دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

با حضور چهره های هنری؛

پیکر ولی الله شیراندامی در خانه ابدی آرام گرفت

مراسم تشییع ولی‌الله شیراندامی

سینماپرس: مراسم تشییع پیکر زنده یاد ولی الله شیراندامی با حضور چهره های هنری از مقابل خانه هنرمندان ایران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز دوشنبه ۱۴ بهمن مراسم تشییع پیکر زنده یاد ولی الله شیراندامی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو از مقابل خانه هنرمندان ایران با بیش از  ۴۵ دقیقه تأخیر به دلیل رسیدن پیکر این هنرمند فقید، برگزار شد. در این مراسم چهره هایی چون بهمن فرمان آرا، قطب الدین صادقی، ایرج راد، اکبر زنجانپور، علیرضا شجاع نوری، رضا بابک، خسرو احمدی، علی پویان، حبیب اسماعیلی، محمد ابراهیمیان، اصغر همت، حمیدرضا قطبی، بیژن افشار، شکرخدا گودرزی، سعید امیرسلیمانی، سیروس گرجستانی، اسماعیل محرابی، کاظم بلوچی، بیوک میرزایی، کاظم هژیرآزاد، عباس جهانگیریان و مهدی شفیعی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده علی یعقوب زاده بود، ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: زمان به سرعت می گذرد و به سرعت بزرگان و عزیزان و یاران پیشکسوت بزرگی را از دست می دهیم که جایگزین شدن شان دشوار است. افتخارم این است که ۴ سال در دانشگاه هنرهای زیبا با استاد شیراندامی همکلاسی بودم. تمام کسانی که با این بزرگمرد همکلاس بودند، خاطرات زیادی در زمینه وقت شناسی، کمک هنری برای شناخت بهتر و بالاتر از هنر و همراهی با جوانان دارند.

وی ادامه داد: استاد شیراندامی در حالی سال ۱۳۴۷ وارد دانشگاه شد که ۱۰ بود در گروه «آناهیتا» با اسکویی ها کار می کرد و جایگاهش به گونه ای بود که استادان دانشگاه می گفتند باید سر کلاس به جای دانشجو بنشینند و از او به عنوان مدرس بیاموزند.

راد تأکید کرد: خنده شیراندامی را هرگز از یاد نمی برم. هرگز و هرگز به یاد ندارم که شیراندامی در سر تمرین ها و کلاس دیر حاضر شود و همیشه زودتر از همه می آمد. امروز آقای فرمان آرا گفت که شیراندامی همیشه سر کار زود می آمد اما چرا امروز دیر کرده است. شیراندامی با انسانیت و اعتماد به نفس اش به ما در ناامیدی امید می دهد تا در راه هنر حرکتی انجام دهیم؛ هر چند در شرایط فعلی تأثیرگذار نباشد ولی در درازمدت تأثیرگذار خواهد بود.

در ادامه محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز اظهار کرد: استاد شیراندامی نزدیک به ۶ دهه از عمر با برکت خود را برای اعتلای فرهنگ و هنر، انسانیت و آزادگی صرف کرد و نقش هایی ماندگار را در خاطرات همه دوستداران فرهنگ و هنر به جای گذاشت.

وی یادآور شد: مهرماه امسال بود که توفیق دیدار و عیادت ایشان را در منزل شان داشتم. این شخصیت ارزشمند علیرغم کهولت و بیماری، عاشقانه درباره کارها و آثارش و همچنین کتاب ارزشمندی که در تحلیل نمایشنامه «مرگ فروشنده» آرتور میلر نوشته بود، سخن می گفت.

حق شناس افزود: استاد شیراندامی هیچگاه نخواست که فاصله ای بین خود و مخاطبانش بیاندازد. از سرکار خانم افروز نادروندی همسر گرامی ایشان قدردانی می کنم که توانست آرامش، سلامتی و زندگی با عزت استاد شیراندامی را مدیریت و همراهی کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در پایان سخنان خود تأکید کرد: امیدوارم تا زمانی که این بزرگواران در قید حیات هستند، جایگاه شان را قدر و والا بداریم.

رضا بابک بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون نیز دیگر سخنران مراسم تشییع پیکر زنده یاد ولی الله شیراندامی بود که سخنان خود را با قرائت این شعر آغاز کرد: «تو یگانه ای در انبوه آدمک ها، تو را می شناسم، رنگ و بویت را، خلق و خویت را، شکل و شمایلت را، سلام ساقی سرمست.

وی در ادامه این یادداشت را برای حاضران در مراسم خواند:

«مرگ آشناترین واژه روزگار ماست. تبسمی نیست و اگر هم باشد، نمی یاید؛ نمی گذارند که بیاید. هر صبح که بیدار می شوم، می ترسم دستی به تلویزیون، و سرکی به شبکه های اجتماعی بکشم، و اگر تلفن زنگ زد تنم نلرزد، چون گویا اینجا قرار نیست خبری خوش شنیده شود. مرگ، مرگ انسان تلخ است، اما مرگ هنرمند، اندوه مشترک. چون هنرمند با مرگ خویش، بخشی از زیبایی های خلق نشده خود را، با خود می برد. و در اوج خلاقیت، لاحرم در کنجی می گنجد. جهان امروز ما، خاورمیانه پراندوه ما به هنرمندان، بیش از هر زمانی نیازمند است. چون آن ها با خلق آثارشان این دشوار زندگی را قدری قابل تحمل می کنند. از این روست که فقدان وجود نازنین آقای آکتور، جناب ولی الله شیراندامی، ما را این چنین سوگوار و اندوهگین کرده. مردی که دست می گرفت و دست و نان نمی برید. مشوق بزرگانی چون فنی زاده ها بود و حذف شان نمی کرد. بزرگ مردی که برای تئاتر روی صحنه می رفت نه برای نمایش دادن. نسل ما به پیشکسوتی مثل ایشان افتخار می کند.»

سپس شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز گفت: به نیابت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاون هنری ایشان که در بستر بیماری است، به خانواده محترم استاد شیراندامی و خانواده هنر ایشان تسلیت عرض می کنم. فضای خانه هنرمندان برای ما خاطرات خوشی دارد ولی چندی است که این جا دور هم جمع می شویم تا با برخی چهره های هنری وداع کنیم. امیدوارم بتوانیم قدردان حضور هنرمندانی باشیم که در قید حیات هستند.

وی یادآور شد: حضور استاد شیراندامی به عنوان یکی از پیشکسوتان سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون در جامعه هنری و بین مردم، خاطرات خوبی به همراه داشته است. وی از خانواده ای فرهنگی بود. بی ادعا بودن یکی از ویژگی های استاد شیراندامی بود. همیشه رفتار، منش، و آثارش توأم با خصوصیات اخلاقی بود. حضور و هنر ایشان همواره سرمشقی برای هنرمندان جوان بود و اصالت هنر و تئاتر را به آن ها یاد می داد.

در ادامه مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز درگذشت ولی الله شیراندامی را به خانواده این هنرمند فقید و خانواده هنر تسلیت گفت.

در پایان نیز افروز نادروندی همسر زنده یاد شیراندامی، در حالی که بسیار متأثر بود، گفت: از طرف همسرم از همه شما عزیزان تشکر می کنم.

پس از این سخنان، حاضران در مراسم پیکر زنده یاد ولی الله شیراندامی را به سمت خانه ابدی، تشییع کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.