یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی:

اکران فیلم دل‌بخواهی نیست/تصمیم صدرعاملی با هماهنگی شورای صنفی نبوده است

محمدرضا فرجی

سینماپرس: محمدرضا فرجی گفت: تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم «شنای پروانه» در جلسه شورای صنفی حضور پیدا کرده و صحبت‌های خود را مطرح کردند و در نهایت سرمایه‌گذار پذیرفت تا اکران فیلم را ادامه دهد.

به گزارش سینماپرس، اکران فیلم سینمایی «شنای پروانه» از همان ابتدا با حواشی بسیاری همراه بود با این وجود این فیلم با شرایط ویژه‌ای به اکران رسید. اکران ادامه داشت تا اینکه رسول صدرعاملی، تهیه‌کننده فیلم «شنای پروانه» به‌صورت ناگهانی خبر توقف اکران این فیلم از ۲۵ تیرماه را رسانه‌ای کرده و گفت که با هماهنگی شورای صنفی نمایش این تصمیم را گرفته است. حال آنکه چندی بعد مرتضی شایسته (دبیر شورای صنفی نمایش) اعلام کرد که تصمیم صدرعاملی با هماهنگی شورای صنفی نبوده است. این تصمیم درحالی از سوی صدرعاملی رسانه‌ای شد که طبق نظام‌نامه اکران، تصمیم‌گیری درباره آغاز و پایان اکران یک فیلم در حیطه اختیارات شورای صنفی نمایش است.

محمدرضا فرجی (مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی) درباره حواشی اکران فیلم «شنای پروانه» و صحبت‌هایی که تهیه‌کننده این فیلم درباره اکران آن در تاریخ مشخص دیگری مطرح کرده بود، به ایلنا گفت: اکران فیلم دل‌بخواهی نیست. اینکه آقای رسول صدرعاملی، تهیه‌کننده فیلم «شنای پروانه» صحبت‌هایی را مطرح کرده است؛ بیشتر به دلیل شرایط کرونا و وضعیت ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌های سینما بود که متاسفانه هیچوقت به ۵۰ درصد هم نرسید. یعنی عملا هر سالن سینمایی در هر سانس بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد از ظرفیتش پرنمی‌شد لذا تهیه‌کننده و پخش‌کننده این فیلم می‌دانستند که با چنین وضعیتی مواجه هستند. بنابراین به نظر من این دوستان در حوزه فرهنگ و هنر فداکاری کرده و فیلم خود را در معرض خطر گذاشته و اکران کرده‌اند.

وی ادامه داد: طبیعتا در شورای صنفی قراردادی منعقد شده و اکران «شنای پروانه» آغاز شده است. در حقیقت این دوستان یکسری گله‌هایی را مطرح کرده‌اند که به واقع موارد قابل تاملی است. اینکه قبل از اکران قول‌هایی داده شده که متاسفانه عملی نشده است. به عنوان مثال قرار بود تلویزیون نهایت همکاری در پخش تیزر و شهرداری نهایت همکاری در پخش تبلیغات خیابانی را داشته باشد اما متاسفانه هیچکدام از این اتفاقات رخ نداد.

فرجی افزود: از سوی دیگر پیش‌بینی آنها از فروش نیز تحقق پیدا نکرد. دوستان انتظار داشتند که «شنای پروانه» هم مانند برخی فیلم‌ها به فروش ۳۰ تا ۴۰ میلیارد می‌رسد ولی این اتفاق رخ نداد. همه این موارد دست به دست هم داد تا تهیه‌کننده فیلم ناراحت شود چراکه از نظر تهیه‌کننده این کم‌لطفی‌هایی که به حق فیلم وارد شد، سبب شده تا فیلم نتواند آنطور که باید در سینمای ایران به فروش برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با شرایط موجود اکران فیلم «شنای پروانه» متوقف می‌شود؟ اظهار داشت: نه. تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم در جلسه شورای صنفی حضور پیدا کرده و صحبت‌های خود را مطرح کردند. متقابلا موضع شورای صنفی نیز با آنها بحث تعامل، هماهنگی و همکاری فی‌مابین بود. در نهایت فعلا سرمایه‌گذار پذیرفت تا اکران فیلم را ادامه دهد. به این ترتیب ببینیم در ادامه فضا چقدر آماده می‌شود که هم در خدمت فیلم باشیم و هم سینما. چون در شرایط کنونی دو طرف در حال ضرر هستند.

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم فضای فرهنگی کشورمان را حفظ کنیم، باید این تعامل بین همه کشور باشد. ضمن اینکه موضوع کرونا جدی بوده و سلامتی مردم خیلی لازم است. همه این موارد لازم و ملزوم هم هستند که ما باید به آنها توجه کنیم. مضاف بر اینکه سینما در مقابل بسیاری از مکان‌هایی که جنبه عمومی دارد، پروتکل بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کند و یک جای امن برای مردم و مخاطبانی است که به سینما خواهند رفت.

فرجی در رابطه با اینکه آیا فیلم‌های جدیدی که به اکران سینماها می‌آیند، نیز از امتیازات اکران «شنای پروانه» برخوردار هستند، اظهار داشت: با نظر شورای صنفی حمایت‌هایی از این فیلم‌ها نیز خواهیم داشت. یکی از امتیازات که برای شنای پروانه در نظر گرفته شد، منظور نشدن سه هفته اول اکران بود که برای ریل‌گذاری آغاز فعالیت سینماها بود. اینکه در ادامه فعالیت سینماها برای بقیه فیلم‌ها چند هفته را در نظر بگیرند، هنوز مشخص نیست.

وی درباره امتیازهای در نظر گرفته شده برای فیلم «زن‌ها فرشته‌اند ۲» نیز بیان کرد: فیلم «زن‌ها فرشته‌اند ۲» نیز ابتدا قرار بود با دو فیلم اول اکران شود ولی بعد شورای صنفی به این نتیجه رسید که سینما با دو فیلم کار خود را آغاز کند و سپس فیلم‌های دیگر را به آن اضافه کنیم. یعنی «زن‌ها فرشته‌اند ۲» نیز جز دو فیلم اول بود و شرایط مشابهی خواهد داشت. ولی برای حمایت از فیلم‌های تازه‌ای که از این هفته خواهیم داشت، باید شورای صنفی نمایش تصمیم‌گیری کند.

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه آیا پس از بازگشایی سینماها، درخواست‌ها برای اکران آنلاین فیلم‌ها کاهش پیدا کرده، گفت: قطعا آدم‌های سینمایی علاقمند به دیدن فیلم‌ها در سینما هستند. یکسری افراد هم هستند که دوست دارند از طریق دی‌وی‌دی به تماشای آثار مشغول شوند که الان در خانه نشسته‌اند و از طریق دی‌وی‌دی یا وی‌اودی و آنلاین فیلم‌ها را دنبال می‌کنند. طبیعتا این دو هر کدام مخاطب خاص خود را دارند.   درخواست‌ها هم برای اکران آنلاین فیلم‌ها کم نشده است ولی واقعا تهیه‌کننده‌ها بیشتر علاقمند هستند که فیلم خود را ابتدا در سینما پخش کنند.

وی در پایان اظهار داشت: ضمن اینکه به قول قدیمی‌ها فیلم‌های درجه یک و افرادی که می‌دانند فیلم‌هایشان در سینمای ایران به فروش خوبی دست پیدا می‌کند، به اکران آنلاین نمی‌آیند. در واقع تهیه‌کننده این آثار به این امید که سینماها حالت طبیعی خودشان را پیدا کنند، منتظر نشسته‌اند تا فیلم را ابتدا در سینما عرضه کنند. اگر سینمای ایران به دور از کرونا فعال شود، شک نکنید که حرف اول را در سینما می‌زند و سپس به پخش آنلاین می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.