سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸

عضو سابق شورای شهر تهران:

دستگاه‌های متولی فرهنگ در کشور ما در حق دفاع مقدس کوتاهی کرده‌اند

دفاع مقدس

سینماپرس: عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به کوتاهی جامعه هنری و سینمای ایران در انعکاس حماسه مردم اصفهان در روز بیست و پنجم آبان سال ۱۳۶۱ بر انتقال فرهنگ شهدا به نسل جوان تأکید کرد.

به گزارش سینماپرس، یک سال دیگر از حماسه بزرگ مردم اصفهان در بیست و پنجم آبان ماه سال ۱۳۶۱ گذشت. روزی که  شهر تاریخی و  شهیدپرور اصفهان میعادگاه عاشقان شهادت و حماسه شد و اکنون پس از سی و هفت سال هنوز پژواک  حضور این شهیدان به‌خون‌خفته از جای جای این شهر به گوش می‌رسد.

 در همین ارتباط، مرتضی طلایی، از رزمندگان استان اصفهان در دوران دفاع مقدس که برای عموم مردم با عنوان سردار طلایی در جایگاه رئیس پلیس تهران در اوایل دهه هشتاد و عضویت در شورای شهر پایتخت شناخته می‌شود در گفتگویی از این حماسه بزرگ گفت.

طلایی در این باره گفت: این روزها سالگرد حماسه مردم اصفهان در تشییع پیکر پاک ۳۷۰ شهید را پشت سر گذاشتیم.  این رویداد مهم در بیست و پنجم آبان ماه سال ۱۳۶۱ رخ داد و در تقویم دفاع مقدس ما به‌عنوان روز ایثار و حماسه اصفهان شناخته می‌شود. در این روز مردم اصفهان ۳۷۰ شهید عملیات محرم را یک‌جا تشییع کردند و حضرت امام(ره) هم در پی این اتفاق یک پیام تاریخی صادر فرمودند.

صحنه‌های تکرارنشدنی از حماسه دفاع مقدس

وی افزود: واقعاًً ‌این روز، یک روز تاریخی در کشور ما بود  و یک بحث مفصلی را درباره نقش مردم در دفاع مقدس می‌طلبد. بنده به‌عنوان مسئول معراج‌ شهدای اصفهان شاهد بودم که خانواده‌های این شهدا چگونه با پیکر عزیزانشان مواجه می‌شدند. چه در زمان شناسایی و چه در زمان تطهیر و تشییع و تدفین نوع رفتار و گفتار مادران و پدران و همسران و فرزندان شهدا را می‌دیدیم که همگی از صحنه‌های تکرارنشدنی دفاع مقدس ما  بود.

نایب رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: ما پیکر پاک این شهدا را در مسجد شهید رجایی اصفهان آماده کرده  و بعد در بین حسینیه‌ها، مساجد و هیئت‌ها توزیع می‌کردیم. به این ترتیب محلات مختلف اصفهان میزبان شهدا بودند. شب را با مراسم دعای کمیل، دعای توسل و عزاداری سپری می‌کردند و فردا صبح مردم از هرکدام از این اماکن پیکر شهید را به سمت میدان حضرت امام(ره) تشییع کردند.

 طلایی افزود: مردم و فعالان هیئت‌ها، طول مسیر را آذین‌بندی کرده و  فضای عزاداری را فراهم می‌کردند. پیکر شهدا به صورت گذر به گذر و محله به محله روی دوش مردم به میدان امام(ره) اصفهان می آمد و پس از برگزاری مراسم مفصل برای خاک‌سپاری به سمت گلستان شهدای اصفهان تشییع می‌شد.

 وی با ابراز تأسف از این که حماسه بزرگ مردم اصفهان در این روز هنوز انعکاس مناسبی در آثار نمایشی و سینمایی کشور نداشته است اظهار کرد: پس از جنگ جهانی دوم، هم سینمای هالیوود و هم کشورهای اروپایی  در به تصویر کشیدن رویدادهای این جنگ متمرکز شدند. حتی سینمای آلمان بهره اقتصادی بالایی از این گونه تولید سینمایی داشت.

متولیان فرهنگی در حق دفاع مقدس کوتاهی کردند

طلایی گفت: متأسفانه دستگاه‌های متولی فرهنگ در کشور ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کل جامعه هنری ما در حق دفاع مقدس کوتاهی کرده‌اند؛ ما می‌توانیم از صحنه‌های گوناگون دفاع مقدس یا مراسم‌ اعزام رزمندگان یا تشییع شهدا فیلم‌های جذاب و واقع‌گرا و نه فیلم‌های سخیف و بی‌ارزش داشته باشیم تا از این مسیر فرهنگ دفاع مقدس و فداکاری و ایثار را به جوانان امروز منتقل کنیم.

چرا عملیات کربلای ۵ مهم است؟

این فرمانده سابق نیروی انتظامی با اشاره به فیلم تازه منتشر شده‌ای در فضای مجازی از شهدای عملیات کربلای ۵ نیز گفت: هنوز ناگفته‌های فراوانی از دوران دفاع مقدس و از جمله عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ وجود دارد. این دو رویداد، عملیات‌های به هم پیوسته‌ای بودند. بنده خودم سعادت داشتم آن زمان در منطقه بودم. ما در پنجم دی‌ماه سال ۱۳۶۵ عملیات کربلای ۴ را انجام دادیم؛ آن عملیات به نتیجه نرسید و تعداد زیادی از رزمندگان ما در جزایر و مناطق مختلف منطقه عملیاتی به شهادت رسیدند و سازمان رزم ما دچار آسیب جدی شد.

 وی ادامه داد: قصد واکاوی دلایل به نتیجه رسیدن عملیات کربلای ۴ را ندارم، اما در مجموع باید بگویم  ما در فرهنگ دفاع مقدس بر این باور بودیم و هستیم که  این مقطع از تاریخ کشورمان تکرار واقعه کربلا بود. به این معنا که یک طرف، جبهه حق با نیرویی به ظاهر اندک بود و در طرف دیگر جبهه ناحق شامل تمام نظام سلطه  و مبتنی بر زر و زور و تزویر قرار داشت. اتحادی از کشورهای غربی و کشورهای مرتجع منطقه که آنچه را که در زرادخانه‌های تسلیحاتی بلوک غرب و شرق و اروپا برای جنگ جهانی سوم تدارک دیده بودند، به صحنه آوردند. اما در نهایت این جبهه حق بود که پیروز شد.

طلایی افزود: ما نه به خاطر اشغال یک کشور دیگر که  برای عمل به تکلیف و رضای خدا و دفاع از کشور می‌جنگیدیم. جنگ عقیده در برابر کفر و ظلم و شرک و الحاد بود. به نظر من، هر زمانی که از این باور غفلت کرده و  احساس کردیم که این اراده و توان ماست که جنگ را اداره می‌کند، به اراده الهی تنبیه شدیم.

نایب رئیس سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: ما در عملیات کربلای ۴ یک مقدار از این باور غفلت کردیم و با وجود همه تمهیداتی که پیش‌بینی کرده بودیم به هدف نرسیدیم، اما نکته مهم اینجاست که وقتی دلمان شکست و به وعده‌ها و سنت الهی بازگشتیم و دست به دامان حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) شدیم، در یک فاصله ۱۰روزه خدای متعال به ما چنان نیرویی داد که توانستیم خودمان را برای عملیات کربلای ۵ آماده کنیم.

 عملیاتی که معجزه دفاع مقدس شد

 وی گفت: در باور دشمنان ما نمی‌گنجید که بتوانیم در عملیات کربلای ۵  به این زودی توان خود را بازسازی کنیم. اما گویی که خدای متعال چشمان آنها را کور کرد و اعزام نیرو و تجهیزات ما را ندیدند درحالی که بالاخره یک اشراف اطلاعاتی داشتند. اما ملت و رزمندگان ما با هدایت حضرت امام(ره) به صحنه آمدند و رهبر معظم انقلاب هم که در آن دوران رییس جمهور بودند نقش‌آفرینی کردند تا عملیات کربلای ۵ در اوج ناباوری دل‌شکستگی انجام شده و به نوعی تبدیل به معجزه دفاع مقدس شد.  

رئیس پلیس سابق تهران افزود: عملیات کربلای ۵ نشان داد این تسلیحات و تعداد نفرات نیست که باعث پیروزی می‌شود. این‌ها صرفاً ابزار است. از نگاه من به عنوان رزمنده ساده در آن زمان، عامل اصلی موفقیت در عملیات کربلای ۵  تبلور اراده خداوند در توان رزمندگان ما بود. اراده‌ای که باعث شد در میدان رزم آنچه را که در هیچ جنگی در دنیا سابقه نداشت رقم بزنند.

 طلایی افزود: عملیات کربلای ۵ سرنوشت جنگ را تغییر داد، همان‌گونه که در عملیات «الی بیت‌المقدس» و فتح خرمشهر توانستیم سرنوشت جنگ را در آن مقطع تغییر دهیم و دنیا در برابر ما تسلیم شد، نتیجه عملیات کربلای ۵ هم این بود که دنیا متوجه توانایی، اراده و پشتوانه مادی و معنوی ملت شد و به نوعی تسلیم اینها شد.

وی  گفت: عملیات کربلای ۵ در همان منطقه‌ای صورت گرفت که عملیات کربلای ۴ انجام شده بود یعنی شلمچه و جنوب عراق؛ با پیروزی در این عملیات ما می‌توانستیم به بصره اشراف پیدا کنیم و شیعیان بصره و نیروهای حزب‌الله و مجاهدان عراقی می‌توانستند پشتوانه خوبی برای ما باشند. این شهر برای عراق مثل فاو در عملیات والفجر ۸ یک نقطه استراتژیک بود. صدام می‌دانست که ما در بین مردم  بصره پایگاه خوبی داریم. از طرف دیگر اگر ما بصره را می‌گرفتیم به جاده‌های داخل خاک عراق مسلط می‌شدیم. در واقع اهمیت بصره برای ما مثل خرمشهر برای عراق بود.

 حضور فرماندهان در کنار رزمندگان

سردار طلایی با اشاره به این که در این عملیات هم مانند سایر عملیات جنگ تحمیلی فرماندهان دوشادوش رزمندگان حضور داشتند افزود: معمولاً در جنگ‌ها فرماندهان در قرارگاه‌ها و با فاصله زیاد از نیروها فرماندهی می‌کنند. اما در  قرارگاه عملیاتی فرماندهان ما جلوتر از بچه‌های پیاده‌نظام در منطقه عملیاتی بود و آنها خودشان پیشاپیش حرکت می‌کردند. این یکی از نکات و دلایل مهم موفقیت ما در جنگ بود که فرمانده و رزمنده بسیجی در کنار هم، با هم بودند، سر یک سفره بودند. متأسفانه مثل امروز نبود که فاصله بین مسؤولان و مردم به وجود آمده است.

وی گفت: اصلاً حرف ما با مسؤولان اداره‌کننده کشور همین است که شما بعد از دوران دفاع مقدس چه کردید؟ چرا از فرهنگ دفاع مقدس برای اداره کشور استفاده نکردید؟  چرا در مقابل این حجم سنگین دانش و تجربه‌ای که در دفاع مقدس به دست آوردیم، نگاه شما این بود که سدسازی و پل‌سازی را از بیگانگان بگیرید؟ در حالی که کارهایی مثل ساخت پهپاد و موشک از سال‌های دفاع مقدس شروع شده بود.

 طلایی با اشاره به شهادت شهید حسین خرازی فرمانده لشگر امام حسین(ع) اصفهان در عملیات کربلای۵ افزود: شهید خرازی یکی از نمادهای اخلاص در بین رزمندگان بود. کسی بود که واقعاً از دنیا و تعلقات آن به معنای واقعی بریده بود و یک استاد اخلاق و مجاهدت و فداکاری برای بچه‌های رزمنده بود.

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.