سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰

حذف «سیاره انسان‌ها» از یوتیوب؛

سانسور جنجال جدید مایکل مور علیه وال استریت

مستند «سیاره انسان‌ها»

سینماپرس: در حالی که یوتیوب فیلم جدید مایکل مور مستندساز آمریکایی را حذف کرده، وی این اقدام را سانسور به بهانه‌ای واهی توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ددلاین، مایکل مور و جف گیبز به حذف فیلم مستند جنجالی‌شان با عنوان «سیاره انسان‌ها» از یوتیوب اعتراض کردند.

«سیاره انسان‌ها» که به رایگان در یوتیوب به اشتراک گذاشته شده بود دیگر در دسترس نیست و مور به‌عنوان تهیه‌کننده و گیبز به‌عنوان نویسنده-کارگردان گفته‌اند از این موضوع تازه امروز مطلع شده‌اند و این در حالی است که فیلم آن‌ها تنها در یک ماه بیش از ۸.۳ میلیون تماشاگر داشته است.

گیبز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده این عمل به معنی سانسور مستقیم به دلیل نقدهای سیاسی از این فیلم است.

در حالی که گفته شده حذف این فیلم برای عدم رعایت کپی‌رایت در ۴ ثانیه از فیلم است، گیبز معتقد است هیچ نقض کپی رایتی در این فیلم وجود ندارد و در واقع یوتیوب با سوء‌استفاده از قانون کپی رایت دست به حذف فیلمی زده که نشان می‌دهد چگونه برخی از جنبش‌های محیط زیستی خودشان به دامان وال استریت لغزیده‌اند و در برابر «سرمایه‌داری سبز» کوتاه آمده‌اند.

یوتیوب گفته است در ۴ ثانیه از این فیلم عملیات استخراج از معدن فلزات کمیابی را نشان می‌دهد که در ساخت توربین‌های بادی به کار می‌روند و بدون مجوز مورد استفاده قرار گرفته است.

مور این ویدیو را ماه پیش و در آستانه روز زمین منتشر کرده بود. تمرکز اصلی این مستند بر این است که «راه‌حل‌های سبز» در مورد سوخت‌های فسیلی برای نجات زمین و جلوگیری از گرم شدن زمین وعده‌هایی نادرست است که در نهایت به مصرف بیش از حد و کاهش منابع منجر می‌شود. این فیلم همچنین سوالاتی در مورد نظرات علاقه‌مندان به محیط زیست از جمله ال گور معاون سابق رییس جمهوری آمریکا و مسایل مالی مرتبط به آن ارایه می‌کند.

این مستند به ویژه از سوی جناح چپ غیرقابل تحمل خوانده شده و واکنش جدی آنها را برانگیخته است. جاش فاکس کارگردان نامزد اسکار برای فیلم «گازلند» کمپینی در توییتر علیه این مستند به راه انداخت و خواستار این شد که سازندگان و توزیع کنندگان فیلم، مانع انتشار آن شوند و فیلم را گمراه کننده و پوچ خواند.

تلاش فاکس البته با واکنش‌های جدی روبه‌رو شد و انجمن قلم آمریکا این اقدام را تلاشی برای سانسور خواند.

گیبز قبلاً هم هر تلاشی برای ممانعت از پخش فیلم را مصداق واقعی سانسور خوانده بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.