چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰

سینماگران و انتقاد از کم کاری هنرهفتم در خصوص شهدا؛

شاهمرادی زاده: پرداختن به زندگی شهدا جزو بدیهیات و ضروریات است/ سربخش: شهدا قهرمانان ملی هستند و سینما باید در حوزه تولید فیلم برای آن ها تلاش جدی داشته باشد

روز بزرگداشت شهدا-سربخش-شاهمرادی زاده

سینماپرس: ماشاالله شاهمرادی زاده و علیرضا سربخش ۲ سینماگر و کارشناس فرهنگی کشور در آستانه روز بزرگداشت شهدا با انتقاد از کم کاری هنرهفتم در خصوص پرداختن به زندگی شهدا متذکر شدند: متأسفانه چندسالی است که اکثر فیلمسازان انقلابی، متعهد و ارزشی را خانه نشین شده و در عوض برخی فیلمسازان وابسته به غرب را پر و بال داده اند!‌

به گزارش سینماپرس ۲۲ اسفند ماه در تقویم رسمی کشور «روز بزرگداشت شهدا» نامگذاری شده است. روزمردانی که عاشقانه رفتند تا دیاری آباد و امن برای امروز ما بسازند. بزرگداشت شهدا در ماه و روزی نامگذاری شده که هر فرد ایرانی در حال آماده شدن برای عید نوروز است و آحاد جامعه در این ماه به ویژه اواخر اسفندماه در تهیه و تأمین نیازهای اساسی و ضروری زندگی شان هستند ولی در لابه‌لای این جنب و جوش و شور و علاقه برای آماده شدن آغاز سال جدید نباید یادمان رود که مردانی برای تحقق آرامش امروز ما از گرانبهاترین و بالاترین سرمایه خویش گذشتند و با حضور در جنگ تحمیلی و تحمل سختی‌ها و دشواری‌ها در برابر تجاوز و خودخواهی‌های دشمنان ایستادند و از مرز و بوم میهن اسلامی مان دفاع کردند. مردانی که با دادن خون خود زمین ایران اسلامی را به رنگ سرخ آغشتند و به دشمنان اسلام نشان دادند در جایی که آن ها به اعتقادات و ارزش‌های اسلامی بی‌احترامی کنند و یا برای کم‌رنگ این ارزش‌ها توطئه کنند، حاضرند از والاترین و شیرین‌ترین سرمایه خود یعنی جان شان بگذرند ولی یک قدم از آرمان و اهداف‌شان که در اسلام تعیین و تبیین شده است، کوتاه نیایند.به همین دلیل نامگذاری روز بزرگداشت شهدا در اسفندماه تلنگری بزرگ برای مردم ایران است که هر سال جدید را با یک بیعت مجدد با شهدای انقلاب اسلامی آغاز کنند تا در شروع هر سال بیش از گذشته حافظان شایسته ارزش‌های اسلامی و نظامی و آرمان‌های امام و شهدا باشند و با تلاش مضاعف در راستای ترویج ایثار و شهادت و شناخت و کسب معرفت از آنان گام‌های بسزایی را بردارند.

اما متأسفانه هر سال در این روز مهم و ارزشمند یادمان می آید که عرصه فرهنگ و هنر کشور در خصوص بزرگداشت این شهدای والامقام کار شایسته ای انجام نداده و به ویژه دست هنرهفتم همواره در این حوزه خالی بوده است؛ این سوأل سال ها است مطرح می شود که سینما به عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین ابزار رسانه ای برای معرفی شهدای دلپاک و افتخارآفرین تا چه حد نقش داشته است؟ آیا کم کاری در این زمینه در دهه های گذشته و در مدیریت های قبلی سینمایی کشور قابل کتمان است؟ آیا عدم گرایش اغلب فیلمسازان به معرفی این عزیزانی که تنها در برخی برنامه ها و مراسم سینمایی از آنها به نیکی و احترام یاد می شود و دیگر هیچ؛ را می توان منکر شد؟ آیا زمان آن نرسیده که بپذیریم بنا به فرمایش رهبر مدبر و فرزانه انقلاب اسلامی، در حوزه دفاع مقدس و معرفی فرماندهان شهیدی که مرزهای این کشور را با چنگ و دندان برای رفاه ما حفظ کردند قصور جدی صورت گرفته است؟

بی تردید آنچه مدنظر ما است معرفی زندگی و شخصیت «شهید» بطور مشخص است و نه مفاهیم مستتر در واژه پر معنا و جایگاه پر فضیلت کلمه  «شهید» که بی شک اینان در جای خود هریک قابل تأمل است و تولیداتی نیز توسط هنرمندان متعهد داشته ایم.

اینک در آستانه روز بزرگداشت شهدا به این بهانه از ۲ سینماگر و کارشناس فرهنگی و مطرح کشور آقایان: ماشاالله شاهمرادی زاده و علیرضا سربخش سوأل کرده ایم که چرا ما باید در سینمای ایران شاهد بیکاری بخش اعظمی از سینماگران دغدغه مند حوزه مقاومت و دفاع مقدس باشیم و به جای تولید آثار استراتژیک فیلم هایی با مضامین «همجنسگرایانه»، «فمینیستی» و... تولید شود؟ چرا امروزه ما به جایی رسیده ایم که برای مدیران و مسئولان سینمایی مان تنها خوش آمد غربی ها وجشنواره های غربی مهم است؟ چرا سینمای ایران سرشار از فیلم های شبه روشنفکرانه یا سیاه و تلخ و یا کمدی های سطحی و نازل و ضداخلاقی شده است؟

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان مطرح سینمای کشور در پاسخ به این سوأل سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه چندسالی است که اکثر فیلمسازان انقلابی، متعهد و ارزشی را خانه نشین شده و در عوض برخی فیلمسازان وابسته به غرب را پر و بال داده اند!‌ من نمی دانم در این اوضاع تکلیف فیلمسازان ارزشی چیست؟ آیا ما هم باید بیاییم و مانند برخی این نورچشمی ها فیلم های روشنفکرمآبانه یا سیاه و تلخ بسازیم تا بتوانیم مرتب کار کنیم و از دولت بودجه دریافت کنیم؟

وی ادامه داد: پرداختن به زندگی شهدا چه شهدای دوران دفاع مقدس، چه شهدای مدافع حرم، چه شهدای ترور، هسته ای، مقاومت و... جزو بدیهیات و ضروریات در سینمای جمهوری اسلامی ایران است و یکایک مسئولان و متولیان فرهنگی و سینمایی کشور باید با دغدغه مندی در این خصوص توجه ویژه ای به فیلمسازان متعهد، ارزشی و ولایتمدار داشته باشند و از آن ها برای تولید آثارشان حمایت کنند اما متأسفانه نه تنها هیچ حمایتی صورت نمی گیرد بلکه آقایان ما را از خودشان می رانند!‌ به عنوان مثال خود بنده چند سالی است که فیلمنامه های متعددی را آماده ساخت دارم اما هربار به بهانه های واهی مانع از تولید این آثار می شوند و نداشتن بودجه را بهانه می کنند!

این سینماگر با بیان اینکه امیدوارم تمامی دستگاه ها و نهادهای مرتبط  به جای اینکه مانند مانع و سد جلوی راه سینماگران ارزشی می ایستند از این دلسوزان و دغدغه مندان حمایت کرده و از آن ها برای تولید آثارشان حمایت جدی نمایند تصریح کرد: ما نیازمند آن هستیم که با حضور یک مدیر ارزشی و انقلابی در سینمای کشور بتوانیم به جایگاهی که شایسته فرهنگ و هنر در جمهوری اسلامی ایران است دست یابیم.

کارگردان فیلم سینمایی «پنجشنبه آخرماه» در گفتگو با سینماپرس خاطرنشان کرد: دین و اسلام و قرآن و مذهب و نماز و روزه و نیکی و نیکوکاری در کدامیک از فیلم های امروز سینمای ایران جای دارد؟ متأسفانه آنچه اصلا از آن حمایتی نمی شود فیلم ها روشنگرانه و دغدغه مندانه و متعهدانه هستند و این مایه تأسف و شرمساری است.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: دوران دفاع مقدس یکی از مقاطع بسیار مهم، حساس و تاریخی در کشور ما است که همواره در تولید آثار فرهنگی و هنری باید به آن توجه شود و همانطور که غربی ها بعد از گذشت دهه ها مسأله جنگ جهانی دوم را فراموش نکرده اند و در آثار متعدد سینمایی شان به این مسأله می پردازند ما نیز نباید دفاع مقدس را فراموش کنیم؛ یکایک مردم ایران مدیون خون شهدا و جانبازان دوران دفاع مقدس هستند و سینمای کشور نیز باید دین خود را نسبت به این شهدای بزرگوار ادا کند.

وی ادامه داد: هنوز بسیاری از قهرمانان دوران جنگ هستند که هیچ گونه فیلم خوبی در رابطه با زندگی شان ساخته نشده و باید با ساخت این آثار قهرمان ملی را به مردم و به ویژه جوانان معرفی کرد. ما قهرمانان و دلاورمردان بسیاری داریم که باید با ساخت فیلم از زندگی های ایشان، آرمان ها و اهداف شان را به نسل جوان که شاید شناخت کمتری نسبت به آن ها دارند بشناسانیم و این وظیفه هنرمندان و مدیران سینمایی است که با دغدغه مندی به این حوزه بسیار مهم ورود کنند.

مدیرمسئول نشریه «سینمارسانه» در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: مسئولان سینمای کشور می بایست با سیاست گذاری های کلان خود و توجه به هنرمندان دغدغه مند و حساس کردن سایر هنرمندان در زمینه پرداختن به آثار دفاع مقدس اهتمام ورزند تا این سینما احیاء شده و مردم بتوانند از برکات آن استفاده کنند. ما باید به جای تولید و عرضه انبوه آثاری که روابط قبیحانه را ترویج می کنند دست به تولید آثاری ارزشی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس بزنیم و فیلم هایی را تولید کنیم که دردی از جامعه مان درمان کنند نه اینکه دردهایی را به جامعه بیفزایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.