یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

بیژن نوباوه:

محتوای شبکه نمایش خانگی فاصله زیادی با جامعه دارد

بیژن نوباوه وطن

سینماپرس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: چیزی که در این سریالها به تصویر می کشد، فاصله جدی با نیاز مخاطب جامعه ایرانی دارد و بحث های زیادی هم درباره آن وجود دارد.

به گزارش سینماپرس، «بیژن نوباوه» درباره موضوع «محتوای نامناسب سریال های شبکه نمایش خانگی» به فارس، گفت: اخیرا شبکه نمایش خانگی از ارشاد به سازمان صداوسیما واگذار شده و در حال انتقال است و ما در مجلس نسبت به همان چیزی که صداوسیما در اختیار دارد، برنامه می خواهیم.  

وی ادامه داد: رگولاتوری و کمیته تنظیم مقررات شبکه ها و تلویزیون های اینترنتی نیز بر عهده صداوسیمات اما ما هنوز هیچ سازوکاری از سوی صداوسیما ندیده ایم و ما به زودی برنامه های صداوسیما را در این زمینه می خواهیم و این موضوع برای ما مهم است.

نوباوه تاکید کرد: شبکه های اینترنتی و بستر وی اودی ها به همان اندازه شبکه های تلویزیونی برایمان مهم هستند. نحوه مدیریت آنها و آن چیزی که نیاز مردم و جامعه است نیز قطعا از مطالبات اصلی مجلس خواهد بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در بعد رسانه ای به همه وظایف صداوسیما به خوبی رسیدگی خواهیم کرد، اظهارداشت: برای ما مهم است که صداوسیما برای انجام وظایفش خودش، حق خود را به رسمیت بشناسد و در مورد تلویزیون های اینترنتی صداوسیما به قدری قوی ظاهر شود که این حق را برای خود به اثبات برساند.

وی ادامه داد: در بعد رگولاتوری و کمیته تنظیم مقررات نیز نگاه ویژه ای به موضوع خواهیم داشت و در همین راستا و برای آینده این شبکه ها و گسترش و توسعه این بستر، صداوسیما باید برنامه های خود را اعلام کند تا ما در مجلس سر این برنامه ها اعلام نظر کنیم و کمیته رسانه و رادیو و تلویزیون ما در داخل کمیسیون فرهنگی حتما به این موضوع نگاه ویژه ای خواهد داشت.

نوباوه درباره محتوای سریال هایی که این روزها در شبکه نمایش خانگی منتشر می شود نیز گفت: گزارش سریال هایی که در بستر وی او دی ها منتشر می شود، به دست ما می رسد و چیزی که در این سریالها به تصویر می کشد، فاصله جدی با نیاز مخاطب جامعه ایرانی دارد و بحث های زیادی هم درباره آن وجود دارد. شاید طبیعی هم باشد چون نظارت خوبی بر محتوای این کارها صورت نگرفته است. اگر مقررات راهنمایی و رانندگی هم درست رعایت نشود، قطعا شاهد بی نظمی ها و قانون شکنی هایی در این حوزه خواهیم بود. لذا هرچیزی که در جامعه ما به خصوص در حوزه رسانه جاری و ساری می شود، حتما کنترل و نظارت می خواهد همان طور که در تمام رسانه ها وجود دارد و جزو قوانین است، بایستی در کشور ما هم مورد نظارت و ارزشیابی قرار بگیرد.

وی عنوان داشت: حتی به نظرم اگر قوانین کف کشورهای اروپایی را هم در ایران پیاده کنیم وضعیتمان به مراتب بهتر چیزی که الان هست خواهد شد. چون کشورها قوانین و مقررات بسیار حساب شده ای دارند و به این مساله بسیار واقف هستند و این طور نیست که بخواهند نظارت داشته باشند و کسی بگوید می خواهند کنترل و یا فیلتر کنند. در واقع برای مدیریت این شبکه ها ما نیاز به برنامه داریم و با توجه به اینکه شنیده می شود وزارت ارشاد هم بخش شبکه نمایش خانگی را به تلویزیون داده، ما از صداوسیما می پرسیم که برنامه هایش را اعلام کند و دقیق بدانیم که برنامه ریزی چیست.

وی ادامه داد: وقتی وزارت ارشاد اعتقادی به نظارت نداشته و ندارد، چنین اتفاقی می افتد. مگر در اینترنت ما نظارت وجود دارد؟ اصلا چیزی به نام نظارت در شبکه مجازی و شبکه نمایش خانگی ما وجود ندارد و حتی قانونی هم که به ظاهر پیگیری می کنند، مترتب بر مطبوعات است و اصلا غیر قابل قیاس است. شما الان پرونده های بسیاری را نگاه می کنید در پلیس فتا و قوه قضاییه تشکیل شده که یک صدم آن هم امکان رسیدگی ندارد و کسانی که تخلف می کنند به راحتی مشغول ارتزاق هستند و کسی هم کاری هم با آنها ندارد.

نوباوه تصریح کرد: در شبکه نمایش خانگی هر اتفاقی که می افتد با هدف گیری هواداران نظام اسلامی نیست و در واقع مثل برقی است که کلید آن در دست بیگانگان است و بسیار طبیعی است که ما وقتی نظارت نداشته باشیم، عشق های مثلثی، انحرافات روابط اجتماعی و حتی عرفان های کاذب را می بینیم که خطشان ایجاد انحراف در جامعه  است. حالا که دولت ۸ سال را پشت سر گذاشته و در آخرهای دولت دوم بعد از اینکه این همه مشکل برای اخلاق جامعه ما ایجاد کرده است، حالا می گوید که من نمی توانم بر این ماجرا مدیریت کنم و به نظرم این مساله قابل رسیدگی حقوقی هم هست که چرا به این مرحله رسیده است؟

این نماینده مجلس در پایان گفت: حالا اگر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما هم منتقل شود، این طور نیست که ما فکر کنیم کار بدون اشکال پیش خواهد رفت، در حقیقت صداوسیما هم در این زمینه با چالش هایی مواجه خواهد بود که باید برنامه خود را در مقابل آن روشن کرده و تدوین کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.