دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳

بررسی ابعاد شرط صداوسیما برای همراهی با سینماآنلاین؛

اکران آنلاین سینما انحصاری نشود!

صدا و سیما

سینماپرس: به دنبال درخواست‌های متعدد از صداوسیما برای همراهی با طرح اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی و لزوم همراهی این رسانه برای فرهنگسازی استفاده از سامانه‌های آنلاین در روزهایی که سینما رفتن مقدور نیست «ساترا» از ایجاد زمینه‌های همراهی صداوسیما برای همراهی با سینماآنلاین خبر داد.

به گزارش سینماپرس، جایگاه صداوسیما به عنوان رسانه ملی، در فرهنگسازی و تبلیغات هنوز هم در میان همه رسانه‌های داخلی بی‌نظیر است. این سازمان نشان داده است در مسائل اجتماعی و عمومی مانند ترویج روش‌های پیشگیری از بروز کرونا می‌تواند موفق عمل کند. اکنون با اجرایی شدن طرح سینماآنلاین و شروع اکران فیلم سینمایی «خروج» این انتظار می‌رفت که رسانه ملی حتی در حمایت از فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا و سابقه وی در سینمای انقلاب اسلامی، با پخش تیزرهای تبلیغاتی این فیلم و حتی تهیه گزارش‌های خبری از طرح سینما آنلاین، به استقبال مردمی از این طرح و دیده شدن فیلم «خروج» کمک کند. با این وجود این رسانه در یک بی‌تفاوتی کامل نسبت به این طرح قرار گرفت. این مسئله باعث شد تا موضوعاتی مانند مخالفت صداوسیما با فعالیت دیگر سامانه‌ها در مقابل سامانه روبیکا پیش بیاید. این مسئله حتی اعتراض شورای عالی تهیه کنندگان سینما را در پی داشت و آن‌ها در یک اعتراض رسمی از کمک نکردن صداوسیما به این طرح گلایه کردند ولی روز گذشته «ساترا» با انتشار بیانیه‌ای از حمایت صداوسیما از اکران‌های آنلاین و البته شروط این سازمان برای انجام این کار خبر داد.


در متن این بیانیه آمده است: «در روزهایی که کشور و جهان با معضل بیماری کرونا روبه‌رو است، صنعت سینما نیز از این مسئله متأثر شده است. ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، منجر به اکران نشدن فیلم‌های سینمایی در سالن‌های سینما شده که می‌تواند منجر به لطمه جدی به تولیدکنندگان فیلم شود. در این شرایط اهمیت رسانه‌های صوت و تصویر به عنوان بستری برای نمایش و اکران فیلم‌های سینمایی، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. خانواده رسانه‌های صوت و تصویر می‌توانند به بهترین نحو از این فرصت استفاده کنند و در راستای رسیدن به سهم حداکثری محتوای ایرانی گام بردارند. همچنین در صورت تجربه موفق اکران فیلم‌های سینمایی در سامانه‌های برخط ممکن است اکران فیلم‌های سینمایی در آینده نزدیک دستخوش تغییر شود.»، اما حمایت صداوسیما از طرح اکران آنلاین بدون پیش‌شرط نبوده است. ساترا در بیانیه‌اش تأکید کرده است: «ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر این حوزه ضمن استقبال از اکران فیلم‌های سینمایی از طریق سامانه‌های صوت و تصویر کشور، همچنین با محترم شمردن قراردادهای دوطرفه میان تهیه‌کنندگان و سامانه‌های پخش محتوای صوتی و تصویری، اعلام می‌دارد در راستای انجام وظایف ذاتی خود، ایجاد شرایط برابر برای همه سرویس‌های دارای مجوز، جلوگیری از شکل‌گیری رفتارهای ضدرقابتی و تبدیل محدودیت اکران به فرصت توسعه متوازن کل صنعت رسانه‌های فراگیر را جزو سیاست‌ها و راهبردهای مد نظر خود قرار می‌دهد. در این راستا، بر اساس توافق ساترا و اداره کل بازرگانی رسانه ملی، در صورتی که فیلم‌های سینمایی در ایام تعطیلی سینماها در رسانه‌های صوت و تصویر داخلی اکران شوند و در زمان اکران به نحو «غیرانحصاری» و از طریق تعداد قابل توجهی از رسانه‌های دارای مجوز قابل دسترس برای عموم باشند، می‌توانند از امکانات تسهیل‌گرایانه تبلیغات فیلم‌های سینمایی در رسانه ملی بهره‌مند شوند.»


اکران «خروج» با توجه به ظرفیت سامانه‌های داخلی صرفاً روی دو سامانه انجام می‌شود؛ موضوعی که ساترا آن را نپسندیده و نشانه‌ای از انحصارگرایی عنوان کرده است.


آنچه ساترا مطرح کرده است یعنی استفاده از ظرفیت بخش بیشتری از سامانه‌های برخط داخلی، می‌تواند برای فیلم‌هایی که در آینده به اکران آنلاین افزوده خواهد شد، استفاده شود، اما در حال حاضر وضعیت اکران «خروج» که به عنوان خط‌شکن اکران آنلاین شناخته می‌شود، حداقل در این بیانیه ساترا کاملاً مبهم است. «خروج» در زمانی اکران آنلاین را انتخاب کرد که سینما در خطر ورشکستگی قرار داشت و این فیلم با قبول همه ریسک‌های موجود وارد عرصه اکران آنلاین شد. این انتظار می‌رفت که صداوسیما در این شرایط به جای سنگ‌اندازی در راه دیده شدن این فیلم، زمینه را برای فرهنگسازی مهیا می‌کرد.


در حال حاضر نیز توانایی برخی از سامانه‌های آنلاین برای ایجاد امکان اکران آنلاین زیر سؤال است.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.