سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵

بحران کرونا و انفعال مدیران سازمان سینمایی/۳

سخایی شاهرودی: چرا مسئولان دولت در زمان های بحرانی هنرمندان را فراموش می کنند؟/ صنوف خانه سینما باید درخواست مجمع عمومی فوق العاده داده و هیأت مدیره را بازخواست کنند

رضا سخایی شاهرودی

سینماپرس: رضا سخایی شاهرودی عضو انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: چرا مسئولان دولت در زمان های بحرانی هنرمندان را فراموش می کنند؟ چطور دولتی ها برای دستیابی به اهداف شان هر وقت نیاز دارند به سراغ اهالی سینما می آیند و از آن ها طلب حمایت می کنند اما وقتی هنرمندان گرفتار می شوند هیچ کس به فریاد و درد آن ها نمی رسد؟

دستیار اول کارگردان فیلم های سینمایی «اسرافیل» و «ایتالیا ایتالیا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خانه سینما نزدیک به ۵ هزار عضو دارد که اگر مسئولان دولتی تنها ماهی ۲ میلیون تومان در این بحران کرونا به آن ها پرداخت کنند تنها به اندازه هزینه کرد برای یک یا دو پروژه دولتی سینمایی می شود! مسئولان اگر اندکی دغدغه و اهتمام داشته باشند در این وانفسا جشنواره های سینمایی و پروژه های فیلمسازی دولتی را تعطیل کرده و هزینه آن ها را به سینماگران می دهند تا بخشی از مشکلات ناشی از بیکاری و خانه نشینی آن ها را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه نمی دانم چرا در بین این همه اختلاس ها و گم شدن عجیب و غریب پول های نجومی، اختصاص چند ده میلیارد تومان برای رفع بحران زندگی هنرمندان اینقدر برای مسئولان دولتی سخت است اظهار داشت: آقای رئیس جمهور در این وانفسا است که باید دستوری فوری برای تأمین معیشت اهالی سینما صادر کنند؛ چرا ایشان اهالی سینما را از یاد برده اند؟

سخایی شاهرودی در ادامه اظهاراتش با انتقاد از نحوه تقسیم ناعادلانه عیدی توسط هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مسئولان سازمان سینمایی در این خصوص اظهار داشت: چرا عیدی باید مانند صدقه به اهالی سینما داده شود؟ چرا مسئولان خانه سینما تمامی پول ها را در اختیار صنوف نگذاشتند که آن ها مبالغ را به تمام اعضای شان پرداخت کنند؟ اگر ما مدعی دمکراسی هستیم باید این رفتارهای مان نیز بر اساس دمکراسی باشد نه اینکه هرجا به نفع مان بود دم از دمکراسی بزنیم.

این سینماگر خاطرنشان کرد: گروکشی و باندبازی در خانه سینما به کرات دیده می شود! اصولاً یک سیکل معیوب در خانه سینما وجود دارد که باعث می شود همه چیز در آن فشل شود. بی تردید وظیفه هیأت مدیره خانه سینما در اساسنامه آن به صورت شفاف ذکر شده است. آن ها موظف هستند به مشکلات و مصائب اهالی سینما رسیدگی کنند اما افسوس که این کار را انجام نمی دهند؟ من نمی دانم چرا صنوف از حق قانونی خود برای استیضاح هیأت مدیره استفاده نمی کنند؟ نمایندگان صنوف باید هرچه سریع تر درخواست مجمع عمومی فوق العاده داده و هیأت مدیره را مورد موأخذه قرار دهند.

وی تأکید کرد: ما امروزه در این بحران کرونا به این نتیجه رسیدیم که اهالی سینما بیش از هر اتفاق دیگری نیازمند داشتن بیمه بیکاری هستند؛ حالا که بخش اعظمی از صنوف سینمایی به اصرار هیأت مدیره در وزارت کار ثبت شده اند باید بحث کارفرمایی و کارگری مطرح باشد؛ باید بیمه بیکاری برای اهالی سینمای کشور در نظر گرفته شود. این ها مسائلی است که مدیران سازمان سینمایی و خانه سینما باید در پی آن باشند.

دستیار اول کارگردان فیلم های سینمایی «قسم» و «فراری» متذکر شد: نگرش سیاسی حاکم بر خانه سینما باعث شده تا هیأت مدیره خانه سینما شبیه به خواسته های دولت وقت پیش برود. به عنوان مثال اگر بنده نوعی تفکراتم برخلاف جریان سیاسی حاکم باشد احتمال اینکه به راحتی در خانه سینما کنار گذاشته شوم وجود دارد. لابی ها بر اساس مسائل شخصی و منفعت افراد و مصالح سیاسی صورت می گیرد و رسماً کسی به فکر مشکلات عدیده معیشتی و رفاهی اهالی سینما نیست.

سخایی شاهرودی در خاتمه اظهاراتش افزود: در خانه سینما به دلیل عدم آگاهی و عدم شناخت نسبت به افراد فردی را انتخاب می کنند. اما کسی برای کار صنفی مفید است که به قوانین آشنا باشد مشکلات صنف خودش و سینما را بداند. اما وقتی انتخابات صنوف با لابی گری و... است ناگهان افرادی در هیأت مدیره ظاهر می شوند که نه به قوانین آشنا هستند و نه به کار صنفی آگاهی دارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.