چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴

امیر داسارگر:

سینمای نوجوان ما هنوز کمبود مخاطب دارد

امیر داسارگر در هجدهمين نشست فيلمسازان جوان سينماي انقلاب

سینماپرس: کارگردان سینمای نوجوان از لزوم توجه مدیران به سینمای کودک و نوجوان کشور گفت.

به گزارش سینماپرس، بررسی سینمای ایران در سالی که گذشت از مناظر گوناگون و مختلف می‌تواند به هم‌افزایی و بیشتر شدن تجربه علاقه‌مندان سینمای ایران کمک شایانی کند.

حوزه کودک و نوجوان به عنوان یکی از بخش‌های مهم و قابل توجه سینمای ایران که در معرض رقابت با انواع خارجی خود قرار دارد، توانست در سال قبل از فروش نسبتاً خوبی با دو فیلم بنیامین و منطقه پرواز ممنوع روبرو شود. دو فیلمی که هر کدام نزدیک به ۸ میلیارد فروش داشتند.

از این رو با امیر داسارگر کارگردان سینمایی منطقه پرواز ممنوع به صورت کوتاه درباره سینمای کودک و نوجوان در سالی که گذشت گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

داسارگر در ابتدا درباره ارزیابی کلی خود از این گونه در سالی که رو به اتمام است گفت: نکته ابتدایی مهم این است که سینمای کودک و نوجوان را نمی‌توانیم از کل سینمای کشور تفیک کنیم. این بخش هم یک گوشهای از فرایند و برایند کلی سینمای ما است که دچار مسأله مهم کمبود مخاطب است. اینطور که می‌گویند ۴ درصد سینمای ما مخاطب دارد که دلیل اصلی‌اش فاصله سینما از مردم و مسائل آنان است و شبیه بودن آنان به هم و اینکه ۹۰درصد فیلم‌ها بسیار شبیه به هم است و نتوانسته است سلایق متنوع را در کنار هم قرار دهد که در نتیجه گروه محدودی سالی چندبار به سینما بیاید.

وی در ادامه بیان کرد: البته در این چندسال قبل هم نشانه‌های حضور فیلم‌های متفاوت بیتشر شده است و البته سرنوشت‌های مختلفی هم تجربه کردند مثل فیلم «تختی» که در اکران اتفاق بدی برای آن افتاد. در هر حال  فیلم‌هایی هستند که می‌خواهند قاعده رابشکانند که بفروشند اما نمی توانند پس فاصله با شرایط ایده‌ال در فروش داریم.

در سینمای کودک هم روال همین است چه در تولید و چه در اکران که نمی‌توانیم با فیلم‌های پر فروش رقابت کند. اما در عین حال به دلیل فروش خوبی که بعضاً دارد می‌دانم که اگر بخواهد می‌تواند جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های سال باشد. ایده‌آل این است که یکی از بهترین‌ها باشد. ۱۴ میلیلون دانش آموز داریم و اگر ۱۰ درصد از آنان به سینمای برود فروش قابل قبولی می‌کند.

برای رسیدن به این نقطه لازمه این است که مجموعه مدیریتی فرهنگی و سینمایی ما در تمام شئون خودش جدی گرفته شود چه در جنشواره‌ها داخلی و خارجی مهم باشد چه در داوری ها تا بتواند جایزه بگیرد. اینکه سینمای ما در سال بتواند با استمرار حوزه کودک و نوجوان خودش که هر دو ماه یک فیلم نوجوان‌پسند داشته باشد در سال ۴ یا ۵ تا فیلم  دیده باشد باید مورد انتظار ما باشد. وقتی چند فیلم نیست «منطقه پرواز ممنوع» حکم مسکن دارد که با آن مدیران پُز می‌دهند و از فروش بالای آن و مخاطب فراوان آن به مدیران بالادستی گزارش می‌دهند.

من فکر می‌کنم که جریانی نیست که امید به آن داشته باشیم که سال بعد فیلمی بیاید که مانند «منطقه پرواز ممنوع» فروش کند تا این حوزه سینمایی ما از میزان قابل قبولی در مخاطب برخوردار باشد.  

داسارگر اظهار داشت: به شخصه اگر بخواهیم باز کار کنیم به اینکه فیلم ما پرفروش‌ترین فیلم سال بشود فکر می‌کنم و دغدغه دارم.

این کارگردان سینمای کودک و نوجوان در خصوص قرعه‌کشی فیلم‌ها و اثر آن در سینمای کودک گفت: حتماً این شیوه اثر خودش را دارد البته نکته مهم این است که در هر دوره اکران حتماً فیلم نوجوان باشد که مخاطب عادت کند که این گونه فلیم هم در اکران هست و می‌تواند این فیلم‌ها را هم در کنار دیگر فیلم‌های سینمای ایران تماشا کند.

این مدل سینما هم اقتضائات خودش را دارد و فصل پرفروش خودش را خواهد داشت. خصوصاً در پاییز و زمستان باید دقیق‌تر عمل کند زیرا این ایام مخصوص بچه‌های مدرسه است و سبد اکران این دوره باید برای فیلم‌های کودک جای ویژه داشته باشد. شاید در تابستان چندان نیاز نباشد اما در این بازه باید به فکر سینمای کودک بود. فیلم‌ها هم باید خوب و جذاب باشند بسیاری از این فیلم‌هایی که ما می‌سازیم مشتری پران است.

وی در خصوص حوزه انیمیشن نیز اظهار داشت: فکر می‌کنم که انیمیشن کار راحت‌تری در جذب مخاطب دارد. اگر بتوانند المان‌های جذب را رعایت کنند نشان داده است که مردم دوست دارند ببیند و کار آنان برای کشیدن مردم به سینما راحت‌تر است تا فیلم. در میان انیمیشن‌های امسال  بنیامین نمونه خوبی در جذب مخاطب است که توانست مخاطب خود را به خوبی جذب کند.

داسارگر در پایان گفت: انتظارم این است که مبلغ ۵ یا ۶ میلیارد را سقف فروش ما ندانند چرا باید به ۵ میلیارد راضی بود؟ چرا انتظار بالاتری وجود ندارد. اگر سقف انتظارات از ما بالاتر باشد اتفاقات بزرگتری خواهد افتاد. معقتدم که همه انیمیشن‌ها و فیلم‌های کودک و نوجوان باید جزو پرفروش‌ترین فیلم سال باشد. سینما مال نوجوان ما است و در زمین ما بیشترین مشتری سینما در جهان است.

مردم ما فیلم ایرانی را دوست دارند و البته انیمیشن و سینمای نوجوان ما با نمونه‌های خارجی و جهانی رقابت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.