یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳

راضیه‌سادات هاشمی:

استفاده از چهره‌های تلویزیونی برای اجرا در رادیو اشتباهی بزرگ است!

راضیه‌سادات هاشمی

سینماپرس: گوینده رادیو و مجری برنامه‌های رادیویی، استفاده از چهره‌های تلویزیونی برای اجرا در رادیو را اشتباهی بزرگ می‌داند.

به گزارش سینماپرس، راضیه‌سادات هاشمی در گفتگو با آنا درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: مدتی است که اجرای برنامه ورزشی شبکه جام جم با عنوان «ورزش ایران» به تهیه‌کنندگی آقای مهدی شریفی را به عهده گرفته‌ام. این برنامه شنبه هر هفته ساعت ۱:۳۰ بامداد به وقت ایران روی آنتن می‌رود و بازپخش آن هم همان روز ساعت ۱۴/۳۰ است.

وی اظهار کرد: این برنامه، تولیدی است چون باید به ساعت اروپا پخش شود و قاعدتاً امکان پخش زنده در آن ساعت را نداریم. نگاه برنامه به مسائل ورزشی خیلی چالشی  نیست، چراکه برای مخاطبان خارج از کشور است بنابراین بیشتر می‌خواهیم وضعیت ورزش کشور و اخبار و اتفاقات هفتگی را در آن مرور کنیم. از مشاوره و تجربیات آقای پیمان یوسفی به عنوان یکی از چهره‌های شناخته‌شده برنامه ورزشی نیز استفاده کردیم.

هاشمی گفت: در مدت پخش برنامه که الان بیش از پنج ماه شده است، مهمانان زیادی از بین ورزشکاران و مربیان و مدیران داشتیم. بعد از شیوع کرونا هم مهمانان بیشتر به صورت تصویری بودند که از شهرها و کشورهای مختلف با آنها ارتباط می‌گرفتیم.

یک مجری خانم برای برنامه ورزشی تلویزیون

این مجری رادیو و تلویزیون افزود: معمولاً برنامه‌های ورزشی از مجریان مرد استفاده می‌کنند و در شبکه‌های تخصصی ورزشی چه در رادیو و چه در تلویزیون حضور خانم ها خیلی کم‌رنگ است.  

هاشمی گفت: با نگاه مثبت مدیران شبکه جام‌جم و به‌ویژه مدیر گروه فرهنگ، ادب و هنر این شبکه،  قرار شد در این برنامه از مجری خانم به عنوان «مجری اصلی»  استفاده شود. سیاست برنامه این است که مجری خانم از ابتدا تا انتهای برنامه حضور موثری داشته باشد،  اجرایش  فقط به اخبار ورزش بانوان محدود نشده و در حاشیه نباشد. من از ابتدا در این برنامه حضور داشتم و پس از حضور یکی‌دو نفر   از همکاران، سرانجام آقای محمدرضا علیپور که از مجریان شبکه ورزش هستند  به عنوان دیگر مجری این برنامه در کنار من انتخاب شدند.

وی تصریح کرد: این یک اتفاق خوب برای من بود و می‌توانم بگویم که در زمینه حضور مجری‌های خانم در تلویزیون هم یک نقطه عطف محسوب می‌شود و به نوعی تابوی استفاده از مجری خانم در برنامه‌های ورزشی را شکست.

مدیران  رادیو باید از چهره‌های جوان و توانمند در حوزه اجرا استفاده کنند

هاشمی افزود: من در ابتدای شروع کارم در رادیو و در زمانی که در صداوسیمای مرکز خراسان رضوی بودم نیز تجربه اجرای برنامه ورزشی را داشتم. در رادیو جوان هم در حال حاضر تنها خانمی هستم که برنامه ورزشی اجرا می‌کند. خدا را شکر می‌کنم که مدیران این قابلیت را در من دیده‌اند؛ متأسفانه آن‌قدر مجری ورزشی خانم کم داریم که خیلی باید جستجو کنند تا به نتیجه برسند.

مجریان زن و مطالبه‌گری برای پیشرفت ورزش بانوان 

وی گفت: امیدوارم این حضور ادامه پیدا کند و در سایه آن به ورزش بانوان هم توجه بیشتری شود. فکر می‌کنم یکی از دلایلی که باعث شده کمتر به ورزشکاران خانم بها داده شود، همین است که در حوزه رسانه مطالبه‌گرانی از جنس خودشان ندارند تا مشکلاتشان را درک کرده و پیگیری کنند.

این گوینده رادیو افزود: صادقانه بگویم که در ابتدا به خاطر علاقه‌ام وارد حوزه ورزش نشدم بلکه به خاطر سبک اجرایم برنامه‌های ورزشی را به من سپردند. اما وقتی به‌تدریج علاقه‌مند شدم، تمرکز کردم و با مطالعه بیشتر و در این حوزه ماندگار شدم.

به گزارشگری فوتبال علاقه ندارم

وی درباره موضوع گزارشگری فوتبال خانم‌ها در تلویزیون که گاهی خبرساز می‌شود نیز گفت: من به گزارشگری فوتبال علاقه‌ای ندارم و اطلاعاتم هم در این زمینه خیلی کم است چون برای گزارشگری باید خیلی مطلع باشی و بداهه‌گویی‌ خیلی قوی می‌خواهد. من تا حالا در حوزه گزارشگری ورزش نه ورود کرده‌ام و نه زمینه‌اش برایم فراهم بوده که بخواهم به آن فکر کنم. شرایطش هم نبوده. زمانی گزینه‌ای پیش روی شماست و به این فکر می‌کنی که آیا بروی یا نروی؟ اما یک وقت هست که اصلاً گزینه‌ای وجود ندارد که شما حتی بخواهید به آن فکر کنید.

دوست دارم در اجرای برنامه های ورزشی هم نگاه جامعه‌شناسانه داشته باشم

هاشمی افزود: علاوه بر این برنامه تلویزیونی در رادیو جوان هم چند برنامه داشتم. معمولاً در رادیو برنامه‌های اجتماعی را اجرا می‌کنم. چون هم رشته تحصیلی من است، هم در این حوزه دغدغه دارم و هم خارج از سازمان هم فعالیت‌های اجتماعی دارم و از بسیاری از معضلات اجتماعی مطلع هستم. حتی خیلی وقت‌ها برنامه‌های ورزشی را هم به سمت و سوی اجتماعی می‌برم. سعی می‌کنم حتی در حوزه ورزش هم نگاه جامعه‌شناسانه داشته باشم.

«۲۰۲۰» و تزریق انرژی مثبت صبحگاهی به مخاطبان

این مجری رادیو و تلویزیون در ادامه گفت: یک برنامه مفرح صبحگاهی به اسم «۲۰۲۰» در رادیو جوان دارم. البته وجه‌تسمیه برنامه خیلی به سال ۲۰۲۰ ربطی ندارد، بلکه به رویکرد ما بازمی‌گردد که می‌خواهیم آدم‌ها همیشه به بهترین‌بودن و بالاترین نمره فکر کرده و روزشان را با همان انرژی مثبت شروع کنند. هر روز صبح از ساعت ۶ تا ۶:۳۰ روی آنتن می‌رود.

وی افزود: خوشحالم که الان دارم بازخوردهای مثبت برنامه را می‌بینم. با این که یک برنامه نیم‌ساعته است اما جذب مخاطبش خیلی بالاست. چون جنس صدا و نوع بیان، مخاطب را جذب می‌کند و مخاطب ما یک مخاطب آگاه است و به‌خوبی تفاوت‌ها را تشخیص می‌دهد.

هاشمی درباره بخش‌های مختلف این برنامه صبحگاهی نیز گفت: آیتم روانشناسی مثبت را داریم برای اینکه آدم‌ها بتواند جملات یا نکاتی را مطرح کنند که مخاطبان را به زندگی بهتر ترغیب کند؛ ارتباط روزانه با مراکز استان‌ها بخش دیگر برنامه است که در آن خبرهای خوب شهرهای مختلف کشور مطرح می‌شود. نکته‌های آموزشی در حوزه ورزش داریم وخلاصه همه چیز چیز با رویکرد و انرژی مثبت است

وی افزود: برنامه گفتگومحور «دال»  هم یک برنامه روزانه است که به صورت زنده از رادیو جوان پخش می‌شود و من به صورت  یک‌هفته درمیان اجرای آن را به‌عهده دارم. در این برنامه در رابطه با مباحث و موضوعات روز با مسئولان صحبت می‌کنیم و سعی داریم پاسخ پرسش‌های مردم را از آنها بگیریم. مسابقه «هفتک» هم یک برنامه دوساعته است که به تنهایی آن را اجرا می‌کنم و جمعه‌ها صبح از رادیو جوان پخش می‌شود. با اینکه یک مسابقه است و ریتم سریعی دارد و درنتیجه خیلی انرژی می‌خواهد اما به صورت غیرمستقیم یک‌سری نکات را هم آموزش می‌دهد. در کنار این برنامه‌ها اجرای رادیو آوا را هم به صورت مرتب دارم.

فقدان خلاقیت و چهره‌های تکراری آفت‌ رادیو است

هاشمی با اشاره به این که فقدان خلاقیت و استفاده از چهره‌های تکراری یکی از آفت‌های رادیو و تلویزیون است گفت: مدیران ما در رسانه و به‌ویژه در رادیو باید از چهره‌های جوان و توانمند در حوزه اجرا استفاده کنند.

وی افزود: سال‌ها پیش تهیه‌کنندگان در رادیو و به ویژه رادیو جوان به دنبال کشف استعدادبودند تا  آنها را به مخاطبان معرفی کنند اما مدتهاست که شاهد این اتفاق نیستیم و شاید  خیلی از برنامه‌سازان افتخارشان این است که از همان صداهای ماندگار قبلی استفاده کنند و دنبال این نیستند که خودشان یک چهره و برند جدید بسازند. با ادامه این روند، بستر و مجالی برای پرورش و درخشش گویندگان جدید  و جوان فراهم نمی‌شود.

این مجری رادیو تصریح کرد: علاوه بر این‌که کمتر به سراغ استعدادهای جدید رفتند، یک اتفاق خیلی بدتری هم که در سال‌های گذشته در رادیو رخ داده و آن این است که مجریان تلویزیون را می‌آورند پشت میکروفون تا مخاطب جذب کنند. این دیگر فاجعه است!

هاشمی گفت: رادیو خودش یک منبع برای تربیت مجری برای  تلویزیون محسوب می‌شود. اگر این روال به بهانه جذب مخاطب برعکس شود اشتباه است. تا الان هم  جواب نداده؛ یعنی هیچ وقت مخاطب رادیو برای شنیدن صدای یک چهره تلویزیونی جذب رادیو نمی‌شود. این اشتباه بزرگی است که تصمیم‌گیران در این عرصه باید متوجه آن شوند.  یعنی به خاطر این نگاه غلط، آن وجاهت همیشگی رادیو از دست می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.