یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹

هادی مرزبان:

سیاست گذاران فرهنگی، تئاتر را هنر نمی دانند

هادی مرزبان

سینماپرس: یک کارگردان تئاتر و تلویزیون گفت: مدیران تئاتر با سهل‌نگاری خود سبب شدند هنر این سرزمین به سمت سقوط حرکت کند.

به گزارش سینماپرس، هادی مرزبان، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، عملکرد مدیران تئاتر را پیوند خورده با عملکرد اهالی تئاتر توصیف کرد و گفت: این‌که بخواهیم به تنهایی عملکرد مدیران تئاتر را به عنوان عاملی برای افول یا اعتلای این عرصه از هنر ارزیابی کنیم به نظرم بی‌انصافی است، چون مدیران به تنهایی قادر نیستند، سبب رشد یا سقوط هنر باشند. منظور این است اگر امروز می‌بینیم تئاتر کشورمان حال روز خوشی ندارد نیمی از آن بابت سهل‌انگاری مدیرانش است و نیمی دیگر را اهالی تئاتر خود سبب شده‌اند.

وی افزود: اما درباره مدیران نکته‌ای را می‌توانم تاکید کنم، آنهم این‌که عموماً در انتخاب مدیران تئاتر، تخصص مد نظر قرار نمی‌گیرد و افرادی روی کار می‌آیند که قادر نیستند نیازهای این شکل از هنر را به درستی شناسایی کنند، در چنین شرایطی طبیعی است که عملکرد آنها مطلوب نظر نباشد، اما به هر حال استثناهایی نیز در این میان وجود دارد. برای مثال به مدیریت شهرام کرمی اشاره می‌کنم. وی خوشبختانه از جنس تئاتر است و درد آن را می‌داند.

مرزبان در پاسخ به این سوال که چرا نمایش دینی در تئاتر این سزمین چندان رونقی پیدا نکرده، گفت: مگر دیگر بخش‌های تئاتر رونق داشته که حال انتظار داریم یک شکل از این هنر رونق داشته باشد. سخن من است که کلیت تئاتر صدمه دیده، آنهم به این خاطر که سیاست ‌گذاران فرهنگی چندان به این حوزه به عنوان هنر نگاه نمی‌کنند، والا چنین دستمزدهایی پایینی را برای هنر تئاتر در نظر نمی‌گرفتند.

این بازیگر سینما و تئاتر تاکید کرد: جدا از عدم تخصص که در میان مدیران هنری وجود دارد من یک نقصان دیگر هم در آنها می‌بینم، آنهم زیاد حرف زدن است، مدیران هنری، عادت کرده‌اند خوب شعار بدهند، برای همین نیز کشتی آنها هیچگاه به مقصد نمی‌رسد، در صورتی‌که اگر به جای حرف زدن تمرکز خود را روی کیفیت کارشان متمرکز می‌کردند، امروز روزگار بهتری داشتیم.

وی در انتها درباره هنرمندان تئاتر هم تصریح کرد: در ابتدای سخنانم تاکید کردم که نیمی از عامل افول هنر این سرزمین مدیران هستند، اما نیمی دیگر را هنرمندان تشکیل می‌دهند، چون اگر در این عرصه از وجود افراد متعهد و خبره استفاده نشود، نتیجه حاصله به هیچ وجه مطلوب نظر نخواهد بود، حتی می‌توان گفت حضور افراد کم بضاعت در تئاتر موجود نابودی کامل این شکل از هنر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.