سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵

نگاهی به فیلم سینمایی روز صفر

روز صفر یک سینمای سفارشی قابل قبول

فیلم سینمایی روز صفر

سینماپرس: «روز صفر» اولین اثر سینمایی سعید ملکان که از تهیه کنندگان پر کار چند سال اخیر سینمای ایران است.

حسین پور قادری/ «روز صفر» اولین اثر سینمایی سعید ملکان که از تهیه کنندگان پر کار چند سال اخیر سینمای ایران است. تهیه کننده ای که حالا نخستین فیلم سینمایی خود را با نام روز صفر و البته با کمک کارگردانی که عموما تهیه کنند فیلم هایش بوده، ساخته است. اثری که سعی می کند تا تکمله ای بر شبی که ماه کامل شد باشد و از این جهت به داستان دستگیری عبدالمالک ریگی می پردازد و برای ایجاد جذابیت در چند کشور مختلف تصویربرداری می شود.



فیلم سینمایی روز صفر شاید نخستین اثر سفارشی باشد که به عنوان یک فیلم امنیتی در سینمای ایران می تواند ضمن حفظ قوراه های سینمایی خود، مخاطبان خود را تاحدود زیادی با دشواری های و اهمیت کار ماموران امتیتی آشنا نماید و البته استفاده بیش از حد موسیقی در برخی سکانس ها و بازی ضعیف نقش ریگی و بالاخص عدم تفکیک اثر میان اسلام اصیل و اسلام آمریکایی تا حدودی از ارزش های این فیلم خوب کاسته است.


نکته ای که بیش از هرچیز دیگری برای این فیلم اهمیت پیدا می کند بازی بازیگر نقش اصلی آن یعنی امیر جدیدی است که در نقش علی خوش درخشیده است و توانسته حتی در نیمه کسل کننده و ضعیف ابتدایی اثر نیز مخاطب را با بی منطقی فیلمنامه به تماشای اثر راغب سازد و حس همذات پنداری مخاطب را درباره ماموران امنیتی برانگیزد. این در حالی است که فیلم در قسمت های تصویربرداری خود در آلمان دارای ضعف های اساسی است که کارگردانی این اثر را زیر سوال می برد و نشان می دهد که تاثیر حضور فیلمنامه نویس در قامت مشاور یا حتی فراتر از مشاور انکار نشدنی است و در این میان شاید عدم حضور وی در ایران و اقامت در برلین باعث ناتوانی بیش از حد گروه سازندگان شده است و در این راستا عدم شخصیت پردازی از کاراکتر ریگی مزید بر علت شده و باعث نمی شود تماشاگر دچار احساس دوگانه یا حتی نفرت شود و به تبع آن تاثیر اتفاق پایانی داستان را چند برابر کند.

نظرات

  • مهدی ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۲۰:۴۰
    0 0
    سفارشی نباید بگید انتظار نقد خوب در حد این فیلم عالی داشتم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.