چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر؛

غافلگیری در تالار سوره با «میسان»

پوستر جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: گروه موسیقی «میسان» از جمله مجموعه‌های فعال حوزه موسیقی اقوام ایران است که تصمیم دارد در سومین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر مخاطبانش را غافلگیر کند.

به گزارش سینماپرس، مهدی سواری سرپرست گروه موسیقی «میسان» در گفتگو با مهر ضمن اشاره به حضور این گروه فعال حوزه موسیقی نواحی ایران در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: پس از حضور گروه «میسان» در دوره پیشین جشنواره موسیقی فجر که به پیشنهاد و دعوت دوست خوبم علی مغازه‌ای از پژوهشگران فعال عرصه موسیقی نواحی صورت گرفت خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان مواجه شدیم که برای ما بسیار غافلگیرکننده و قابل توجه بود. البته با توجه با سبک سنتی که ما در دوره قبلی جشنواره در نظر گرفته بودیم تلاش می‌کنیم تا در این دوره از جشنواره با سبک متفاوتی از موسیقی خوزستانی میزبان مخاطبان باشیم.

وی ادامه داد: آنچه در کنسرت پیش روی جشنواره برای مخاطبان اجرا می‌شود مبتنی اجرای موسیقی اقوام استان خوزستان به ویژه اقوام عرب زبان است که این بار با هدف انتفال یک حال خوب به مخاطبان با حال و هوای شادتر و ساز بندی متفاوت تری اجرا می‌شود. البته ما هم در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته و هم در جشنواره موسیقی نواحی کرمان نسبت به اجرای چند قطعه شاد اقدام کردیم که خوشبختانه این آثار با استقبال خوبی مواجه شد. از این رو قطعا تماشاگران کنسرت میسان در اجرای جشنواره اولا شاهد یک کنسرت متفاوت و دوما با حال و هوای شادتری مواجه خواهند شد.

این نوازنده و آهنگساز موسیقی نواحی گفت: جشنواره موسیقی فجر از نگاه ما یکی از معتبرترین و مهم‌ترین رویدادهای هنری کشورمان است که برای شرکت در آن همواره انگیزه داشته و داریم. کما اینکه وقتی سال گذشته علی مغازه‌ای ما را به جشنواره آورد اصلا فکر نمی‌کردیم تا این حد بتوانیم میان مخاطبان معرفی شویم. اتفاقاً همین اصرار مغازه‌ای بود که باعث شد ما این بار نه با دعوت که به خواسته خودمان نسبت به شرکت در جشنواره موسیقی فجر اقدام کنیم و امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش رود که با توجه به سبک نوازندگی و سازبندی که در کنسرت جشنواره در نظر گرفته ایم علاقه مندان موسیقی نواحی شاهد یک کنسرت درجه یک باشند. البته کنسرت ما در این شرایط به دو بخش سنتی و محلی تقسیم می‌شود که در هر بخش نیز نوع سازبندی‌ها نیز متفاوت خواهد بود ضمن اینکه اجرای آیین نمایشی «رقص شمشیر» نیز جزوی از برنامه ما خواهد بود که می‌دانم مورد توجه تماشاگران قرار می‌گیرد.

گروه موسیقی میسان که از سال ۸۲ کار موسیقیایی خود را به شکل رسمی آغاز کرده است، در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر بخشی از موسیقی استان خوزستان را اجرا کرد. البته این گروه  از سال ۱۳۸۰ نیز فعالیت خود را در زمینه موسیقی روستایی (ریف)، موسیقی شهری و سبک علوانیه، حرکات آئینی، نمایش آداب و رسوم و بازی‌های بومی محلی، پخت غذاهای محلی و صنایع‌دستی مردم عرب خوزستان آغاز کرده و حتی جزو کانون دوستداران میراث فرهنگی است.

مجموعه میسان خوزستان تاکنون مقام‌های متعددی ازجمله مقام اول جشنواره اقوام یاسوج، مقام اول جشنواره اقوام گرگان، مقام اول جشنواره نوروزی برج میلاد، مقام دوم جشنواره خنیاگران انقلاب اسلامی خرم‌آباد، مقام اول جشنواره اقوام قشم، مقام اول جشنواره اقوام عسلویه، گروه برگزیده جشنواره موسیقی نواحی کرمان را کسب کرده است.

کنسرت گروه «میسان» اهواز ساعت  ۱۸:۳۰ روز جمعه ۲۵ بهمن ماه در چارچوب سومین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود. این در حالی است که ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.