چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱

به مدت یک هفته؛

تماشای «خروج» در خودرو با طرح «سینماماشین»

پوستر فیلم سینمایی خروج

سینماپرس: از جمعه این هفته اکران فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، در قالب طرح «سینماماشین» در پارکینگ برج میلاد آغاز خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، در همکاری مشترک میان سازمان «اوج» و موسسه نور تابان، برای اولین بار قرار است طرح تماشای فیلم از داخل اتومبیل با اکران فیلم «خروج» آغاز شود. روابط عمومی اوج مدت زمان اکران طرح «سینماماشین» را یک هفته اعلام کرده است که در آن طی دو سانس فیلم در پارکینگ برج میلاد اکران خواهد شد. این طرح با موافقت ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا انجام می‌شود. تماشای فیلم از داخل خودرو، شاید در ایران تجربه‌ای نو باشد، اما این روش یکی از قدیمی‌ترین راه‌های اکران فیلم در جهان به شمار می‌رود که هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

در این روش خودروها رو به پرده عریض نمایش پارک می‌شوند و صدای فیلم از طریق گیرنده‌های رادیویی داخل خودرو پخش می‌شود. اولین نمونه‌های طرح سینماماشین بیش از ۱۰۵ سال پیش اجرایی شد. در دهه ۱۹۲۰ میلادی، این طرح با استقبال بیشتری روبه‌رو شد و از آنجایی که سینما هنوز وارد عصر صدا نشده بود، تماشای فیلم از داخل ماشین نیازمند دستگاه‌های دریافت صدا نبود. در تابستان‌های گرم، این طرح به نوعی تفریح شبانه برای مردم امریکا تبدیل شد. «Drive- In Cinema» کم کم دارای زمین‌های ثابت برای پخش فیلم شد؛ زمین‌هایی که در آن امکانات جانبی، چون زمین بازی برای بچه‌ها نیز فراهم شده بود.

سینماماشین به رغم عبور بیش از یک قرن از پیدایشش و با وجود اینکه تکنولوژی پخش فیلم در سالن‌های سربسته سینما هر ساله در حال به روزشدن است، باز هم طرفداران زیادی دارد. هم اکنون در انگلیس فستیوال سینماماشین ۲۰۲۰ در حال اجراست و انجمن‌های خودرو از اجرای آن حمایت می‌کنند. در ایتالیا نیز شهر تاریخی و توریستی پوزولی هر ساله فستیوال گردشگری با محوریت سینماماشین برگزار می‌کند. فیلم سینمایی «خروج»، تا به حال دو خط‌شکنی مهم در اکران سینماها داشته است؛ ابتدا طرح سینماآنلاین که در آن با اکران برخط فیلم سینمایی، راه خروجی بر بن‌بست اکران‌ها ارائه داد و اکنون با سینماماشین، ظرفیت مغفول مانده استفاده از «Drive- In Cinema» را مطرح کرده است. در شرایطی که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مانع از فعالیت عادی سینماها می‌شود، طرح سینماماشین می‌تواند به علاقه‌مندان تماشای فیلم خارج از منزل کمک کند تا در فضای متفاوتی فیلم سینمایی تماشا کنند. بلیت فروشی سینماماشین در سایت سینما تیکت انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.