دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶

عباس امینی:

اکران آنلاین رانت در سینما را از بین می‌برد

نشست خبری فیلم سینمایی «کشتارگاه»

کارگردان فیلم «کشتارگاه» گفت: چرخه اکران آنلاین انحصار موجود در بخش اکران آثار سینمایی را از بین خواهد برد و از نظر من هر چیزی که انحصار را از بین ببرد اتفاقی مثبت و درست است.

به گزارش سینماپرس، عباس امینی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون احتمال اکران آنلاین فیلم سینمایی «کشتارگاه» گفت: در حال حاضر مبحث اکران آنلاین این فیلم در حال مذاکره است، فعلاً نظری قطعی نمی‌توانم دهم اما به شخصه این شکل از اکران را فرصتی تازه برای سینمای ایران می‌دانم.

وی درباره نگاه خود به پدیده اکران آنلاین در سینماها افزود: از نظر من اکران آنلاین نه تنها در برهه فعلی بلکه در ادامه هم می‌تواند در کنار اکران فیلم‌ها در سالن سینما به راه خود ادامه دهد، اکران آنلاین بستر مناسبی برای آثار سینمای مستقل است، آثاری که شاید زورشان به سیستم اکران نرسیده و در آن نمی‌توانند اکران خوبی داشته باشند، می‌توانند شانس خود را در چرخه اکران آنلاین آزمایش کنند.  

اکران آنلاین رانت در سینما را از بین می‌برد/نظامنامه تهیه کنندگی به انحصارطلبی چهره قانونی می‌بخشد////////////////////دوشنبه

کارگردان فیلم «کشتارگاه» درخصوص احتمال ایجاد تنوع ژانر با اکران آنلاین آثار سینمایی تاکید کرد: در کل چرخه اکران آنلاین مجرای درستی برای عرضه آثار سینمایی است اما اینکه این مجرا بتواند در ادامه به تنوع ژانر ختم شود بحثی دیگر و بیشتر پیرامون پدیده تولید در سینما است.  

وی در همین راستا ادامه داد: چرخه اکران آنلاین انحصار موجود در بخش اکران آثار سینمایی را از بین خواهد برد و از نظر من هر چیزی که انحصار را از بین ببرد اتفاقی مثبت و درست است.  

کارگردان فیلم «هندی و هرمز» درباره نگاه خود به نظامنامه تازه تهیه کنندگی فیلم اضافه کرد: از نظر من انحصار و رانت در سینما عملاً وجود دارد و این نظامنامه صرفاً به آن چهره قانونی می‌بخشد، سینمای امروز در کل دست چند تهیه کننده است که تعیین می‌کنند چه آثاری تولید و چه آثاری اکران شوند، این تهیه کنندگان به سلیقه خاص مدیران فرهنگی عمل کرده و بیشتر نگاهشان تولید آثار کمدی و به اصطلاح بفروش است.  

وی در همین رابطه تصریح کرد: در کل انحصارطلبی در سینما هم اکنون هم وجود دارد، از طرفی این نظامنامه بار مسئولیت را از روی دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداشته و به بخش خصوصی واگذار می‌کند، به همین شکل به نوعی جنگ و چالش بین کارگردانان و تهیه کنندگان بوجود می‌آید.

کارگردان فیلم ابراهیم پیرامون شانه خالی کردن وزارت ارشاد نسبت به تولیدات سینمایی افزود: بخث بزرگی که در این بین مطرح است آنکه تاکنون نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان یک فیلم و یا اثر سینمایی تاثیر بزرگی بر سیستم نداشته است، شاید آن فیلم تاثیرات هنری و فرهنگی خود را داشته باشد در اشل بزرگتر هیچگاه تغییر بزرگ و خطرناکی ایجاد نکرده است. سینما بیشتر در حل مسئله قدم برمی‌دارد.

//////////////////////////

وی نگاه نظارتی وزارت ارشاد را نگاهی یک سویه خواند و اضافه کرد: اینکه وزارت ارشاد بخواهد همواره نگاهی نظارتی داشته و خط قرمزهای نامشخص و سلیقه‌ای را اعمال کند اتفاق کاملا نادرستی است، سینما بعد از انقلاب اسلامی در جهت تغییر و اصلاح سینمای فیلم فارسی قدم برداشت اما در ادامه راه این نگاه هم دچار تغییراتی نامشخص شد که بیش از پیش عرصه را برای سازندگان آثار سخت کرد.  

امینی خاطرنشان کرد: به فرض مثال برخی از آثار سینمایی طی سالهای گذشته توقیف شده‌اند و بعد از سالها به چرخه اکران راه پیدا کرده‌اند، نکته آنجاست که بعد از اکران آن آثار می بینیم که واقعا هیچ دلیلی برای توقیف آنها وجود نداشته و حتی آثار تغییر بزرگی هم در سینما ایجاد نکرده اند اما به واسطه نوع خاصی از نظارت در زمان خود اکران نشده اند که بعدها مشخص می‌شود آن نگاه نادرست بوده است.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.