دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۱

نیاز: جشنواره فیلم کودک سال ها است هیچ هدف و سیاستی را دنبال نمی کند و تنها بودجه های هنگفتی برای برگزاری اش هدر می شود

امید نیاز

سینماپرس: امید نیاز کارگردان فیلم های کودک و نوجوان همزمان با برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان گفت: جشنواره فیلم کودک سال ها است هیچ هدف و سیاستی را دنبال نمی کند و تنها بودجه های هنگفتی برای برگزاری اش هدر می شود و از این رو بنده همواره با برگزاری این جشنواره دچار زاویه بوده ام و برایم روشن نیست که چرا چنین رویداد بی بازده ای برگزار می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «همسر دات کام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم کودک سال های متمادی است که از بیماری رنج می برد. متأسفانه هیچ سیاست گذاری دقیق و مشخصی در پشت برگزاری این رویداد سینمایی نیست؛ هیچ ثبات مدیریتی و هدف درستی برای جشنواره وجود ندارد و این جشنواره نتوانسته موجبات رشد و اعتلای سینمای کودک و نوجوان را فراهم کند.

وی سپس با بیان اینکه معضل اصلی سینمای کودک و نوجوان مسأله اکران است اظهار داشت: وقتی در طول سال فیلم های کودک و نوجوان درست اکران نمی شوند برگزاری این جشنواره چه ثمر و عایدی برای این گونه مهم سینمایی به همراه دارد؟

نیاز تصریح کرد: طی تمامی این سال ها هزینه های هنگفتی از بودجه بیت المال برای حضور مهمانان خارجی در این رویداد سینمایی صورت گرفته که هیچ دستاورد مطلوبی برای سینمای کودک به همراه نداشته است. همواره ما شاهد یک مهمانی بزرگ با خرج اصفهانی ها و حضور تهرانی ها بوده ایم که هیچ هدفی در ورای این مهمانی وجود نداشته و تنها بودجه های کلانی برای برگزاری اش هدر شده است.

این سینماگر با طرح این پرسش که خروجی و هدف این جشنواره چیست؟ متذکر شد: در خصوص برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان باید این ضرب المثل را عنوان کنم که گل بود به سبزه نیز آراسته شد! وقتی جشنواره حال و هوای استاندارد داشت چه دستاوردی داشت که حالا می خواهد در این روزهای کرونایی داشته باشد؟

کارگردان فیلم سینمایی «ب-۱۲» تصریح کرد: در هر صورت بنده با برگزاری این جشنواره مخالفم و به هیچ عنوان نسبت به آن خوش بین نیستم! بنده معتقدم به جای اینکه برای برگزاری جشنواره هزینه کنیم باید برای تولید چند فیلم ارزشمند کودک و نوجوان سرمایه گذاری کنیم که در دوران پساکرونا بتوانیم آن ها را به نمایش درآورده و موجبات رشد سینمای کودک را فراهم آوریم.

نیاز متذکر شد: آقایان سیاست گذار و مدیر و مسئول باید بدانند جشنواره فیلم کودک محلی برای دیده شدن فیلم ها نیست که به دلیل تولید شدن چند فیلم حتماً خود را ملزم به برگزاری جشنواره می دانند! سینمای کودک سرمایه و اکران می خواهد و مدیران باید برای رشد سینمای کودک و نوجوان به این دو مقوله بسیار مهم توجه ویژه داشته باشند.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: متأسفانه در این جشنواره هزینه هایی می شود که عیناً خرج اتینا است! من هم شهرم اصفهان است هم خودم در جشنواره حاضر بوده ام و می دانم این جشنواره هیچ دستاورد و خاصیتی ندارد.

وی در پایان این گفتگو افزود: برخی فیلمسازان با خون دل فیلم هایی ساختند که نمی دانیم کیفیت شان خوب است یا نه و حالا شدند آب برای آسیاب مسئولان که با بودجه های هنگفت به بهانه تولید این سینماگران جشنواره برگزار کنند. اما من مصرانه و با منطق و نه از روی حب و بغض با این جشنواره مشکل دارم و معتقدم این جشنواره هیچ دستاورد مثبتی برای سینمای کودک به همراه نداشته و نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.