دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱

به کارگردانی محمد احسانی؛

فیلمبرداری «وقتی که دارکوب ها می روند» به پایان رسید

مستند وقتی که دارکوب ها می روند

سینماپرس: فیلمبرداری مستند «وقتی که دارکوب ها می روند» به کارگردانی محمد احسانی به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس، محمد احسانی این روزها مشغول ساخت مستندی با عنوان «وقتی که دارکوب‌ها می‌روند» است که به بیان دغدغه‌های محیط زیستی در منطقه کبودرآهنگ می‌پردازد. این مستند که به تازگی فیلمبرداری آن به پایان رسیده، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

محمد احسانی درباره موضوع این مستند گفت: در این فیلم از زبان شخصیت اصلی که پیرمردی ۷۰ ساله و سرحال است، به بیان مشکلات محیط زیستی‌ای که در منطقه کبودرآهنگ ایجاد شده می‌پردازیم. این پیرمرد و خانواده‌اش به دلیل مشکلات ایجاد شده درگیر مهاجرت اقلیمی شده‌اند، چرا که مهم‌ترین شغل در روستای کردآباد محل زندگی آن‌ها کشاورزی است و به دلیل بی‌آبی امکان زراعت در این منطقه وجود ندارد.

وی بیان کرد: در نزدیک زمین کشاورزی این مرد فروچاله‌ای بزرگ به عمق ۶۰ متر ایجاد شده است که دلیل به وجود آمدن این فروگودال یا فروچاله‌ها، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و چاه‌های غیرمجاز است. پیرمرد مستند «وقتی که دارکوب‌ها می‌روند» در تلاش است به مردم درباره‌ ایجاد فروچاله‌های بزرگتر هشدار دهد.

این مستندساز با اشاره به تغییر معیشت مردم روستای کردآباد به دلیل کم‌آبی تاکید کرد: خوشبختانه شخصیت فیلم ما با اجرای ایده راه‌اندازی تولیدی لباس و قبول سفارش از تهران موفق شده از مهاجرت بی‌رویه اهالی روستا بکاهد.

وی پیرامون شیوه‌ آشنایی‌اش با شخصیت اصلی فیلم گفت: طی سفرهای تحقیقاتی که در یک سال گذشته داشتم و با توجه به این که فرونشست منطقه کبودرآهنگ یکی از مهم‌ترین مسائل محیط زیستی اخیر محسوب می‌شود، توانستم با خانواده‌ای آشنا شوم که سوژه اصلی فیلم من شدند.

مستند «وقتی که دارکوب‌ها می‌روند» درحال حاضر روی میز تدوین بابک حیدری رفته است.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: محمد احسانی، فیلمبردار: مهدی آزادی، صدابردار: علیرضا نوین‌نژاد، مدیر تولید: مجید فردی انور، عکاس: میترا جوکار، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

«دود»، «کارون»، «روزگاری هامون» و «بانوی ارومیا» از فیلم های محمد احسانی هستند که در جشنواره‌ «سینماحقیقت» و گروه اکران «هنر و تجربه» روی پرده رفته و موفق به دریافت جوایز بین‌المللی از برخی جشنواره‌های بین المللی شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.