شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۴

حاجی غلامی: برگزاری فیزیکی جشنواره کودک کاری نادرست بود/ یکی از اثرات این رویداد آن است که فیلمسازان دغدغه مند این حوزه را از تولید آثار کودک نادم می کند!

محمدرضا حاجی غلامی

سینماپرس: محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان گفت: برگزاری فیزیکی جشنواره کودک کاری نادرست بود؛ پرسش من این است که چرا این جشنواره را در این روزهای بحرانی کرونا به صورت مجازی برگزار نکردند؟ اصلاً مگر برگزاری این رویداد سینمایی واجب بود؟ مگر ما سینمای کودکی هم برایمان باقی مانده که اصولاً برای برگزاری جشنواره اش بودجه های هنگفت صرف می کنیم و آن را در بوق و کرنا می کنیم؟

کارگردان فیلم سینمایی تحسین شده «لکنت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اصولاً سال ها است که ما عنوان می کنیم با توجه به تولیدات اندک این حوزه باید جشنواره کودک به صورت ۲ سالانه و یا حتی در بازه زمانی طولانی تری برگزار شود تا هم بودجه های هنگفتی از بیت المال برای برگزاری اش اتلاف نشود و هم رقابتی درست و اصولی در این رویداد جریان پیدا کند.

این فیلمساز سپس با بیان اینکه جشنواره فیلم کودک و نوجوان هیچ اثرگذاری مثبت و روشنی برای رشد و ارتقای این گونه مهم سینمایی ندارد اظهار داشت: یکی از اثرات مهم این رویداد آن است که فیلمسازان دغدغه مند این حوزه را از تولید آثار کودک نادم می کند! همین جشنواره کودک بود که باعث شد تا بنده نوعی دیگر سراغ کار کودک نروم و فیلم کودک نسازم. نوع برخورد دست اندرکاران این جشنواره بود که ما را از سینمای کودک بری کرد و باعث توبه ما شد که دیگر هرگز در این گونه سینمایی دست به تولید فیلم نزنیم.

حاجی غلامی سپس با انتقاد از مدیران بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: چون آخر عمر دولت است بنیاد سینمایی فارابی صرفاً برای اینکه سرمایه ای را که در اختیار دارد خرج کند دست به برگزاری این جشنواره زده آن هم برگزاری یک جشنواره فیزیکی که به شدت در این ایام کرونایی محکوم است!

وی متذکر شد: در اینکه سینمای کودک و نوجوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین گونه های سینمایی در سراسر دنیا است هیچ شکی نیست! اینکه ما نیاز به جشنواره کودک و نوجوان هم داریم مسأله ای قابل قبول است اما این رویداد سینمایی نیاز به تحول اساسی دارد. همانطور که وضعیت حوزه اقتصاد نیازمند تحول جدی است در حوزه فرهنگی و سینمایی بالاخص در حوزه مهم سینمای کودک نیز ما نیازمند تحولات جدی و اساسی هستیم.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: بار دیگر تأکید می کنم هیچ دلیلی برای برگزاری این جشنواره با این تعداد فیلم اندک وجود نداشت. اصلاً واجب نبود که این جشنواره برگزار شود. من نمی دانم چرا سایر دستگاه ها و مسئولان به ویژه ستاد ملی مبارزه با کرونا مانع برگزاری این جشنواره نشدند که هر لحظه احتمال و امکان خطر و شیوع گسترده تر ویروس منحوس کرونا را به ویژه در دو شهر تهران و اصفهان که جشنواره به صورت فیزیکی برگزار می شود فراهم می سازد؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.