از شیوع و گسترش ویروس کرونا می گذرد خیلی ها می گویند در این ایام سینماگران بیکار و خانه نشین و گرفتار شده اند در صورتی که این بیکاری و خانه نشینی تنها مربوط به این یک سال نیست و ما چند سالی است که در بیکاری به سر می بریم.

حبیب دهقان نسب بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: کمک مالی مستقیم به صنوف ضعیف سینمایی که هیچ گاه دیده نمی شوند و همیشه در پشت صحنه حضور دارند یکی از راهکارهای عاجلی است که می تواند در این دوران کرونا توسط مسئولان سینمایی اندیشه شود و زندگی بخش اعظمی از سینماگران را بهبود بخشد؛ دولت اگر بودجه جداگانه ای برای این کار ندارد باید بودجه برگزاری جشنواره فجر را به معیشت اقشار ضعیف سینما اختصاص دهد و برگزاری جشنواره در این ایام کار بسیار بی معنایی است. متأسفانه تصمیم گیری هایی که مسئولان طی این مدت انجام داده اند همگی پر از عجایب بوده است! یکی از مهمترین این عجایب تصمیم برای برگزاری جشنواره فیلم فجر است. اولاً که وقتی سینما طی یک سال گذشته همواره در تعطیلی بوده، سینماگران بزرگ مبادرت به تولید فیلم نکرده اند و امکان شعله ورتر شدن ویروس کرونا وجود دارد برگزاری جشنواره چه معنایی جز هدر دادن بودجه بیت المال می تواند داشته باشد؟

امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از متولیان فرهنگی کشور در خصوص ارائه راهکار برای برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا گفت: مشکلات در کشور ما این روزها آنقدر زیاد است که فقط نمی توانیم به مشکل اهالی سینما اشاره کنیم؛ متأسفانه وضعیت اغلب حرفه ها و مشاغل به هم ریخته و مسئولان هم تدبیری برای رفع هیچ یک از این مشکلات ندارند از این رو بنده معتقدم تا زمانی که دچار معضل و بحران در بخش مدیریت هستیم هیچ اتفاق خوبی در هیچ یک از حوزه ها رخ نخواهد داد! متأسفانه در شرایط عادی هم وضعیت سینما و تئاتر و به طور کل فرهنگ و هنر بسیار وخیم بود وای به حال الآن که کرونا هم آمده و حال و روز همه را بدتر از بد کرده است! در این شرایط اگر حال سینما خوب بود باید تعجب می کردیم متأسفانه سینمای ایران سال ها است که به کما رفته و حال و روز خوبی ندارد.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما نیز در این باره تصریح کرد: مدیران سینمایی با عملکردشان طی سال های اخیر ثابت کرده اند که دلسوز فرهنگ، هنر و سینما نیستند، نه تنها دلسوز نیستند که حتی با رفتار و کردار و منش شان باعث می شوند تا هنرمندان متعهد و وفاداری که عاشق ایران اسلامی هستند خود را عقب بکشند تا جا برای نااهلان در عرصه فرهنگ و هنر بیش از پیش باز شود و فرهنگ غنی این سرزمین کهن بیشتر به یغما و تاراج برود. این ایام کرونایی خیلی چیزها را از مدیران به ما ثابت کرد؛ به ما ثابت شد که هرگز نمی توانیم به حرف ها و حضور این افراد اطمینان کنیم، به ما ثابت شد که بی پناه هستیم و کسی به فکر ما نیست و فریادرسی نداریم. مدیران سینمایی و برخی سینماگران تنها پول را می بینند و پول را می شناسند و به عمد سینمای ایران را به سمت سینمای تهوع آور جنسی سوق می دهند. این یک فاجعه بزرگ است که سینمای ایران با آن درگیر شده و هزاران بار بهتر که اصولاً چنین سینمای شنیعی وجود نداشته باشد.

پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما با انتقاد از متولیان فرهنگی کشور در خصوص ارائه راهکار برای برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا گفت: مدیران بودجه های پراکنده ای که خرج برگزاری جشنواره ها می کنند را به معیشت سینماگران اختصاص دهند؛ با این تورم و گرانی سرسام آوری که این روزها شاهدش هستیم و با توجه به بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از هنرمندان روا نیست که چنین بودجه های هنگفتی برای انجام امور غیر ضروری نظیر برگزاری جشنواره ها مصرف شود. خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران در این مدت هیچ کاری برای اهالی سینما انجام نداد و آن ها را به حال خود رها کرد؛ البته خانه سینما جز برگزاری ختم و مراسم تشییع جنازه و صدور کارت عضویت چه کاری برای سینماگران کرده است؟ متأسفانه آن ها هم جایی که باید باشند و کار کنند نیستند!

اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: مهمترین مسأله ای که مدیران فرهنگی و سینمایی باید در این روزهای بحرانی انجام دهند اختصاص بیمه بیکاری به هنرمندان و سینماگران است، وزارت ارشاد تدبیری عاجل برای بیمه بیکاری داشته باشد و مسئولان بیش از این نباید در این رابطه شعار بدهند! متأسفانه مبحث بیمه بیکاری علیرغم همه وعده های مدیران و مسئولان سال های سال است روی زمین مانده و هیچ گاه جنبه عملی به خود نگرفته و همچنان در این روزهای کرونایی باز هم تنها در برخی جلسات و شوراها مطرح می شود و مدیران از کنارش عبور می کنند. این در حالی است که اگر بیمه بیکاری سینماگران و هنرمندان وجود داشت در این ایام بحرانی دیگر غم نان کسی را آزار نمی داد.

ساسان سالور تهیه کننده سینما با انتقاد از متولیان فرهنگی کشور در خصوص ارائه راهکار برای برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا گفت: فرهنگ و هنر برای دولتمردان و مدیران سینمایی هیچ اولویتی ندارد و آن ها دوست دارند سینما دیگر نفس نکشد! مدیران سینمایی با رفتارشان ثابت کرده اند که از این هرج و مرجی که سینما را فرا گرفته راضی هستند و به همین علت است که هیچ اقدامی برای برون رفت سینما از این بحران کنونی برنمی دارند و دست در دست مافیایی گذاشته اند که اصلاً تمایل ندارد به سینما کمک شود. اگر مدیری متعهد، کاربلد و دغدغه مند در رأس امور فرهنگی و هنری وجود داشت ما شاهد این بلاتکلیفی و هرج و مرج در تمامی ارکان فرهنگی و هنری نبودیم. اما از آنجا که اصولاً فرهنگ و هنر برای دولتمردان و مدیران بالادستی و میانی خالی از اهمیت است هیچ اتفاق مثبتی در راستای کمک به وضعیت بد عرصه های فرهنگی و هنری رخ نداد.

جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون نیز با ارائه راهکاری اظهار داشت: حالا که مدیران سینمایی هیچ اهتمامی برای رفع مشکلات سینماگران ندارند ای کاش تلویزیون با آغاز دوباره تولید تله فیلم ها به داد ما برسد؛ همه ما می دانیم که با توجه به استمرار بیماری کرونا و بیکاری گسترده و خانه نشینی سینماگران ما باید با برنامه ریزی اورژانسی و فوری به داد هنرمندان برسیم و الآن زمان وعده دادن و ارائه برنامه های بلند مدت نیست! یکی از مهمترین مزیت های تله فیلم سازی این است که تعداد افرادی که برای تولید یک تله فیلم به کار گرفته می شوند بسیار کمتر از یک کار سینمایی است و از این رو میزان ابتلا به کرونا در بین کسانی که مشغول تولید پروژه هستند پایین می آید، دوماً مردمی که این روزها در قرنطینه هستند می توانند در منازل خود این آثار جدید را تماشا کنند و سوماً بخش گسترده ای از هنرمندان بیکار و خانه نشین مجدداً سر کار خواهند رفت.

هارون یشایایی تهیه کننده پیشکسوت سینما در خصوص ارائه راهکار برای برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا گفت: سینما این روزها در حال مرگ است و من با دیدن این شرایط فقط غصه می خورم و متأسفانه هیچ تدبیر و راهکاری هم از سوی مسئولان امر برای بهبود شرایط سینما اندیشه نمی شود و ما فقط نظاره گر آن هستیم که همه دستاوردهای سینما به دلیل شیوع یک ویروس منحوس در حال بر باد رفتن است. برای بنده حفظ جان مردم در اولویت ویژه ای قرار دارد و از این رو چندان با بازگشایی سالن های سینما موافق نیستم و معتقدم نباید با جان مردم بازی شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.