پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی:

کار مستندسازان در روزهای کرونایی مثل حضور در مناطق جنگی است

محمد حمیدی‌مقدم در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم‌وعکس فناوری‌وصنعتی «فردا»

سینماپرس: مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به اینکه فعالیت مستندسازان در شرایط کرونایی جامعه همانند حضور در مناطق جنگی است تاکید کرد، این مرکز از طرح‌ها و پروژه‌هایی که در ارتباط با «کرونا» باشند حمایت می‌کند و رسیدگی به آن‌ها را در اولویت قرار داده است.

به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی مقدم در گفت‌وگویی با ایسنا درباره فعالیت این روزهای مستندسازان و روشن بودن دوربین‌های‌ آنان بخاطر ماهیت مستندسازی در مقایسه با تاکیدی که بر تعطیلی دیگر پروژه‌های تصویری می‌شود، بیان کرد: با توجه به شرایط حاد موجود که تا به حال در دوران معاصر تجربه نشده بود، تمام فعالیت‌های فرهنگی متوقف است اما از آنجایی که مستندسازی دقیقا آن چیزی است که از این دوران ثبت و ضبط می شود و این دوران هم روزهایی مهم و تاثیرگذار و البته تلخ را از زندگی ما شامل می‌شود، دوربین‌های مستندسازان روشن است و آن‌ها با حضور  خود مثل حضور در یک منطقه یا عملیات جنگی، انجام وظیفه می‌کنند.

او افزود: از این جهت ما در جایی مثل مرکز گسترش دچار یک چالش بزرگ بودیم که آیا وارد سفارش کار شویم یا خیر، چون وضعیت عجیب است و با توجه به تاکیدات مرتبط و نیز نگرانی‌هایی که برای یک تیم مستندسازی و خانواده‌های آن‌ها به وجود می‌آید، به این نتیجه رسیدیم که به خطرناک بودن فضا و امکان ابتلا به ویروس نمی‌توانیم سفارش مشخصی داشته باشیم، اما برخی مستندسازان خودجوش و علاقمند هستند که در این مدت فعال بوده‌اند. پس بنا را بر این قرار دادیم اگر چنین طرح‌ها یا ْآثاری به مرکز گسترش مراجعه کنند حتماً حمایت لازم را بدون توحه به تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی بخش اداری انجام دهیم و امور مربوط را از طریق راه‌های آنلاینی که ایجاد کرده‌ایم، پیگیری کنیم.

وی با اشاره به تشکیل یکسری اتاق‌های فکر مجازی با شوراها و بخش‌های مختلف مرکز و تلاش برای ارتباط با مستندسازان ادامه داد: در این مدت به دنبال این بودیم تا زنجیره ارتباطی قطع نشود و حداقل از طریق دوستان و علاقمندانی که در نقاط مختلف کشور کار می‌کنند، یکسری اطلاعات ذخیره شود. در این راستا توانستیم به بیشتر کارهای انجام شده این چنینی دسترسی پیدا کنیم از جمله از طریق خانه مستند قم به عنوان جایی که مرکز شیوع ویروس در آن شهر بوده و دوستانی به بیمارستان و سراغ اولین‌هایی رفتند و تصاویر بکر و در عین حال تلخ و تکان‌دهنده‌ای ثبت کرده‌اند. به این ترتیب  براساس چنین تلاش‌هایی مرکز طرح آن‌ها را سریع حمایت کرد و امیدواریم همه تلاش‌هایی از این دست در نهایت منجر به آثاری شود که نشان دهنده این دوران سخت و همدلانه باشد تا برای آینده پیش رو باقی بماند.

حمیدی‌مقدم درباره اینکه به نظر می‌رسد به دلیل شیوع گسترده این ویروس در جهان جشنواره‌های سینمایی از جمله سینما حقیقت شاهد  آثار زیادی در ارتباط با کرونا باشند، گفت: صد در صد همینطور است و همین الان اطلاع دارم فیلمسازان کشورهای دیگر و نیز فیلمسازان ایرانی مقیم کشورهای دیگر درگیر این ماجرا هستند چون یک مسئله جهانی است و انسان معاصر در دوران خود چنین چیزی را تجربه نکرده است. این اتفاق در عین تازه بودن، آموزنده و تحت تاثیر قراردهنده نیز هست و بسیاری مسائل تلخ و شیرین را در کنار هم قرار می‌دهد که توسط دوربین‌های مستندسازان جسور ثبت خواهد شد. در این بین مرکز گسترش چه سفارش‌دهنده باشند و چه نباشد مستندسازان کار خود را می‌کنند، آن‌ها دوربین‌های خود را به دل جامعه می‌برند. بنابراین بیشتر جشنواره‌های فیلم پس از اینکه از این دوران عبور کردیم، متاثر از این دوران هستند و بخشی از آثار به این دوران کرونایی ارتباط پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به اینکه آیا پس از فروکش کردن بحران، مرکز به دنبال سفارش برای ساخت اثری خواهد بود تا از جنبه‌های دیگری پس از پایان شیوع ویروس فیلم ساخته شود؟ بیان کرد: قطعا پس از عبور از این مرحله شرایط کار متفاوت می‌شود و فعلا با توجه به تعطیلی‌ها که با نوروز هم برخورد کردیم، گروه‌های آنلاین را در مرکز برای همفکری و انجام کارها به وجود آورده‌ایم که نتایج خوبی با فیلمسازان داشتیم. اما  با توجه به فضای هیجانی که امروز وجود دارد و نیز فراگیر شدن فضای مجازی و ثبت تصاویر متعدد، نوعی پراکندگی به وجود آمده که لازم است یک ذهن منسجم از همه این‌ها یک پیکره بسازد تا اثر یا آثاری فاخر در حوزه‌های مختلفی که از تبعات شیوع این ویروس بوده‌اند ساخته شود، به همین دلیل ما هنوز خیلی خاص ورود نکرده‌ایم و بیشتر به دنبال ثبت و ضبط لحظات هستیم اما پس از عبور از شیوع کرونا، وارد مرحله طرح و برنامه می‌شویم، راهکارهای منسجم ایجاد می‌شوند و آنجاست که با نگاه‌های متعدد وارد سفارش می شویم چون به هر حال از این ماجرا باید درس‌های فراوانی بگیریم؛ از زیرساخت‌ها و کمبودها گرفته تا مواجهه مردم به لحاظ روانی و پدیده‌های فراوان دیگر که تحت تاثیر این اتفاق به وجود آمدند.

او با تاکید بر اینکه مستندسازان باید در حوزه‌های گوناگون مربوط به کرونا فیلم بسازند چون آنچه با مردم می‌تواند ارتباط مستقیم پیدا کند همین فیلم‌های مستند است افزود:‌ همین الان مرکز از سه، چهار اثری که در این روزها ساخته شده‌اند حمایت می‌کند و شاید تا هفته آینده  آنونس‌های آن‌ها را در فضای مجازی بتوانیم منتشر کنیم.

حمیدی مقدم در پایان  گفت: با توجه به اینکه یکی از حوزه‌های اصلی ما در مرکز انیمیشن است و از آنجا که خیلی از همکاران این حوزه درگیری بیرونی برای کار ندارند، به دنبال این هستیم تا بر اساس طرحی، هرچه زودتر ساخت آثار انیمیشن کوتاه را در قالب پیام رسان و انعکاس دهنده وضعیت این روزها از نگاه هنرمندان انیماتور آغاز کنیم. بنابراین هیچ کدام از مستندسازان احساس نکنند که بدون تکیه‌گاه هستند، چون مرکز گسترش حامی طرح‌های مرتبط خواهد بود، سریع‌تر آن‌ها را تصویب می‌کند و در واقع به شکل ویژه‌تری طرح‌ها بررسی شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.