جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴

پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به جشنواره تئاتر فجر؛

جشنواره تئاتر فجر شکوه و بزرگی هنر تئاتر را به رخ می کشد

شهرام کرمی در نشست خبری سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی به سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، برگزاری جشنواره تئاتر فجر به عنوان یک میراث باشکوه را فرصتی دانست که شکوه و بزرگی هنر تئاتر را به رخ می کشد.

به گزارش سینماپرس، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با آغاز سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیامی را صادر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«فصل دوباره هنر تئاتر با آغاز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و گردهمایی بزرگ هنرمندان آغاز می‌شود. برگزاری جشنواره به عنوان یک میراث باشکوه همواره با حس و حال پرشور و زیبا همراه است که شکوه و بزرگی هنر تئاتر را به رخ می‌کشد. تئاتر هنری بزرگ و ارزشمند است چون از انسان و حیات و راز و رمز هستی، دردها و غم‌ها،   شادی و امید، خواسته‌ها و آرزو و رویاهای بی‌انتهای بشر حرف می‌زند. تئاتر یک ضرورت است چون یک هنر والا و فاخر بوده و  انسان را در عالم رویا به جهان خواسته‌ها هدایت می‌کند. آنچه هست و آنچه باید باشد.

صحنه و عالم نمایش جایی برای ظهور انسان به عنوان برترین آفریده الهی است. روزگار و تاریخ طولانی این هنر با آغاز کنش و اندیشه‌ای بوده که صفت جمال را در وجوه مختلف نمایش زندگی جاری کرده است. این صحنه مقدس است و ما از قداست این عالم با افتخار حرف می‌زنیم. لازمه کمال و تعالی و رشد انسان در این جهان خاکی توجه به غرایز و صفات او خواهد بود. جهان هنر بستری برای نشان دادن این امیال و سرشت انسانی خواهد بود. بشر خاکی با عقل و دانش خود بر سایر موجودات زمینی برتری دارد و هنر تئاتر متکی بر اندیشه و دانش، راهی برای آگاهی بخشی و درک هستی و جهان خواهد بود. تاکنون هرآنچه شنیده و یا می‌شنویم ستایش این هنر یعنی موهبت بزرگ خداوند است. عظمت این هنر را در پس کلمه‌های پرمعنا یعنی نمایش و تئاتر از طرف فیلسوفان، نویسندگان، هنرمندان، اهل فضل و دانش بارها شنیده‌ایم و اکنون عظمت و بزرگی این هنر برای همه ما هویدا و آشکار است. هویت تئاتر یک حس و معنای بسیار بزرگ است که ضرورت آن در زندگی دیروز، امروز و فردا خواهد بود. خاستگاه تئاتر در ظهور فلسفه و ادبیات از گذشته تاکنون ما را از سطح تجربی زندگی به سوی حقیقت متعالی زندگی رهنمون می‌سازد.

در این قافله تئاتر و مجمع خالقان و آفرینشگران دنیای رویا و خیال برای  نیل به جهان واقعی و در این صحنه آگاهی و تلاش و ریاضت، جامعه هنرمندان مهم‌ترین سرمایه این هنر بوده‌اند. آغاز این جشنواره در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی که ملت ما با جفای نااهلان و دشمنان آزادی و استقلال روبرو شد، برای نیل به آرمان‌های بزرگ بود. در همه این سال‌ها برگزاری این رویداد نمایشی فرصتی بود تا دغدغه‌ها و حرف‌های مردمان این سرزمین با آثار ماندگار در صحنه و فضای تئاتر جاری شود. آنچه اهمیت دارد این است که هنرمندان تئاتر همواره و در کنار هم برای شکوفا شدن این درخت تنومند تلاش کرده‌اند. جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر فرصت بزرگی برای معرفی و یا خلق آثار ماندگار و هنرمندان پرافتخاری شده که اینک باید قدردان این حضور و میراث باشکوه باشیم.

در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و برگزاری «سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر» جامعه هنرمندان پرتلاش تئاتر فصل دیگری را از این رویداد رقم خواهند زد. برای برگزاری این جشنواره همه جامعه هنرمندان و گروه‌های هنری و خانواده بزرگ تئاتر در سراسر کشور قریب یک سال تلاش بسیارکرده‌اند. با برگزاری این رویداد برگ دیگری از این صفحه هنری ورق خواهد خورد و بیشتر از هر زمان دیگر به همدلی و همراهی و مشارکت این خانواده نیاز است تا در این صحنه و در کنار هم باشیم. اینک که به استقبال روزهای باشکوه این رویداد خواهیم رفت وظیفه دارم از کوشش و حضور همه خانواده هنرمندان و گروه‌های نمایشی و دبیر هنرمند و عوامل ستادی و حمایت همه مسئولان و متولیان فرهنگی و هنری برای برگزاری این جشنواره سپاسگزاری نمایم. «سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر» با مشارکت و حمایت و حضور همه هنرمندان این عرصه به مانند یک سرو ایستاده نشان آزادگی و استقلال و اندیشه‌های بزرگ مردمان این سرزمین مهر خواهد بود.»

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن ماه در تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.