سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱

دبیر اجرایی رویداد خبر داد؛

«سوگ در خانه» بین‌المللی می‌شود

رویداد فیلم کوتاه سوگ در خانه

سینماپرس: محمد رهبر دبیر اجرایی اولین سوگواره «سوگ در خانه» ضمن تشریح میزان استقبال از فراخوان این رویداد از ابراز تمایل عراقی‌ها برای ارائه اثر و تلاش برای بین‌المللی شدن آن از سال آینده خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد رهبر دبیر اجرایی اولین دوره رویداد «سوگ در خانه» که دهه اول محرم امسال و با مدیریت مجید مجیدی برای ثبت مردمی تجربه برگزاری مجالس خانگی سوگواری در ایام کرونایی فراخوان خود را منتشر کرد، درباره آثار رسیده به این رویداد به مهر گفت: آخرین مهلت ارائه اثر به این سوگ واره ۳۱ شهریورماه بود، ولی چندی پیش به دلیل استقبال و تماس برخی از افراد برای افزایش زمان، سوگواره را تا ۱۷ مهرماه تمدید کردیم. از همین رو در مجموع حدود ۱۷۰ اثر و مشخصاً برای بخش مسابقه تندیس، ۷ اثر به دست ما رسیده است.

وی افزود: البته ما پیغام‌هایی از طرف برخی دوستان داشته‌ایم که در حال فیلمسازی هستند و خواهان تمدید مهلت ارسال آثار شده‌اند، ولی وقتی با آقای مجیدی مدیر این رویداد برای این منظور صحبت کردیم ایشان معتقد بودند که نمی‌شود ۲ بار مهلت ارائه آثار را تمدید کرد. ضمن اینکه در نظر داریم اختتامیه را ۱۲ آبان برابر با شب ولادت حضرت رسول (ص)، برگزار کنیم و باید زمان برای بررسی آثار توسط هیأت داوران وجود داشته باشد، فکر نمی‌کنم امکان تمدید مجدد وجود داشته باشد.

«سوگ در خانه» بین‌المللی می‌شود

رهبر با اشاره به ترکیب آثار رسیده گفت: با توجه به اینکه امسال این سوگواره را به صورت غافلگیرکننده‌ای برگزار کردیم و اولین دوره‌اش بود، به نظر تعداد آثار رسیده برای سال اول مناسب بود اما در سال‌های بعد فکر می‌کنم بعد از ماه صفر برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم زودتر اطلاع رسانی داشته باشیم تا اعلام فراخوان سه چهار ماه پیش از فرا رسیدن ماه محرم سال بعد منتشر شده باشد و سال بعد این سوگواره را قوی‌تر و بهتر برگزار کنیم.

وی افزود: ما تصمیم داریم این سوگواره به صورت مستمر و بین‌المللی برگزار شود. یک اتفاق خوب دیگر که رخ داد این بود که چند روز پیش از شبکه کربلای عراق مصاحبه کردند و گفتند دوست دارند در این سوگواره شرکت کنند و پخش زنده این مراسم را در شبکه خود داشته باشند. چون با وجود بسته بودن مرزها راهپیمایی اربعین امسال برای خود عراقی‌ها برگزار می‌شود. آنها معتقد بودند که می‌توانند سوژه‌هایی داشته باشند و فیلم‌هایی در این زمینه بسازند. از همین رو ما با آقای مجیدی صحبت کردیم که قرار بر این شد امسال عراقی‌ها هم در این سوگواره شرکت کنند از همین رو فکر می‌کنم سال آینده می‌توانیم سوگواره را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

رهبر بیان کرد: با توجه به اینکه نمی‌دانیم وضعیت کرونا در کشور به چه صورت خواهد بود، هنوز تصمیم‌گیری قطعی برای چگونگی برگزاری اختتامیه نداریم که به صورت فیزیکی خواهد بود یا مجازی. فکر می‌کنم باید صبر کنیم تا ببینیم اوضاع چگونه می‌شود. البته با شبکه کربلا صحبت کرده‌ایم که برای پوشش برنامه بیایند و استقبال هم کرده‌اند ولی به طور کلی باید صبر کنیم.

۴۰ درصد آثار ارسالی، حرفه‌ای است

دبیر اجرایی رویداد «سوگ در خانه» درباره کیفیت آثار توضیح داد: برخی از آثار به صورت مردمی بود و حرفه‌ای نبود ولی فکر می‌کنم ۴۰ درصد از آثار به صورت حرفه‌ای و با ابزار حرفه‌ای ساخته شده است، به نظر می‌رسد کارهای خوبی از آب درآمده‌اند و می‌شود ۱۰ فیلم اصلی را از میان آنها استخراج کرد.

رهبر تأکید کرد: آقای مجیدی هم چند فیلم را جسته و گریخته و به صورت گذرا دیده و از آن‌ها بدش نیامده است. با توجه به اینکه ما خواسته بودیم صاحبان آثار از المان‌های روضه خانگی استفاده کنند، از دایره خانواده خارج نشوند و برای ساخت فیلم به فضاهای عمومی نروند، تمام فیلم‌هایی که آمده‌اند در خانه و حیاط خانه ساخته شده و اتفاقاتی را که باعث شده مراسم عزاداری به دلیل کرونا برگزار نشود را به تصویر کشیده‌اند.

وی در پایان مطرح کرد: تا این لحظه از هنرمندان برجسته کسی به این سوگواره اثری را ارسال نکرده است ولی طبق اطلاعمان از انجمن سینمای جوانان ایران و حوزه هنری، برخی از دوستان سینماگر در حال ساخت فیلم برای این رویداد هستند. اینکه کدام فیلمسازان پای کار هستند، هنوز برای ما مسجل نشده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.