چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷

علی‌رغم تبلیغات گسترده؛

«دست فرمون»ی که بد از آب درآمد!

مسابقه دست فرمون

سینماپرس: چند وقتی که تبلیغ دست فرمون از شبکه نسیم پخش می‌شد، انتظارها هم از برنامه‌ای با محوریت ماشین‌های زیاد و کنجکاوی‌اش بسیار بود که سازندگان برنامه برای ارائه‌ای جذاب چه تدارک دیده‌اند و از چه طرحی برای رقابت میان شرکت‌کنندگان استفاده خواهند کرد.

به گزارش سینماپرس، بعد از گذشت چندماه از فراخوان و تبلیغ برای شروع پخش مسابقه بالاخره روی آنتن رفت، اما نتیجه چیزی نشد که انتظار می‌رفت و در ساده‌ترین شکل ممکن طراحی و غیرجذاب درآمد. روند هر قسمت عبارت است از حضور چهار شرکت‌کننده و یک مهمان هنرمند یا ورزشکار که قرار است مسافتی را با ماشین و با عبور از یکسری موانع در کمترین زمان ممکن برانند و بهترین رکورد را به ثبت برسانند. نتیجه این شکل از مسابقه فاقد هرگونه جذابیت درآمده است.

مخصوصاً که رانندگان قرار است در تاریکی شب مسافت معینی را طی کنند و همین مزید بر علت شده تا شکل غیرمطلوب مسابقه بیشتر به چشم بیاید. اگر اجرا بر پایه ایده درستی پیش می‌رفت تاریکی هم مانعی بر سر راهش در ایجاد موقعیتی درست نبود و به عنوان نقطه ضعف در نظر نمی‌آمد.

ناگفته پیداست در هر قسمت برای ایجاد تغییرات تازه در وضعیتی که پایه‌های مسابقه درست بنا نشده، هرچقدر هم سازندگان سعی کنند با حضور هنرمندان بر جذابیت‌ها بیفزایند یا با تغییر و جابه‌جایی آیتم‌های برنامه و تغییر نوع معرفی شرکت‌کنندگان جلب توجه کنند، به توفیقی دست نخواهند یافت؛ چراکه مشکل از جای دیگری است و دست فرمون بیشترین ضربه را از ایده و اجرای بیش از حد ساده‌اش خورده است و اصلاً در چنین شرایطی وقت آزمون و خطا نیست و پیش‌بینی‌ها باید از قبل صورت می‌گرفت و به مرحله اجرا می‌رسید، نه در حین پخش مسابقه. حال اینکه موضوع ماشین آن هم در قالب مسابقه در حالت بالقوه دارای پتانسیل‌های بالایی برای شکل‌گیری برنامه‌ای دیدنی است. سازندگان به ساده‌ترین نوع استفاده از ماشین در قالب مسابقه بسنده کرده‌اند و محصول نهایی‌شان اندک تمایلی برای پیگیری در بیننده برنمی‌انگیزد. این وسط حضور کامبیز دیرباز با همه علاقه و اطلاعاتش در حوزه ماشین نیز کمکی به پربیننده‌شدن دست فرمون نکرده است و او که پیشتر اجرا را با مسابقه آماده‌باش در شبکه امید تجربه کرده، به نظر اینجا هم کم شانس بوده و ایرادات مسابقه توان همراه‌کردن بیننده را ندارد و تلاش‌های کلامی‌اش در هیجان بخشی به مسابقه ناکام می‌ماند.

او البته در میانه‌های مسابقه هر چند وقت یک‌بار، نوید آینده‌ای جذاب برای دست فرمون را می‌دهد، اما چنین شروعی آن را بعید و غیرممکن به نظر می‌رساند.

اصولاً وقتی پای ماشین و مسابقه در میان باشد، رقابت دو یا چندین نفره به شکل آنچه مثلاً در مسابقات اتومبیلرانی انجام می‌گیرد آن هم در مسافتی زیاد بسیار قابل توجه‌تر است تا شکلی که دست فرمون در پیش گرفته است.

در بیان ایرادهای قابل ذکر دیگر دست فرمون باید به رکوردهای یکسان و نزدیک مهمانان حاضر در برنامه در قیاس با شرکت‌کننده‌های آن اشاره کرد که در کمال تعجب در بسیاری مواقع با پیشی گرفتن مهمانان نیز همراه بوده که این موضوع هم توانایی شرکت‌کنندگان را زیر سؤال می‌برد یا اینکه از سویی اگر به واقع بهترین‌های رانندگی را گلچین کرده است، روبه‌روی طراحی نادرست مسابقه علامت سؤال قرار می‌گیرد که نتوانسته توان و عیار واقعی شرکت‌کنندگان را به نمایش بگذارد، نهایتاً اینکه مسابقه با چنین دست فرمونی به مقصد مورد نظر نخواهد رسید و باید فکری به حال ایجاد تغییرات بنیادین داشته باشد تا شاید از چنین وضعیتی رهایی یابد.

*روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.