چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹

هفته هنر انقلاب اسلامی؛

مروری بر کارنامه نامزدهای سینمایی و تلویزیونی چهره های هنر انقلاب

چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۸

سینماپرس: نرگس آبیار، سعید اسماعیلی، جواد افشار، وحید چاووش، امیر داسارگر، سید محمود رضوی، مرتضی شعبانی، محسن عنایتی هنرمندانی هستند که در فهرست کسب عنوان نامزدهای چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ قرار دارند.

به گزارش سینماپرس، سینمای داستانی، مستند  و تلویزیون در سال ۹۸ با معرفی آثاری از ۸ چهره تاثیرگذار که به انتخاب گروهی از نخبگان و کارشناسان نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب شده اند، مفاهیم و مضامین انقلابی را مورد توجه خود قرار داده است.

هفته هنر انقلاب حوزه هنری در ششمین دوره برگزاری خود فرصتی برای شرکت عموم مردم در یک نظرسنجی برای انتخاب چهره مورد نظر خود از میان ۱۵ هنرمند را فراهم کرده است و مخاطبان این رویداد می‌توانند تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه با ارسال عدد ۱ به شماره ۵۰۰۰۲۰۷۷ و نصب اپلیکیشن حوزه هنری نامزد مورد نظر خود را از میان ۱۵ چهره مطرح شده، انتخاب کنند.

نرگس آبیار، سعید اسماعیلی، جواد افشار، وحید چاووش، امیر داسارگر، سید محمود رضوی، مرتضی شعبانی، محسن عنایتی ۸ هنرمندی هستند که به عنوان نمایندگان سینمای داستانی و مستند و تلویزیون در فهرست کسب عنوان نامزدهای چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ قرار دارند.

در سومین گزارش از سری گزارش‌های معرفی نامزدهای چهره هنر انقلاب، مروری بر کارنامه فعالیت‌های حرفه‌ای این چهره‌ها صورت گرفته است:

چهره سال زن مسلمان در پاکستان و راوی «شبی که ماه کامل شد»

نرگس آبیار متولد ۶ اسفندماه سال ۱۳۵۰ در تهران نویسنده و کارگردان سینما است. وی تاکنون نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های سینمایی «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند»، «شیار ۱۴۳»، «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» و ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند «بن‌بست مهربان»، «روز پایان»، «پاسور»، «شیرپوشان» و... برعهده داشته است. وی تالیف و بازآفرینی بیش از ۲۰ کتاب و داستان را در کارنامه حرفه ای خود دارد.

این هنرمند علاوه بر داوری در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی، جوایزی از جمله جایزه بهترین کارگردانی جشنواره شب‌های سیاه تالین، بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم زنان ونکوور کانادا و سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش ملی جشنواره سی و چهارم فیلم فجر برای «نفس»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای «شبی که ماه کامل شد» و جوایز بهترین فیلمساز زن از جشنواره‌های جیپور هند و داکا بنگلادش برای «شیار ۱۴۳» و بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کرتل زنان فرانسه برای «اشیا...» را از آن خود کرده است.

نرگس آبیار به دلیل اکران فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» مبتنی بر جنایت‌های عبدالمالک ریگی و برگزیده شدن به عنوان چهره سال زن مسلمان در پاکستان نامزد معرفی ششمین چهره هنر انقلاب توسط حوزه هنری شده است.

همراهی هنرمندانه با پیاده‌روان اربعین حسینی

سعید اسماعیلی متولد ۱۳۵۶ در تهران و دارای مدرک کارشناسی روانشناسی است. وی دارای سوابق مطبوعاتی، برنامه‌سازی و نویسندگی در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و کارگردانی بیش از ۱۰ فیلم کوتاه است و از سال ٨٢ تاکنون کارگردانی بیش از ۲۰ تئاتر آیینی از جمله «در همین نزدیکی»، «رستگاری در سی دقیقه»، «کشیکچی»، «بیرق ماندگار»، «تائب»، «حریم»، «سزاوارترین»، «کابوس‌ها و خون»، «واژه بی‌خاتمه»، «او منتظر ماست»، «داستان فاصله‌ها» و ...را برعهده داشته است.

این هنرمند به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان نیز در فیلم «خداحافظ رفیق» حضور داشته و از سال ٨٦ نمایش‌های خیابانی متعددی را در ۱۵ استان طراحی و کارگردانی کرده است.

وی به دلیل اجرای نمایش پرمخاطب و مورد استقبال «نگین شکسته» در شهر مشهد و نمایش‌های «سفینه نجات» در مسیر نجف به کربلا و «فصل شیدایی» در فهرست نامزدهای چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ قرار گرفته است.

«گاندو»؛ واکنشی به رویدادهای روز سیاسی و اجتماعی

جواد افشار متولد ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۴۷ در قم است. وی در سال ۱۳۶۳ در سن ۱۶ سالگی نخستین بار کارگردانی را با ساخت یک فیلم کوتاه تجربه کرد. در سال ۱۳۶۹ به دانشگاه صدا و سیما راه یافت و با دریافت مدرک کارشناسی کارگردانی فارغ‌التحصیل شد. او در ادامه به عنوان دستیار کارگردان در فیلم «مسافر ری» به کارگردانی داوود میرباقری فعالیت‌های خود را پی گرفت.

او در دوران دانشجویی چند فیلم کوتاه ساخت، از جمله فیلم کوتاه ۱۶ میلیمتری «زنبورک» که در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی شرکت و جوایز زیادی کسب کرد.   وی در سال ۱۳۷۶ نخستین فیلم بلند داستانی خود را با عنوان «پایی برای پرواز» ساخت و در سال ۱۳۷۹ نخستین سریالش را با نام «غروب بی پایان» کارگردانی کرد.

ساخت سریال‌های تلویزیونی «سایه سکوت»، «پول کثیف»، «روز رفتن»، «روزهای زیبا»، «سی امین روز»، مادرانه»، «کیمیا»، «برادر»، «آنام» و... او را به عنوان یک کارگردان موفق و شناخته شده در رسانه ملی به مخاطب شناسانده است. افشار به دلیل کارگردانی سریال پرمخاطب گاندو و واکنش هنری به‌هنگام به اتفاقات سیاسی روز به عنوان نامزد چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ توسط حوزه هنری معرفی شده است.

روایت خبرنگاری جنگ در عراق و حشدالشعبی

وحید چاووش متولد سال ۱۳۴۹ در تهران و دارای مدرک کارشناسی شیمی کاربردی است. وی کارگردانی و ساخت آثار «سقف آسمان»، «خاطرات ابری»، «نیست اما هست»، «مادر»، «شیر سنگی»، «یاداشت‌های یک پیاده»، «بوی نان»، «راهی برای ماندن»، «در جستجوی بهار» و «جایی برای گریستن» را در کارنامه کاری خود دارد.

چاووش به دلیل تولید «خبرنگار جنگ»؛ مستند منتخب جایزه شهید آوینی با موضوع خبرنگاری در عراق و حشدالشعبی که از تلویزیون نیز به پخش رسیده است، به عنوان نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ معرفی شده است.

فیلمی که نوجوانان را با مضامین مرتبط با انقلاب پیوند داد

امیر داسارگر متولد ۱۳۶۴ در تهران و دارای مدرک کارشناسی عمران و دانش آموخته مرکز آموزش هنر اسلامی حوزه هنری است. وی شروع فعالیت هنری را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده طراح، نویسنده و کارگردان پرفورمنس‌های داستانی میدانی، فیلم‌های کوتاه «باران»، «یک روز دیرتر»، «اکسیژن»، «کلاس»، «هنگامه» و «سر به راه» بوده است.

وی به دلیل کارگردانی فیلم «منطقه پرواز ممنوع» که روایتگر تلاش‌های سه نوجوان برای ساخت پهباد و مواجهه‌شان با یک یوزپلنگ در حوالی محل سکونتشان است، در فهرست کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ قرار دارد.

تهیه‌کننده سیمرغ‌دار در فهرست نامزدهای چهره هنر انقلاب

سید محمود رضوی متولد ۱۳۵۹ در مشهد است. وی با سرمایه‌گذاری در فیلم «هفت و پنج دقیقه» به سینما وارد شد و  به طور مشترک با اصغر فرهادی فیلم «درباره الی» را تهیه‌کنندگی کرد. وی در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر با تهیه‌کنندگی «دهلیز» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول جشنواره شد.

«ماجرای نیمروز: رد خون»، «لاتاری»، «دارکوب»، «ماجرای نیمروز»، «سیانور»، «معراجی‌ها»، «خانه‌ای در خیابان چهل‌ویکم»، «خیابان‌های آرام» عناوین فیلم‌ها و «پرده‌نشین»، «نون و ریحون»، «پادری»، «موج و صخره» عناوین برخی از سریال‌هایی است که این تهیه کننده تولید کرده است.

خوش درخشیدن مستندی با موضوع مدافعان حرم

مرتضی شعبانی متولد سال ۱۳۴۳ در تهران تهیه کننده و کارگردان سینماست. وی از سال ۶۵ با دستیاری فیلمبردار در گروه روایت فتح مشغول به فعالیت در حوزه سینما شد و تا به امروز فیلم‌های کوتاه «دلباخته»، «شهید عاملی»، «تنگه ابوقری»، «شهید الماس» و «نسیم حیات» را کارگردانی کرده است.

دو فیلم مستند به تهیه‌کنندگی این هنرمند به نام‌های «زنانی با گوشواره‌های باروتی» و «نت‌های مسی یک رویا» در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی خوش درخشیده‌اند.

وی به دلیل مدیریت مرکز مستند حقیقت و تهیه‌کنندگی «گلوله باران»؛ بهترین مستند جشنواره سینما حقیقت به نام با موضوع «مدافعان حرم» به عنوان یکی از نامزدهای کسب عنوان چهره هنر سال در سال ۹۸ از سوی حوزه هنری معرفی شده است.

انیمیشنی که جایزه‌ها را درو کرد

محسن عنایتی متولد ۲۸ فروردین‌ماه ۱۳۶۸ در کاشان و دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران و دانش آموخته فیلمسازی از انجمن سینمای جوان کاشان است. وی فعالیت خود را از سال ۹۰  با حضور در دوره‌های فیلمسازی انجمن سینمای جوان و ساخت تعدادی فیلم کوتاه شروع کرد و با تشکیل گروه هنری «آینده نگار» در سال ۹۳ و ساخت فیلم کوتاه انیمیشن «مهزیار» و چند انیمیشن کوتاه دیگر، تهیه‌کنندگی انیمیشن سینمایی «بنیامین» را عهده‌دار شد. این اثر در جشنواره فیلم فجر نامزد بهترین انیمیشن سینمایی شد و در بخش تجلی اراده ملی این رویداد، تندیس بهترین انیمیشن را از آن خود کرد. همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان نیز جایزه بهترین فیلم انیمیشن و در جشنواره عمار فانوس بهترین اثر انیمیشن را دریافت کرد.

گفتنی است، ششمین هفته هنر انقلاب در فضای مجازی در حال برگزاری است. آیین معرفی چهره و رویداد شاخص هنر انقلاب با بهبود شرایط اجتماعی و بعد از پایان زمان درگیری با کرونا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.