سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

کم کاری به سبک متولیان «خانه سینما» ؛

وقتی بیمه بیکاری به صنوف «خانه سینما» تعلق نمی‌گیرد

بیمه بیکاری

سینماپرس: علیرضا نجف‌زاده با اشاره به اینکه بیمه بیکاری به صنوف زیرمجموعه «خانه سینما» تعلق نمی‌گیرد، این مساله را یک مشکل بزرگ در بیمه هنرمندان دانست.

به گزارش سینماپرس، به تازگی کارزاری برای پیگیری و دریافت بیمه بیکاری اعضای خانه سینما ایجاد شده است، تعدادی از سینماگران برای بررسی این مشکل از این کارزار حمایت کرده‌اند و تعداد کسانی که این کارزار را امضا کرده اند رو به افزایش است.

در صفحه مجازی این کارزار نامه‌ای خطاب به ریاست هیات مدیره خانه سینما درج شده، که در آن آمده است: «با توجه به گسترش بیماری کرونا و تعطیلی اکثر پروژه‌ها و به تبع بیکاری بخش عظیمی از اعضای صنوف، خواهشمند است در راستای جلوگیری از آسیب‌های جدی اجتماعی و حمایت از اعضای محترم خانه سینما، نسبت به پیگیری و دریافت مستمری و حقوق بیکاری از وزراتخانه کار و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی اقدامات لازم و عاجل را مبذول فرمائید.»

در همین راستا علیرضا نجف‌زاده عضو هیات مدیره انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان خانه سینما و یکی از امضاکنندگان این درخواست در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: این کارزار توسط یک سری از افراد بدنه صنوف خانه سینما راه‌اندازی شده است و مخاطب ما در این کارزار هیات مدیره خانه سینما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بخشی از صنوف خانه سینما ثبت کارگری شده‌اند اما بیمه صنوف خانه سینما هیچ تغییری نکرده است. این بیمه ایرادات بسیاری دارد که باید از بین برود در واقع با شیوع ویروس کرونا این ضعف‌ها نمایان شده است.

کارگردان سریال «زوج یا فرد» توضیح داد: معتقدم بیمه تامین اجتماعی بچه‌های خانه سینما و صندوق اعتباری هنر یکی از الکن‌ترین بیمه‌ها است، چرا که در شرایط فعلی بیمه بیکاری به این افراد تعلق نمی‌گیرد، این در حالی است که همه اعضاء حق بیمه را پرداخت می‌کنند اما بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: زمانی که پای حمایت به میان می‌آید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون صنوف هنری را به سمت یکدیگر پاس می‌دهند، باید تکلیف بیمه صنوف خانه سینما مشخص شود و امیدوارم نتیجه این کارزار پرسشی را ایجاد کند تا مسئولان امر مشکلات ما را بشنوند و راهکاری را برای آن پیدا کنند.

عضو هیات مدیره انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان خانه سینما بیان کرد: این کارزار را تعدادی از اعضای صنوف سینمایی امضا کرده‌اند تا بتوانیم قدم مثبتی را در این زمینه برداریم تا وضعیت نیروهای کارگر متخصص سینما مشخص شود.

این هنرمند تاکید کرد: در حال حاضر و با شیوع ویروس کرونا هیچ کمکی به سینماگران تعلق نگرفته، درست است که در اخبار مختلف اعلام می‌شود که بودجه‌ای را برای سینماگران تخصیص داده‌اند، اما این اخبار در مرحله صحبت باقی مانده و اجرایی نشده است.

وی بیان کرد: سینماگران به دنبال گدایی نیستند بلکه به دنبال حق خود که همان استفاده از بیمه بیکاری است، هستند. باید بگویم زمانی که برای دریافت بیمه بیکاری به سایت مورد نظر رجوع کردیم متوجه شدیم که نیاز به کد کارگاه داریم و جالب این است که هیچ کدام از اعضا کد کارگاه ندارند چرا که بیمه سینماگران بیمه آزاد در نظر گرفته شده است و گویا بیمه بیکاری در این نوع از بیمه تعریف نشده است.

نجف‌زاده در پایان گفت: سال‌ها پیش تصمیم گرفته شد تا بیمه سینماگران را با بیمه ماهیگیران فصلی تعریف کنند، بعدها این بیمه با نام نویسندگان، هنرمندان و پدیدآورندگان اعلام شد، اما تعریف درستی از این بیمه ارائه نشد. بیمه خانه سینما و دیگر هنرمندن در رشته‌های مختلف به درستی تعریف نشده است و همین مساله مشکلاتی را به همراه دارد که باید برطرف شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.