یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۴

در گفتگو با روزنامه «حمایت» عنوان شد؛

منتظری: بودجه های جشنواره های فرهنگی و هنری را برای تأمین معیشت و رفاه هنرمندان صرف کنید/ گویا متولیان فرهنگی در انتظار معجزه اند!

رضا منتظری

سینماپرس: سیدرضا منتظری در گفتگو با روزنامه حمایت در خصوص شیوع ویروس کرونا و بحران ایجاد شده در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری کشور بالاخص سینما و تئاتر و چگونگی برون رفت از این بحران اظهار داشت: سخن بنده با متولیان و سیاست گذاران فرهنگی این است که بودجه های جشنواره های فرهنگی و هنری را برای تأمین معیشت و رفاه هنرمندان صرف کنید!

به گزارش سینماپرس متن مصاحبه منتظری در شماره ۴۷۲۶ روزنامه حمایت در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ به این شرح است:

«سیدرضا منتظری» منتقد سینما با تاکید بر این که بدیهی است شیوع ویروس کرونا ضرر و زیان زیادی را برای فعالیت های اقتصادی و هنری به دنبال داشته است به «حمایت» گفت: این موضوع مختص ایران نیست و «کووید۱۹» ضررهای مالی بسیاری را برای سینمای جهان در پی داشته است. اما مهم این است که با چه تدبیر، هوشمندی و درایتی بتوانیم این بحران را کنترل کنیم و اوضاع فعالان عرصه فرهنگ و هنر را سامان بدهیم.

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم معتبرترین جشنواره‌های فرهنگی و هنری جهان تعطیل و لغو شده ‌اند و یا حتی برگزاری برخی از آنها در سال۲۰۲۱ مانند مراسم اسکار هم در هاله‌ای از ابهام است.

منتظری خاطرنشان کرد: متاسفانه متولیان فرهنگی و سینمایی ما دست روی دست گذاشته‌اند و در انتظار شاید یک معجزه به ‌سر می‌برند.

وی با اشاره به اینکه سینماداران، پرسنل مراکز فرهنگی‌- هنری و حتی برخی از هنرمندان مطرح به ویژه پیشکسوتان توانایی تامین معیشت حداقلی روزانه خود را ندارند و شرایط به وجود آمده، آنها را با بحران مضاعف روبه رو کرده است یادآورشد: شاید ساده ‌ترین راهکار برای برون ‌رفت از این بحران آن است که بودجه‌ های در نظر گرفته شده برای جشنواره‌ها – که غالبا بودجه بر باد ده بوده و هیچ نفع و ثمر خاصی برای سینمای کشور و رشد واعتلای آن نداشته و ندارند را لغو و هزینه‌های ده‌ها میلیاردی آنها را برای اهالی سینما  مصروف دارند تا هنرمندان بتوانند بی دغدغه‌ تر ایام کرونایی را سپری کنند.  

منتظری با اشاره به این مهم که این آمار و ارقام باید به طور عادلانه بین اعضای اصناف هنری تقسیم شود خاطرنشان کرد: خانه سینما در حدود۵هزار عضو دارد که اگر به طور مثال هزینه ده ها میلیاردی جشنواره ‌های سینمایی در سال ۹۹ بین آنها تقسیم شود، قطعا بخش عمده‌ای از مشکلات حل و اهالی سینما، دعاگوی متولیان خواهند بود.  

وی با بیان اینکه فهرست اعضای همه صنوف فرهنگی و هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص است ادامه ‌داد: با استفاده از این فهرست‌ها به راحتی می‌توان بودجه‌های جشنواره‌ های مختلف سینمایی، تئاتری، موسیقی و ... را بین هنرمندان هر صنف در قالب کارت‌ های هدیه و یا بن‌کارت‌ها تقسیم کرد؛ راهکاری که قبلا و در دوره اسبق ریاست‌ جمهوری هم اجرایی شد و نتیجه ‌بخش بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.