سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴

نگاهی به سریال‌های تلویزیون در ماه مبارک رمضان؛

طنز رسانه ملی، چاشنی افطار ملت روزه دار!

سریال‌های رمضانی-تلویزیون

سینماپرس: امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست و از سال گذشته تولید برخی سریال‌ها شروع شده تا به موقع در کنداکتور رمضانی صداوسیما قرار بگیرد. در ماه رمضان امسال چهار سریال اصلی و مهم برای پخش از تلویزیون برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش سینماپرس، امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست و از سال گذشته تولید برخی سریال‌ها شروع شده تا به موقع در کنداکتور رمضانی صداوسیما قرار بگیرد. در ماه رمضان امسال چهار سریال اصلی و مهم برای پخش از تلویزیون برنامه‌ریزی شده است. بنای امسال تلویزیون بر پخش مجموعه‌هایی با حال و هوای مفرح است، به خصوص در این ایام که شیوع ویروس کرونا بسیاری از اقشار و خانواده‌ها را خانه‌نشین کرده و باعث نگرانی‌ها از ابتلا به بیماری شده است. در ادامه این گزارش، به سریال‌هایی که برای نمایش در رمضان امسال روی آنتن سیما می‌روند، اشاره می‌کنیم. هر سال با نزدیک ‌شدن به ایام ماه مبارک رمضان، شبکه‌های مختلف سیما تدارک وسیعی برای تولید برنامه‌های متنوع و جذاب در این ماه در نظر می‌گیرند زیرا ماه رمضان به دلیل همراهی مردم با رسانه ملی، یکی از زمان‌های مهم و طلایی تلویزیون برای جذب مخاطب محسوب می‌شود.

شبکه یک 
زیرخاکی
سریال «زیرخاکی» با طراحی متنی طنز در دل زندگی خانواده‌ای در زمان قبل از انقلاب مقابل دوربین 
رفته است. ماجرای آن درباره مردی است که به دنبال گنج بوده و برای یافتن آن درگیر ماجراهای جالبی می‌شود. این سریال درونمایه طنز دارد و کارگردانی آن بر عهده جلیل سامان و تهیه‌کنندگی‌اش با رضا نصیری‌نیاست. «زیرخاکی» در گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم تهیه شده است. نقش اول این سریال را پژمان جمشیدی بازی کرده است. جمشیدی یکی از پرکارترین و سودآورترین بازیگران سال ۹۸ بوده است. آخرین سریالی که از این بازیگر در تلویزیون پخش شد، سریال «دیوار به دیوار ۲» و آخرین فیلم اکران‌شده این بازیگر هم «جهان با من برقص» بود. از دیگر بازیگران مجموعه «زیرخاکی» می‌توان به ژاله صامتی، نادر فلاح، امید روحانی، ایرج سنجری، اصغر نقی‌زاده و گوهر خیراندیش اشاره کرد. این سریال هر شب ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.
 شبکه دو 
بچه مهندس ۳
شبکه دو سیما برای شب‌های ماه رمضان سراغ گزینه امتحان پس‌داده خود رفته است؛ یعنی سریال 
«بچه مهندس». این سریال در فصل‌های اول و دوم خود با استقبال بالا و البته غیر قابل انتظاری روبه‌رو شد. باوجود عدم‌استفاده از بازیگران چهره، «بچه مهندس» با داستان صمیمی و ساده خود توانست ارتباط خوبی با مخاطبان پیدا کند. سریال «بچه مهندس ۳» مانند دو فصل گذشته خود به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی ساخته شده است. فصل نخست سریال در رمضان ۹۷ روی آنتن رفت و با حضور سه کودک که خط اصلی قصه را دنبال می‌کردند، توانست از محبوبیت خوبی برخوردار شود. فصل دوم آن مدتی بعد، از شبکه دو سیما پخش شد.
فصل اول «بچه مهندس» به دوران کودکی شخصیت اصلی قصه پرداخت. این شخصیت در فصل دو نوجوان شده بود و همچنان به دنبال هویت و پدر و مادرش می‌گشت و حالا در فصل سه، او جوانی ۲۴ ساله است که دانشجو بوده و به عبارتی مخترع می‌شود. پرویز پورحسینی، بهاره رهنما، اندیشه فولادوند، بهناز جعفری، افشین نخعی، سلمان فرخنده، سیاوش چراغی‌پور، فرزین محدث، سوگل طهماسبی، عباس جمشیدی‌فر و حمید شریف‌زاده از بازیگرانی هستند که هم در فصل یک و هم در فصل دو حضور داشته‌اند و در کنار آن‌ها بازیگران دیگری هم به این فصل پیوسته‌اند. پیش از این سیما تیرانداز، علی اوسیوند، نسرین نکیسا، مهران نائل، صحرا اسداللهی، فرج‌الله گل‌سفیدی و سیامک اشعریون هم به این سریال اضافه شده بودند. همچنین فرهاد قائمیان، ثریا قاسمی، کامران تفتی و اتابک نادری و روزبه حضاری از بازیگران جدید این فصل هستند. «بچه مهندس ۳» هر شب ساعت۲۱:۳۰ پخش خواهد شد.
 
شبکه سه 
سرباز
شبکه سه سیما که معمولا سریال‌های پرمخاطب را روی آنتن می‌برد، برای شب‌های رمضان امسال «سرباز» را برای پخش آماده کرده است. این سریال محصول مشترک گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما و ستاد کل نیروهای مسلح (قرارگاه مهارت‌آموزی) است. موضوع کلی این سریال همانطور که از اسمش پیداست به موضوع سربازی اختصاص دارد. این سریال حکایت سرباز وظیفه‌ای به نام یحیی، همسرش یلدا و رفقای هم‌خدمتی‌اش است. این سریال را هادی مقدم‌دوست کارگردانی کرده و حمید نعمت‌الله نویسندگی آن را برعهده داشته است. حمید نعمت‌الله، نویسنده این سریال، بیشترین همکاری را با هادی مقدم‌دوست داشته و همچنین تجربه نویسندگی و کارگردانی آثار زیادی را برعهده داشته است.  سریال سرباز در ۵۰ قسمت ساخته شده و پخش آن بعد از شب‌های ماه رمضان نیز ادامه خواهد داشت. بازیگران سریال «سرباز» عبارتند از: آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، پدرام شریفی، رویا تیموریان، نیما شعبان‌نژاد، سیاوش خیرابی، علی عامل‌هاشمی، جمال اجلالی، اسماعیل محرابی، گلوریا هاردی، افسانه کمالی، جواد خواجوی، فرحناز منافی‌ظاهر و کاوه آهنگر. این سریال در ایام ماه رمضان ساعت۲۰:۳۰ پخش می‌شود.
 
شبکه پنج
پدر پسری
 سریال «پدر پسری» دیگر سریال طنز سیما برای پخش در شب‌های رمضان است. شبکه پنج سیما بعد از چند سال که مجموعه جدیدی در دستور کار خود نداشت، با تولید «پدر پسری» امسال وارد رقابت سریال سازی با دیگر شبکه‌ها شده است. سریال طنز «پدر پسری» را محمدرضا حاجی‌غلامی کارگردانی کرده است و نویسندگی آن را احسان ثقفی، حسین حقیقی و محمد پایدار برعهده داشته‌اند. گفته می‌شود این سریال در ۴۰ قسمت آماده شده است. محمدرضا حاجی‌غلامی، کارگردان این سریال، تجربه چندانی در ساخت مجموعه‌های تلویزیونی ندارد. در کارنامه کاری او ساخت فیلمی به نام «لکنت» به چشم می‌آید. این سریال اقتباسی از کتاب «آخرین نشان مردی» به قلم مهرداد صدقی است که به صورت طنزگونه و اپیزودیک (هر قسمت آن قصه‌ای مجزا دارد) هر شب ساعت ۲۳ پخش می‌شود. مهران رجبی، عزت‌الله مهرآوران، مریم سرمدی، افشین سنگ‌چاپ، محمدجواد جعفرپور، کتایون بختیاری و یدالله شادمانی در این سریال ایفا نقش کرده‌اند. با آغاز ماه رمضان فصل دیگری برای تلویزیون رقم خواهد خورد و برخی از این سریال‌ها مورد پسند مخاطبان قرار می‌گیرند و برخی دیگر خیر! به امید اینکه تمامی این آثار جنبه‌های سرگرمی و فرهنگی ویژه و متفاوتی برای ارائه داشته باشند تا هم بتوانند مورد رضایت اکثر مردم قرار بگیرند و هم حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند.

*صبح نو

نظرات

  • سمانه ۱۳۹۹/۰۲/۱۸ - ۱۶:۱۸
    0 0
    واااای نکشین مارو با این برنامه های مفرح و باحاااال!!!!واقعا که چه طور روتون میشه اینارو پخش میکنید اونم تو دوران به قول خودون طلایی،اون از برنامه های عید اینم رمضان،اصلا با وجود این همه تنوع و جذابیت تلویزیون حتماااا مردم تو قرنطینه میمونن

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.